عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
آیت‌الله ممدوحی:
تمام موجودات عالم پیام‌های الهی هستند، انسان که می‌خواهد برای خود رفیق و دوست انتخاب کند چه بهتر که خدا را انتخاب کند، این دنیا جای ماندن نیست بلکه فرد باید برای سرای آخرت خود آماده شود و آمادگی برای آخرت با انجام دستورات الهی صورت می‌گیرد.

عقیق:آیت‌الله حسن ممدوحی، استاد اخلاق حوزه علمیه قم در جلسه عمومی درس اخلاق در مدرسه عالی فیضیه که با حضور طلاب و فضلای حوزه برگزار شد با توجه به خطبه 193 نهج‌البلاغه به بررسی صفات متقین پرداخت و گفت: اطاعتی که ما از خدا می‌کنیم به سبب نیاز او نیست بلکه این اطاعت به سبب نیاز خود ما است.

وی ادامه داد: اگر بگویم خداوند متعال به عبادت ما احتیاج دارد پس قائل می‌شویم که او کمبود دارد تا به وسیله اطاعت ما کمبود خود را جبران کند و چیزی که کمبود داشته باشد خدا نیست و نمی‌توان به موجودی که به دیگران نیاز دارد خدا گفت از این‌رو خدا به عبادت ما نیازمند ندارد.

این استاد حوزه با بیان این‌که خداوند بی نهایت به توان بی نهایت است، اظهار داشت: این چنین نیست که خداوند به این عبادت نیاز داشته باشد چرا که خداوند متعال غنی به تمام معنا است.

وی افزود: عبادت‌ها برگشت به خدا ندارند بلکه عبادت برگشت به خود انسان دارد و اگر خدا عبادتی را برای بندگان خود واجب کرده به سبب لطفی است که در حق بندگان انجام می‌دهد، خدا می‌خواهد ما رشد کنیم و به صورت موجودی از بین رفتنی نباشیم.

آیت‌الله ممدوحی بیان داشت: اگر خدا وعده عذاب و آتش نسبت به افرادی که واجبات را انجام نمی‌دهند داده است به سبب آن‌ است که این افراد را وارد وادی بندگی و عبادت کند و وقتی انسان وارد وادی عبادت می‌شود از گرفتار شدن به مادیات رهایی پیدا می‌کند.

انسان موجودی است با دو جوهره

وی خاطرنشان کرد: انسان موجودی است که از دو جوهر تن و روح ساخته شده است و زمانی که روح فرد گرفتار جسم شود فقط به خواسته‌های جسم تن می‌دهد و تنها زندگی را در برآورده کردن خواسته‌های نفسانی می‌داند و هیچ گاه به خودش نمی‌آید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: روحی که در جسم گرفتار می‌شود مانند کرمی که در سیب است و آسمان، زمین و زندگی را تنها در این سیب می‌داند، می‌شود و تمام سعادت انسان را در برطرف کردن خواسته‌های نفسانی می‌داند و خبر از جایی ندارد.

تمام تلاش خدا این است که روح افراد از گور تن جدا شود

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با اشاره به این‌که تمام سعی خدا این است که انسان را از گور تن خارج کند، گفت: دستوراتی که خالق به انسان می‌دهد یک نوع دهن کجی به طبیعت است و می‌خواهد نشان بدهد که این مادیات ارزش زیادی ندارند.

وی ادامه داد: عالم برزخ تشکیل شده از مجردات است و وقتی انسان که تنها با مادیات و عوامل طبیعت انس داشته باشد به این عالم برود نمی‌تواند با فرشتگان که مجردات هستند ارتباط برقرار کند و تبدیل می‌شود به یک موجود بیچاره.

باید برای عالم آخرت آماده شد

آیت‌الله ممدوحی اظهار داشت: انسان در طول زندگی خود دوبار متولد می‌شود یکی از شکم مادر و دیگری رفتن به عالم برزخ، انسان در عالم طبیعت نیز حکم جنین داخل شکم مادر را دارد و همان گونه که جنین در شکم مادر وقتی به اندازه کافی رشد کرد و جای برای او تنگ شد متولد می‌شود انسان در این دنیا وقتی زمان زندگیش تمام شد به عالم برزخ می‌رود و به عبارتی در عالم برزخ متولد می‌شود.

وی افزود: تفاوت متولد شدن در این دنیا با عالم برزخ در این است که در این دنیا والدین مهربانی هستند که مراقب فرزند باشند ولی در عالم برزخ تنها اعمال افراد است که می‌تواند مراقب آن‌ها باشد و باید خود فرد اعمالش را به سرای آخرت بفرستد.

آمادگی برای آخرت با انجام دستورات الهی صورت می‌گیرد

استاد اخلاق حوزه علمیه قم در ادامه خطاب به طلاب گفت: ما وظیفه‌مان با دیگران فرق دارد باید در اعمال خود بسیار مراقب باشیم، اگر می‌بینم از عبادت خود لذت نمی‌بریم به سبب اعمال است که در طول روز انجام داده‌ایم، مرحوم علامه طباطبایی می‌گفت «اگر فرد مراقب اعمال روزانه خود باشد وقتی نماز می‌خواند از دنیا خارج می‌شود».

وی در پایان بیان داشت: تمام موجودات عالم پیام‌های الهی هستند، انسان که می‌خواهد برای خود رفیق و دوست انتخاب کند چه بهتر که خدا را انتخاب کند، این دنیا جای ماندن نیست بلکه فرد باید برای سرای آخرت خود آماده شود و آمادگی برای آخرت با انجام دستورات الهی صورت می‌گیرد.
منبع:رسا
کدخبرنگار:211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین