عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹
حجت الاسلام رهنما، با اشاره به اهمیت حضور امام جماعت به همراه خانواده در مسجد اظهار کرد: اگر چنین رویکردی در مساجد حاکم باشد به تدریج شاهد حضور خانواده های مسجدی خواهیم بود که برای اهل محل الگو محسوب می شوند.
عقیق:خانواده نهادی است که پایه سعادت یا شقاوت انسان در آن پی ریزی شده و از آن نشات می گیرد و خوشبختی یا بدبختی آینده و سرنوشت افتخار آمیز یا نکبت بار انسان از آنجا رقم می خورد. به همین سبب است که جذب و یا عدم جذب فرزندان به مسجد در خانواده ریشه دارد.
 
«نداشتن ارتباط والدین با مساجد موجب بروز نوعی احساس بیگانگی ناخواسته فرزندان با مساجد شده است. برخی خانواده ها آنچنان ارتباط خود را با مساجد قطع کرده اند که حتی سالی یکبار هم در این مکان مقدس حضور نمی یابند تا به تبع حضور آنان، در فرزندان شان نیز زمینه انس با مساجد پیدا نشود.
 
البته بعضی از والدین ممکن است که بدون سوء نیت، مطالبی را در حضور فرزندان خود بیان کنند که ناخواسته نوعی تبلیغ منفی علیه متولیان مسجد، روحانیت و دین و همچنین باعث بروز حس بدبینی و القای باورهای غلط به فرزندان شان خواهد شد.»(1)
 
در راستای بررسی جایگاه و تاثیر حضور خانواده در مسجد و همچنین نقش حضور خانواده امام جماعت در مسجد، با حجت الاسلام مهران رهنما مصاحبه ای داشته ایم که حاصل آن را می خوانید:
 
حجت الاسلام «مهران رهنما»، امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) با بیان اینکه مسجد یک جای عمومی است یعنی اختصاص به گروه و قشر خاصی ندارد، اظهار کرد: از همه گروه ها و اقشار جامعه به مسجد می آیند، از تحصیل کرده تا غیر تحصیل کرده؛ اگر بتوانیم فضایی را فراهم کنیم که همه بتوانند بیایند یعنی مسجد فقط مخصوص عده ای نباشد که ظاهر مذهبی دارند در این صورت است که عملکردی موفق خواهیم داشت.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم این نگاه را به مسجد داشته باشیم که مسجد ویژه گروه خاصی است و تنها عده ای با ظاهری خاص می توانند به مسجد بیایند اصلا جذابیت ایجاد نمی شود، مشکل خانواده ها فقط به مسایل ظاهری نیست، افراد در هر قشری ممکن است مشکلی خانوادگی داشته باشند مهم آن است که ماوایی چون مسجد را داشته باشند و بتوانند برای رفع مشکلات شان به مسجد مراجعه کنند.
 
امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) تصریح کرد: باید در مساجد بستری فراهم شود که همه با رغبت به مسجد بیایند، نکته بعد این که در این مسجد اگر طیف مسجدی ها و کسانی که مدعی هستند که مسجدی هستند و چهره مذهبی دارند رفتار متین و شایسته ای داشته و به ویژه با خانواده های خود رفتار خوبی داشته باشند در این صورت این الگوی خانواده مسجدی زبان نزد خواهد شد، گاهی اوقات فردی را می بینیم که اهل مسجد است و واقعا در رفتار حسنه الگویی تمام عیار، اما گاهی نیز فردی اهل مسجد است اما رفتار خوبی ندارد، هر دو دسته در نگاه مردم نسبت به اهل مسجد تاثیرگذار هستند.
 
