عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۷۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
آیات مهدوی
براساس آیه ۱۵۶ سوره بقره صبر در بلاها و آزمایش های الهی عصر غیبت محک و ملاک شناخت مجاهدان و صابران و موجب روشن شدن چهره آنان است و دارای درجاتی است. . .
عقیققرآن کریم چراغی نورانی است که با وجود گذشت ده ها قرن از نزول آن هنوز مسیر حق طلبان را در طول تاریخ روشن کرده و در آینده هم چنین خواهد بود، در این کتاب آسمانی آینده ای روشن به بشریت نوید داده شده است که با سیطره دین حق و البته توسط امام حق(عج) و یاران صالحش بر تمام جهان محقق می شود.
در این سلسله مباحث مهمترین آیه های قرآنی که درباره معارف مهدویت است به ترتیب سوره های قرآنی استخراج و به نکته های هر کدام پرداخته شده همچنین در کنار هر آیه یکی از موضوع های خاص معارف مهدوی متناسب با آن آیه نیز مطرح می شود.
سوره بقره آیه 156
الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ ﴿156﴾
[همان] کسانى که چون مصیبتى به آنان برسد مى‏گویند ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مى‏گردیم (156)
نکته ها:
1- رسول اکرم ضمن حدیثی فرمود: هنگامی که خداوند در خروج قائم ما تعجیل فرماید و او خروج کند زمین را پر از عدل و داد می نماید هم چنانکه پر از ظلم و جور شده باشد ... خوشا به حال کسانی که در زمان غیبتش صابر و شکیبا باشند.
2- شعار صابران "انا لله و انا الیه راجعون" است گفتن این عبارت و یاد خدا به هنگام ناگواری ها آثار فراوانی دارد از جمله: انسان را از کلام کفر آمیز و شکایت به خدا باز می دارد، موجب تسلیت و دلداری و تلقین افکار خوبه به انسان است، مانع وسوسه های شیطانی است، اظهار عقاید حق است، برای دیگران مایه درس و الگو پذیری است.
3- مردم در برابر مشکلات و مصائب چند دسته اند؛ گروهی جیغ و داد می کنند، گروهی بردبار و صبور هستند و گروهی علاوه بر صبر شکرگزارند.
4- جایگاه صبر؛ صبر از صفات انبیاست، صبر کلید بهشت است، صبر در بلاها و آزمایش های الهی محک و ملاک شناخت مجاهدان و صابران و موجب روشن شدن چهره آنان است، صبر نسبت به ایمان به منزله سر برای بدن است، صبر میزان درجات بهشتیان است، صبر دارای درجاتی است به طوریکه در حدیثی می خوانیم که صبر بر مصیبت 300، صبر بر طاعت 600 و صبر بر معصیت 900 درجه دارد.
در سراسر قرآن اجر بی حساب فقط برای صابران مطرح شده است، قرآن مجید در کنار صبر شکر را نیز مطرح فرموده است، ریشه صبر ایمان به خدا و معاد و امید به دریافت پاداش است.
5- راه هایی که قرآن برای صبر بر مشکلات به ما ارائه می دهد از این قرار است:
 

داشتن جهان بینی الهی
قرآن در مدح افراد با ایمانی که در برابر سختی ها صبور هستند می فرماید: این ها به خاطر داشتن جهان بینی الهی در مواجهه با حوادث می گویند ما برای خدا هستیم و استقلالی از خود نداریم وجود ما و نعمت های ما همه و همه از اوست و ما امانتداری بیش نیستیم.
صابران به جای خودباختگی و پناهندگی به دیگران تنها به خدا پناه می‌برند زیرا از دید آنها تمام جهان کلاس درس و میدان آزمایش است و باید در آن رشد کند. دنیا جای ماندن نیست، خوابگاه و عشرتکده نیست و شداید و سختی‌های آن نیز نشانه بی‌مهری خداوند نیست بلکه ناگواری‌ها برای آن است که زیر پای ما داغ شود و تندتر و سریع‌تر حرکت کنیم بنابراین در تلخی‌ها نیز شیرینی است زیرا شکوفاشدن استعدادها کامیابی از پاداش‌های الهی را به دنبال دارد، این دید و جهان‌بینی انسان را برای برخورد صحیح با حوادث آماده می‌کند.
 

آگاهی از سنت های الهی
قرآن می‌فرماید شما انسان‌های امروز متفاوت از انسان‌های پیشین نیستید که بدون هیچ آزمایش و رنج و زحمتی به بهشت برسید بلکه باید همچون امت‌ها و شخصیت‌های دیگر در جریان سخت‌ترین حوادث قرار گیرید.
این آیه می‌گوید در طول تاریخ افراد باایمان و حق‌طلب دچار سخت‌ترین ناملایمات شده‌اند اکنون نیز نوبت شماست بنابراین نه ناگواری‌ها تازگی دارد و نه تنها شما هستید که گرفتار این تلخی‌ها و مشکلات شده‌اید این یک سنت الهی است که باید طی شود انسان اگر بداند که ناگواری‌ها هم یک قانون و سنت است و هم عمومی و همگانی آمادگی بیشتری برای مقابله با آن پیدا می کند ما در ماه رمضان خیلی راحت روزه می‌گیریم چون عموم مردم در آن ماه روزه هستند اما در غیر ماه رمضان روزه گرفتن سخت و دشوار است.
 

آشنایی با صابران و چگونگی صبرشان
اطلاع از استقامت پیشینیان یکی از رمزهای موفقیت در برخورد با حوادث است، قرآن در این زمینه بسیار سخن گفته و الگوها و مدل‌های صبر و استقامت را از افراد امت‌های پیشین بیان کرده، علم به تاریخ گذشته در صبر و بردباری انسان بسیار موثر است، همان‌گونه که علم به اسرار آینده در صبر و تحمل انسان اثر دارد به طوری که حضرت خضر به موسی گفت چون تو از باطن حوادث و اسرار کار من خبر نداری صبر و تحمل نخواهی کرد.
 

توجه به حضور خدا
اگر انسان بداند و باور داشته باشد خداوند بر تمام اعمال و رفتار و حتی افکار او آگاه است و در همه حال حاضر و ناظر بر اوست در برابر مشکلات صبر می‌کند و نه تنها سختی‌ها بر او اسان و شیرین می‌شود که خود به استقبال ان خواهد رفت. خداوند برای عذاب قوم نوح و نجات افراد باایمان به حضرت نوح دستور داد که با تایید الهی کشتی بساز همین که آن حضرت به ساختن کشتی مشغول شد تمسخر کفار نیز شروع شد آنها می‌گفتند گویا پیامبری شما نگرفت و اکنون دست به نجاری زده‌اید ولی چیزی که موجب مقاومت او در برابر طعنه‌ها می‌شد همان جمله خدای متعال بود که تو پیش چشم ما هستی و کار تو زیر نظر ماست چنین ایمان و بینشی روح استقامت را در انسان زنده می‌کند.


توجه به پاداش الهی
ازجمله مواردی که روح استقامت را در انسان زنده می‌کند توجه به آثار مثبت و اجر و پاداش الهی صبر است زیرا تحمل سختی‌ها بزرگ‌ترین پاداش دنیوی و اخروی را برای انسان دربر دارد.


پی نوشت:
برگرفته از کتاب "پرتوی از آیه های مهدوی" نوشته حجت الاسلام محسن قرائتی و کوشش حسن ملایی
منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین