عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۳۱۸۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
معرفی کتاب. . .
'سیمای مهدویت در قرآن' ۷۵ آیه از قرآن را مورد بحث قرار داده و ارتباط این آیات با موضوع مهدویت را از زبان حضرت ائمه معصومان(ع) توضیح داده است.
عقیققرآن کریم در زمینه ظهور و قیام حضرت مهدی موعود(ع) مانند بسیاری از زمینه های دیگر به صورت کلی و اصولی بحث کرده یعنی از تشکیل حکومت عدل جهانی و پیروزی نهایی صالحان در روی زمین سخن گفته است.
این گونه آیات را که بیش از یکصد آیه است. را مفسران عالیقدر اسلامی به استناد روایات و اخبار معصومان(ع) مربوط به مهدی موعود(ع) و ظهور و قیام او دانسته اند.
در کتاب سیمای مهدویت در قرآن، 75 آیه از قرآن کریم مورد بحث واقع گشته و ارتباط این آیات با موضوع مهدویت از زبان حضرت ائمه معصومان(ع) توضیح داده شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب معتقد است:
"البته از مجموعه آیاتی که در این زمینه در قرآن کریم آمده است چنین استفاده می شود که ظهور چنین مصلحی که حکومت عدل الهی را در جهان تأسیس و خود مجری قوانین آن میباشد نیاز به آمادگی و زمان مساعد دارد تا افکار مردم جهان و روح اجتماعی آنان آماده و مهیای پذیرش چنین حکومتی باشد و البته نجات مردم ستمدیده و رنج کشیده از یوغ استعمار و سلطه جباران و قدرتمندان چپاولگر نیازمند شرایطی است و تأییدات الهی و امدادهای غیبی هم از دریچهی همین گونه عوامل و شرایط صورت می گیرد."
در تفسیر آیه 66سوره زخرف آمده است:
هل ینظرون الا الساعۀ ان تأتیهم بغتۀ و هم لا یشعرون. آنها انتظار نمی کشند مگر قیامت را که ناگهان به سراغ آنها آید در حالی که خبر ندارند.
در آیات پیشین، سخن از بت پرستان لجوج، و همچنین منحرفان و مشرکان امت عیسی بود و در آیه مورد بحث و آیات بعدی پایان کار آنها را مجسم می کند.نخست می فرماید: اینها چه چیزی را انتظار می کشند، جز اینکه ناگهان قیامت به سراغ آنها آید در حالی که متوجه نیستند.
منظور از (ساعۀ) در این آیه مانند بسیاری دیگر از آیات قرآن روز قیامت است. زیرا که حوادث آن به سرعت تحقق مییابد و گویی همه آن حوادث در یک ساعت رخ می دهد.البته این کلمه گاهی به معنای لحظه پایان دنیا نیز آمده است و از آنجا که این دو، فاصله زیادی با هم ندارند. ممکن است این تعبیر هر دو مرحله را شامل شود.به هر حال قیام قیامت که با پایان گرفتن ناگهانی دنیا شروع می شود با دو تعریف و وصف در آیه مورد بحث توصیف شده است. 1- ناگهانی بودن، (بغتۀ). 2- عدم آگاهی عموم مردم از زمان وقوع آن (و هم لا یشعرون).ممکن است چیزی ناگهان رخ دهد ولی قبلا انتظار آن را داشته باشیم و برای مقابله با مشکلات آن آماده شویم.اما بدبختی آنجاست که حادثهی فوق العاده سخت و کوبندهای به طور ناگهانی واقع شود و ما از آن به کلی غافل باشیم.
شایان ذکر است، "سیمای مهدویت در قرآن" نوشته محمدجواد مولوی نیا در 200 صفحه و در سال 1381 ازسوی موسسه انتشاراتی امام عصر(ع) روانه بازار نشر شد.
 

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین