۱۹ مهر ۱۴۰۳ ۷ ربیع الثانی ۱۴۴۶ - ۵۲ : ۰۴
در اهمیت نمازهای یومیه آیات و روایات فراوانی داریم اما یکی از نمازها بیش از بقیه سفارش شده است.
عقیق:در اهمیت اقامه نماز صبح روایت بسیار زیادی از اهلبیت(ع) آمده است و حتی در برخی از آیات قرآن هم به اقامه نماز در هنگام فجر اشاره شده است.
یکی از این آیات آیه ۷۸ سوره مبارکه اسراء است که در آن نماز صبح نمازی عنوان شده که توسط فرشتگان مورد مشاهده قرار میگیرد.
أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّیْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً
ترجمه
نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریکى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیدهدمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است.
نکتهها
«دلوک»، هنگامى است که خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مىکند که زوال نامیده مىشود، و وقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکى، فراگیر مىشود و «فجر»، وقت نماز صبح است.( تفسیر اطیبالبیان)
امام صادق علیهالسلام مىفرماید: اوّلین نمازى که واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(اصول کافى، ج3، ص 275)
در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مىکنند.(اصول کافى، ج3، ص 275) و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممکن است به همین معنا باشد. یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مىدهند. تفسیرالمیزان.
پیامها
معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى که قابل فهم و درک همه کس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوک الشمس، غَسَق اللیل، الفجر»
برنامههاى دینى، زمانبندى شده است. «لدُلوک الشمس الى غَسَق اللیل»
نماز تنها عبادتى است که به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر»
قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»(179)
در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژهاى دارد. «اِنّ قرآن الفجر کان مشهوداً»
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «لاصلوة الاّ بقرآن». (کنزالعمّال، ح 19698)
یکی از این آیات آیه ۷۸ سوره مبارکه اسراء است که در آن نماز صبح نمازی عنوان شده که توسط فرشتگان مورد مشاهده قرار میگیرد.
أَقِمِ الصَّلَوةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ الَّیْلِ وَقُرْءَانَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْءَانَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً
ترجمه
نماز را به هنگام بازگشت خورشید (به سمت مغرب) تا تاریکى شب، بپادار، و همچنین قرآنِ سپیدهدمان را. همانا (قرائت) قرآن (به هنگام) فجر (در نماز صبح) مورد مشاهده (فرشتگان) است.
نکتهها
«دلوک»، هنگامى است که خورشید از وسط آسمان روبه مغرب میل مىکند که زوال نامیده مىشود، و وقت نماز ظهر و عصر است. و «غَسق اللیل» وقت نماز مغرب و عشاست که تاریکى، فراگیر مىشود و «فجر»، وقت نماز صبح است.( تفسیر اطیبالبیان)
امام صادق علیهالسلام مىفرماید: اوّلین نمازى که واجب شد نماز ظهر بود و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(اصول کافى، ج3، ص 275)
در روایت دیگرى آمده است: اگر نماز صبح در اوّل فجر اقامه شود، فرشتگان شب و روز هر دو آن را ثبت مىکنند.(اصول کافى، ج3، ص 275) و «مشهود» بودن نماز صبح نیز ممکن است به همین معنا باشد. یعنى هر دو گروه فرشتگان آن را مشاهده کرده و بر آن گواهى مىدهند. تفسیرالمیزان.
پیامها
معیار شناخت اوقات در اسلام، طبیعى است به نحوى که قابل فهم و درک همه کس در همه جا و همیشه باشد. «لدُلوک الشمس، غَسَق اللیل، الفجر»
برنامههاى دینى، زمانبندى شده است. «لدُلوک الشمس الى غَسَق اللیل»
نماز تنها عبادتى است که به نام «قرآن» توصیف شده است. «قرآن الفجر»
قرآن و تلاوت آن در نماز، محور اصلى است. «قرآن الفجر»(179)
در میان نمازها، نماز صبح جایگاه ویژهاى دارد. «اِنّ قرآن الفجر کان مشهوداً»
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: «لاصلوة الاّ بقرآن». (کنزالعمّال، ح 19698)
منبع:فارس