عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۲۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
آیات مهدوی. . .
بنابر آیه ۳۳ سوره توبه این آیه تاکنون تحقق نیافته. همچنین خداوند وعده حاکمیت کلی اسلام را داده و وعده او دروغ نیست، در نتیجه براساس روایات بسیاری این آیه به ظهور حضرت مهدی(ع) اشاره دارد.
عقیق:قرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده همچنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره توبه آیه 33
هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ ﴿33﴾
او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین درست فرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند (33)
نکته ها:
1- این آیه به همین صورت در دو سوره دیگر نیز آمده است؛ سوره فتح آیه 28 و سوره صف آیه 9. گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال همیشه پیروز بوده است اما این آیه غلبه ظاهری و وعده حاکمیت اسلام بر جهان را بیان می کند. چنانکه در آیات دیگری نیز "ظهر" به معنای استیلا یافتن آمده است.
به عنوان نمونه؛ "ان یظهروا علیکم یرجموکم" اگر بر شما غالب شوند سنگسارتان می کنند و نیز "ان یظهروا علیکم لا یرقبوا فیکم الا و لا ذمه" اگر بر شما غالب شوند هیچ عهد و پیمانی را مراعات نمی کنند.
از یک سو این آیه تا کنون تحقق نیافته و از سویی دیگر خداوند وعده حاکمیت کلی اسلام را داده است و وعده او دروغ نیست در نتیجه همان گونه که در روایات بسیاری آمده است این آیه به ظهور حضرت مهدی (ع) اشاره دارد.
2- مساله حضرت مهدی و قیام جهانی او در روایات بسیاری از طریق شیعه و اهل سنت وارد شده و در اغلب کتب حدیثی عامه آمده است و از مسلمات اعتقادی مسلمانان محسوب می شود.
3- امام صادق (ع) در سخنی فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند جایی بر روی زمین باقی نمی ماند مگر این که در آن جا صدای اشهد ان لااله الا الله و اشهد ان محمدرسول الله بلند می شود.
و فرمود: هر گاه قائم ظهور کند عدل را در میان مردم بر قرار می سازد و در زمان او جور و ستم برطرف می شود، راه ها امن می گردد، زمین برکات خود را بیرون می دهد و او هر حق را به صاحبش بر می گرداند. در زمان ظهور او تمام مردم روی زمین دین اسلام را خواهند پذیرفت.
قائم در میان مردم مانند داوود و محمد حکم می کند در آن زمان گنج های زمین ظاهر می گردد زینت هایش آشکار می شود همه مردم ثروتمند خواهند شد و دیگر جایی برای مصرف صدقات باقی نخواهد ماند.
1- محور پایه دین اسلام حق سات اگر چه ادیان آسمانی همه حق اند ولی به خاطر پیدایش تحرف در آنها حقانیتشان مخدوش شده است.
2- حق بر باطل پیروز است.
3- اراده و حرکت خود را با اراده الهی هماهنگ سازیم وگرنه محو و نابود خواهیم شد.


پی نوشت:
برگرفته از کتاب "پرتوی از آیه های مهدوی" نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین