۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۰ : ۲۲
عقیق: از آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) چنین
می فهمیم که "حسن خلق" برای جذب فیوضات الهی و رحمت واسعه، قوی ترین جاذبه
است. حسن خلق چنانکه پیامبر بزرگ اسلام (ص) فرموده
اند: اخلاق اعظم خداست. این اخلاق یا رشتههایی از آن در هر کس باشد مایه نجات دنیا
و آخرت او و سبب رهائیش از مشکلات و رنجها و عامل آزادیاش از دوزخ است. آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام
نشان می دهد که چه بسیار مردمی که محروم از عباداتی چون نماز و روزه و حج و زکات بودند،
ولی به خاطر دارا بودن برخی از حسنات اخلاقی توفیق خدا رفیقشان شد و آنان را از گمراهی
و انحراف و سردرگمی نجات داد و به گردونه عبادت و بندگی حق وارد کرد و سبب نجات آنان
از زندان هوای نفس و اسارت شیطان شد تا جایی که به جبران گذشته برخاستند و توبه نصوح
به جای آوردند و عبادات از دست رفته را قضا کردند و خود را به آمرزش و مغفرت حق رساندند
و در دریای رحمت واسعه الهی غرق شدند و چه بسیار مردمی که اهل نماز و روزه بودند و
گاهی بر سجاده تهجد شبانه می نشستند و جمعه و جماعات را ترک نمی کردند ولی به خاطر
آلوده بودن به رذایل اخلاقی از سعادت ابدی و خوشبختی دائمی محروم شدند و عبادتشان به
قول قرآن تباه و بی اثر و ضایع شد و چون غباری در برابر باد به هوا پراکنده گشت و مورد
خشم حق قرار گرفتند و رضا و خشنودی دوست را از دست نهادند و قدم به قدم از خدا دور
شدند و نهایتا عذاب الهی را برای خود خود خریدند و به کنج ذلت و خواری و بیچارگی و
بدبختی خزیدند! نجات از اعدام به سبب حسنات اخلاقی وجود مبارک حضرت صادق (ع) می فرماید: اسیرانی
را که به محضر پیامبر اسلام آوردند حضرت به کشتن همه آنان جز یکی فرمان داد. اسیر به
حضرت گفت: پدر و مادرم فدایت، از میان اینان چه شد مرا آزاد کردی. حضرت فرمود: جبرئیل
از جانب خدای (عزوجل) به من خبر داد که تو دارای پنج خصلتی که خدا و رسولش آنها را
دوست دارد. 1- نسبت به ناموست دارای غیرت شدیدی هستی 2- اهل جود و سخایی 3- آراسته به حسن خلقی 4- زبانی راستگو داری 5- و اهل شجاعتی
راستی شگفت آور است که کافری بر ضد پیامبر به جنگ بر می خیزد در میدان جنگ به دست سپاه اسلام می افتد. همه به اعدام محکوم می گردند ولی خدای مهربان به وسیله امین وحی به خاطر حسنات اخلاقی اش که محبوب خدا و پیامبر است فرمان آزادی اش را صادر می کند و از گناه او که جنگ بر ضد پیامبر بود در می گذرد. سپس به سبب آن حسنات مسلمان می شود و به اوج کمال که کمال فوق آن نیست یعنی شهادت پر می کشد.
آراسته شدن به آداب شایستگان موجب فلاح و رستگاری و نجات و سعادت و نیک بختی و خوشبختی و سبب به دست آوردن توفیق برای حرکت در راه رشد و کمال است. به فرموده رسول خدا (ص) اخلاق حسنه ظرف دین و حسن خلق، خلق اعظم خداست. پایداری و ثبات دین در وجود انسان در گرو حسنات اخلاقی است، و اگر انسان بخواهد بوی خدا از وجودش استشمام شود باید متخلق به اخلاق خدا شود، زیرا یقینا تخلق به اخلاق خدا و تادب به آداب صالحان سبب نجات و خوشبختی است.
حسن خلق قوی ترین جاذبه
از آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام چنین می فهمیم که حسن خلق برای جذب فیوضات الهی و رحمت واسعه، قوی ترین جاذبه است.
آیا انسانی که با سینه ای پر از صفا و مهر و محبت و نیت خیر عبادات می کند، با انسانی که سینه اش جنگل زندگی درندگانی چون حسد و حرص و کبر و کینه است مساوی است؟ بی تردید مساوی نیست. عبادتی که زلفش به حسن خلق گره خورده، جذب کننده رحمت و کرامت و فیض است و عبادتی که آمیخته با آلودگی های نفسانی است توان و قدرتی برای جذب فیوضات الهی ندارد.
آیه شریفه "وای بر نمازگزاران" درباره همین آلودگان به رذایل اخلاقی به ویژه آلوده شدگان به ریا نازل شده و نشان می دهد که نماز آلوده شدگان به رذایل نمی تواند قبولی حق و رحمت پروردگار را جذب کند بلکه چنین نمازی با نمازگزارش مورد خشم و نفرت خداست. تواضع اصحاب کهف نسبت به حق سبب اضافه شدن هدایت خاص به آنان شد هدایتی که آنان را از دقیانوس و قومش جدا کرد و در غاری دور دست به پناه خدا برد و در رحمت واسعه حق درآورد و وجودشان را اسوه و سرمشق آیندگان قرار داد. "إنهم فتیةَ آمنوا بربّهم و زدناهم هدی"؛ اینان جوانمردانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند و ما بر هدایتشان افزودیم.
ارزش حسنات اخلاقی در حدی است که پیامبر و امامان معصوم (ع) در هر فرصتی مردم را به آراسته شدن به آنها سفارش می کردند و به آراستگان به حسنات اخلاقی احترام ویژه ای می گذاشتند.
منبع: خبرگزاری مهر
211001