بچه ها را تشویق به حضور در مسجد کنیم/اهمیت حضور خانوادگی در مسجد
حجت الاسلام رهنما در ادامه تصریح کرد: اما اگر مسجدی ها تصمیم بگیرند که رفتن به مسجد را در خانواده تقویت کنند و فرزندان ببینند که رفتن به مسجد برای والدین شان یک دغدغه است، به تدریج در فضای این شیوه تربیتی به مسجد علاقه مند می شوند.
امام جماعت با خانواده اش به مسجد بیاید
امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) گفت: ائمه جماعات در صورت توان باید خانواده خود را به مسجد بیاورند، یعنی ائمه جماعات پرچم دار حضور خانوادگی در مسجد باشند، آن قدر که رفتار امام جماعت اهمیت دارد گفتارش مهم نیست، شاید یک امام جماعت فرصت چندانی برای سخنرانی مفصل در مسجد نداشته باشد اما رفتار او الگو است به ویژه رفتارش با خانواده؛ اما متاسفانه برخی از ائمه جماعات قابل به این هستند که خانواده شان را از مسجد و مسجدی جدا کنند در حالی که چنین نیست، من به شخصه معتقدم که این رویکردی صحیح نیست و همواره هنگام نماز با همسرم به مسجد می روم. اگر پیش نماز و امام جماعت سمت شبستان برادران موثر است ، همسرش نیز باید سمت شبستان بانوان تاثیرگذار باشد، مردم باید بتوانند به راحتی با خانواده امام جماعت آشنا شوند.
 
وی افزود: نکته بعدی کلاس هایی است امام جماعت باید در مسجد برقرار کند، ما بالای منبر می رویم و از گناهان، حسنات، آتش جهنم و بهشت صحبت می کنیم، اما تا به حال چه قدر پیش آمده است که در مورد روابط خانواده صحبت کنیم، این خانواده و اعضای خانواده است که فردا تبدیل به یک مدرس، به یک معلم، به یک دانشگاه، به اقشار جامعه می شود. پس اگر خانواده را اصلاح کردیم موفق خواهیم بود در غیر این صورت اگر خانواده را درست نکنیم این جامعه خراب می شود.
 
حجت الاسلام رهنما با بیان اینکه ائمه جماعات می توانند در قالب مشاور خانوادگی به مأمومین  کمک کنند، تصریح کرد: همواره درب دفتر امام جماعت در مسجد باز باشد و مشاوره بدهند، نکته بعد اینکه در مباحث و حرف هایی که امام جماعت در مسجد بیان می کند پیوسته باید متذکر این امر شود که خانواده نقش به سزایی در تربیت فرزند دارد در نتیحه هرچه تنش در خانه کمتر باشد قوام خانواده مستحکم تر می شود. ما در مسجد امام جعفر صادق(ع) در رابطه با بحث مدیریت خانواده و همچنین بحث مدیریت فرزند چند دوره را برگزار کردیم که با استقبال فراوانی از سوی خانواده ها مواجه شد.
 
وی گفت: من تعجب می کنم که که برخی تنها به گفتن احکام و بایدها و نبایدها در مسجد اکتفا می کنند و اما ما می توانیم در مورد وجهه های دیگر از بحث خانواده صحبت کنیم، اینکه محبت مرد به همسرش چه تاثیری در او دارد و اینکه تا چه اندازه در روایات ما نسبت به جایگاه زن و مادر در خانواده تاکید شده است.
 
حجت الاسلام رهنما افزود: گزینش صحیح و بیان احکام اهمیت دارد. اگر غیر از این باشد که مثل وضعیت فعلی برخی فکر می کنند که این احکام فقط به نفع آقایان است. در این صورت اگر فقط به بیان بایدها و نبایدها بپردازیم ممکن است نوعی تقابل را ایجاد کنیم و زن و شوهر را مقابل یکدیگر قرار دهیم، این احکام باید بیان شود اما به وقت و با بیانی کاملا مناسب تا افراد جذب شوند.

مسجد امام جعفر صادق(علیه السلام) در خیابان وحدت اسلامی کوچه وزیر دفتر کوچه حمامی است.

پی نوشت:
۱) برگرفته از کتاب «روش های جذب نوجوانان و جوانان به مساجد و نماز جماعت» نوشته محمدعلی موظف رستمی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین