عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۶۳۳۷۷
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳
در آستانه ۵۰ سالگی ساخت مسجد امام علی(ع) و مرکز اسلامی هامبورگ،‌ کتاب نفیس این مجموعه تحت عنوان «مسجد آبی آلمان» رونمایی شد.
عقیق:آیین رونمایی از کتاب نفیس «مسجد آبی آلمان؛ تاریخ مسجد امام علی (ع) و مرکز اسلامی هامبورگ» اثر حمیدرضا ترابی با حضور جمعی از میهمانان و پیش­کسوتان مسجد، علما و روحانیون منطقه، نمایندگان و فعّالان مراکز شیعی آلمان و نیز چهره ‌های فرهنگی، دانشگاهی و برخی از تجّار و بازرگانان مؤمن در سالن گفت و گوی ادیان و مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

این مراسم شامل برنامه­‌های متنوعی از جمله قرائت قرآن کریم، پخش کلیپ تصویری از فعّالیت­‌های پنجاه ساله­ مرکز اسلامی هامبورگ، ارائه گزارشی از روند تألیف و چاپ کتاب توسط مؤلّف ، سخنرانی­‌های کوتاهی توسط برخی از قدمای مسجد، آئین ویژه رونمایی از کتاب «مسجد آبی آلمان»، قرائت بخش‌هایی از کتاب به همراه نمایش دیجیتالی عکس‌­های کتاب، سخنرانی آیت الله رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی و در پایان تقدیر و تشکر از دست اندرکاران تولید کتاب و نیز برخی از پیش­کسوتان مسجد بود.

در ابتدای این مراسم حجّت الاسلام والمسلمین ترابی مدیر آکادمی اسلامی، به ارائه گزارشی از روند تألیف و چاپ کتاب پرداخت و افزود: به لطف الهی پس از سه سال و اندی تلاش علمی، سرانجام کتاب «مسجد آبی آلمان» آماده و به زیور طبع آراسته گردید. این کتاب نه تنها تاریخ مسجد امام علی (ع) و مرکز اسلامی هامبورگ، بلکه در حقیقت تاریخ حضور اسلام اهل البیت در اروپاست و مخاطبین اصلی آن محققین و پژوهشگران مسلمان و غیرمسلمان می باشند.

وی در ادامه افزود: بدون شک این کتاب نتیجه عملکرد قدما و پیشکسوتان مسجد امام علی (ع) است. این یک باور قرآنی است که در روز قیامت پرونده اعمال ما را به دست ما می‌دهند. حال پرونده اعمال برخی را به دست راست آنها می‌دهند و پرونده برخی به دست چپشان یا از پشت سر به آنها داده می‌شود. از خدای متعال مسألت می‌کنیم که پرونده عمل ما به واسطه خدمتی که کردیم، درخشان باشد.

حجت‌الاسلام ترابی اظهار داشت: امروز با توجه به اینکه پنجاه سال از بنای این مسجد می­گذرد، نه تنها این مسجد کهنه نشده، بلکه افراد بی­ شماری از گوشه و کنار دنیا دل به این مرکز اسلامی بسته‌اند و این نشان از زنده بودن این مسجد دارد. وقتی مسئولین آلمانی از این مرکز تقاضا می‌کنند که حتی در برنامه‌های هفته اروپا سهم داشته باشد، نقش وحدت آفرین این مسجد در کثرت فرهنگی منطقه نمایان می‌شود و معلوم می‌شود که این مسجد اعتدالی و عقلانی و معنوی چه جایگاهی در اروپا دارد.

کتاب «مسجد آبی آلمان» در 608 صفحه به زبان فارسی و در قطع رقعی توسط انتشارات مرکز اسلامی هامبورگ و آکادمی اسلامی آلمان منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. این کتاب دارای 110 سند تاریخی و بیش از 700 قطعه تصویر است.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین