عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۵۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۱
پای درس اخلاق آيت الله تحريري در مسجد حضرت ابوالفضل(ع)
تفضل يك لطف خاصي است كه خداوند به انسان عطا نموده و از اين جهت ما هيچ وقت نبايد طلبكار خدا بشويم بلكه بايد به خود بباليم كه حقيقت و كمال مطلق، ما را نيز به حساب آورده و به ما خطاب هايي كرده است كه اين مي شود منت داشتن.

 به گزارش عقيق، آيت الله شيخ محمدباقر تحريري در جلسه اخلاق خود گفت: منت گذاشتن آن جايي است كه شخص با بي نيازي اي كه در ظاهر پيدا كرده، بر ديگري منت بگذارد كه اين مقبول نيست، زيرا همان چيزهايي را هم كه دارد محدود بوده و كس ديگري به او عطا كرده است.

وي افزود: تفضل يك لطف خاصي است كه خداوند به انسان عطا نموده و از اين جهت ما هيچ وقت نبايد طلبكار خدا بشويم بلكه بايد به خود بباليم كه حقيقت و كمال مطلق ، ما را نيز به حساب آورده و به ما خطاب هايي كرده است كه اين  مي شود منت داشتن.

حاج آقا تحريري در ادامه افزود: اما وقتي كه آن كمال و داراي مطلق بر ما منت مي گذارد، بدان معناست كه حسابي روي ما باز كرده و بايد باعث مسرت و باليدن ما باشد.

وي افزود: قرآن كريم در دو جا منت گذاشتن از طرف خدا بر بندگان را آورده است كه يكي از آنها در سوره آل عمران، آيه 164 است که آمده " خدا بر مومنين منت نهاده است چون رسولي از ميان خودشان مبعوث گردانيده است " .

آيت الله تحريري با اشاره به اين مطلب كه رسول خدا براي تمام مردم است و پيام او راهمه مي شنوند گفت: عده اي اين رسالت را نمي پذيرند و در مقابل افرادي كه رسالت حضرت رسول (ص) را مي پذيرند به نوعي شكر نعمتي كه خداوند به آن ها داده است را انجام مي دهند و اين فهم و درك افراد قابل ستايش است.

همه چيز در عالم ربط وجودي دارد به خداوند متعال

به گزارش خبرنگار عقیق ایشان در ادامه افزود : هيچ نعمتي قابل قياس نيست با درك و فهم و اعتقاد قلبي به اينكه همه چيز در عالم ربط وجودي دارد به خداوند متعال و مومن به شرطي كه به لوازم ايمان پايبند باشد اينگونه است.

اين استاد اخلاق با اشاره به دوران صدر اسلام گفت: عده اي نزد نبي مكرم اسلام(ص) مي آمدند و به جهت اسلام آوردن بر او منت مي گذاشتند، حال اينكه اين به نفع خودشان بود و به پيامبر هيچ نفعي نمي رسيد. پيامبر در اين رابطه و رويارويي با مشكلاتي كه كفار براي وي ايجاد مي كردند، تا آنجايي كه امكان داشت با مماشات رفتار مي نمود تا شايد آن ها نيز هدايت شوند.  

وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم و اين مطالب كه انسان ضعيف و در سختي آفريده شده است (خلق الانسان ضعيفا ) گفت: اينكه مومن شديم، به این معنا نیست که قرار است ديگر هيچ مشكلي نداشته باشيم، زيرا اساسا دنيا با مشكلاتي آميخته است واين ضعف كه در آيه گفته شده يك قوت و آن رنج يك راحتي را در پي خواهد داشت، اما اين قوت و راحتي به تنهايي و در اين دنيا بطور كامل بوجود نمي آيد.

آيت الله تحريري با اشاره به تخريب و تبليغات ضد اسلام در دنياي امروز بخصوص در فضاي مجازي افزود: شياطين امور منفي و ضعف ها را جلوه داده و بزرگ مي كنند و دشمنان با تبليغات خود مي خواهند دلها را سست كرده و به معارف دين ضربه بزنند.

اويس قرن از راه دور حقايق را درك كرد

وي با اشاره به افرادي همچون اباذر و سلمان گفت: اينگونه افراد و امثال آنها به محض برخورد با حقيقت آن ها را درك كرده و اصلا نيازي به معجزه هم نداشتند. اويس قرن از راه دور اين حقيقت را درك كرده اما برخي ديگر با اينكه اين حقايق را مي شنيدند به دليل وجود موانعي در سطوح مختلف به درك دست مي يافتند و بعضا از اين درك غافل مي شدند.

اين استاد اخلاق با تاكيد ويژه و نگاه تربيتي به اين مقوله افزود: بايد برويم سراغ ايمان و ببينيم واقعا ايمان چه مي كند با افراد و بنگريم به آن هايي كه داراي ايمان راسخ هستند و تاثيرات آن ها بر خود و جامعه را ببينيم.

پنبه در گوش قرار بده تا صداي پيامبر را نشنوي!

وي با اشاره به تاريخ صدر اسلام و اعراب جاهليت گفت: طواف قبل از ظهور اسلام هم وجود داشته و در همان اوايل ظهور اسلام ، به فردي كه به طواف  رفته بود گفته بودند  پنبه اي را در گوش خود قرار دهد تا صوت و صداي پيغمبر (ص) را نشنود . اين فرد از روي حس كنجكاوي و حقيقت طلبيش پنبه را از گوش درآورد و با شنيدن سخنان پيامبر (ص) به حقانيت آن اعتراف كرد ، اما چون شراب بسيار مي نوشيد و از آن طرف اسلام شراب را حرام كرده نتوانست در مسير اسلام پاي بگذارد و اين همان عاملي است كه بعضا مانع درك واقعي حقيقت مي شود .

اين استاد اخلاق افزود: انسان بايد توجه داشته باشد كه ورود به اولين مرحله ي ايمان تا آخرين مراحل با عنايات خداوند همراه بوده و نبايد نظر خداوند را در زندگي قطع كرد و به اشتباه خود را كسي دانست .

وي با اشاره به آياتي از قرآن كريم گفت: خداوند متعال در چند جا بيان داشته كه نعمت هايي كه به انسان داده است به دليل فضل اوست . براي مثال داريم كه  " اگر تفضل و مرحمت خدا نبود، حتما جز اندكي از شيطان پيروي مي كردند. "

هركس خودش مسئول رفتار خودش است

حاج آقا تحريري با اشاره به نكته اخلاقي گفت: كسي كه ديگري را هدايت مي كند در واقع هدايت خودش تقويت مي شود و كسي كه فرد و يا افرادي را گمراه مي كند ، در واقع گمراهي خويش را تقويت كرده است .

وي در همين زمينه افزود : روابط اجتماعي روابط طرفيني است، اما در واقع هر فردي خودش مسئول خودش است .

آيت الله تحريري در ادامه افزود: در قيامت شخص گمراه به خداوند مي گويد، فلاني من را گمراه كرد و همه تقصيرات را بر گردن ديگري  مي اندازد، كه در جواب خداوند متعال به او مي فرمايد: بله، آن كسي كه گمراه كرده هم حساب دارد، اما تو هم كه اين گمراهي را پذيرفتي و تثبيت كردي نيز كار خطايي انجام داده اي . به شخص گمراه شده خطاب مي شود كه دو خطا مرتكب شده اي، يكي اينكه خودت به گمراهي دچار شده اي و ديگر اينكه تثبيت كرده اي گمراه كنندگي فرد ديگر را و شخص گمراه كننده هم دو خطا مرتكب شده، يكي اينكه خودش گمراه شده و ديگري اينكه فرد يا افراد ديگر را گمراه كرده است .

اين استاد اخلاق در بخش پاياني سخنان خود گفت: اعمال با خود انسان است و آثارش نيز به خواست خدا مترتب مي شود. كسي كه هدايت بشود به نفع اوست و كسي كه گمراه مي شود به ضررش .

به گزارش عقيق، جلسات اخلاق آيت الله تحريري هر هفته جمعه ساعت 10 صبح در ميدان قزوين، خيابان قزوين، نبش آخرين پل هوايي، كوچه احمدي سخا، مسجد حضرت ابوالفضل (ع) برگزار مي شود .

انتهاي پيام //

گزارش: ميثم يعقوبي


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین