عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۱
کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگویی عنوان کرد:
دکتر هانی زاده گفت: سفر سال گذشته مقتدا صدر به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، نشان می‌دهد که عربستان در تلاش برای ایجاد شکاف و اختلاف میان جریان‌های سیاسی شیعه است، از این رو حرکت اخیری که در بصره رخ داد، برآیند یک مشارکت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و داخلی در تحریک مردم است.
عقیق: دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه، با اشاره به آتش زدن سرکنسول گری ایران در بصره عراق، اظهار داشت: آنچه طی روزهای اخیر رخ داد و منجر به حمله علیه تأسیسات دولتی و سرکنسولگری ایران در بصره شد، یک سناریوی از پیش طراحی شده برای ایجاد جنگ شیعه- شیعه است.
وی با اشاره به تحرکات سفارت عربستان در بغداد، گفت: از مدت‌ها پیش سفارت عربستان در بغداد، به‌شدت در مناطق جنوب عراق، مخصوصاً بصره، فعالیت زیرپوستی و خزنده خودش را آغاز کرد و با توجه به وضعیت خدماتی و اهمال دولت حیدرالعبادی، در ارائه خدمات رفاهی به استان‌های جنوبی عراق، تحرکاتی مشهور در اعتراض به شرایط معیشتی اهالی بصره صورت گرفت.
هانی زاده، افزود: اگرچه ظاهر اعتراضات مردمی بود، اما به عیان دست‌های عربستان سعودی، آمریکا، رژیم صهیونیستی و عوامل باقی مانده حزب بعث در پشت این حرکت و همچنین حمله به کنسولگری ایران و تأسیسات عمومی بصره، قابل مشاهده است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه، جلوگیری از تشکیل دولت ائتلاف و وحدت ملی را دیگر هدف مخالفان و جبهه مخالف برشمرد و گفت: به موجب این سناریو، قرار است که جریان‌های سیاسی عراق، تا مدت‌ها نتوانند یک دولت ائتلاف و وحدت ملی تشکیل دهند.
وی با اشاره به حضور برخی جریانات شیعه در اعتراضات خیابانی بصره، گفت: متأسفانه برخی جریانات شیعه، در این زمینه خواسته یا ناخواسته در تحریک مردم و این آشوب‌ها نقش داشتند.
مشارکت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای دشمنان برای تحریک مردم
هانی زاده، سفر سال گذشته مقتدا صدر به عربستان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: سفر سال گذشته مقتدا صدر، رهبر جریان الطائفین، به عربستان سعودی و دیدار با محمد بن سلمان، نشان می‌دهد که عربستان در تلاش برای ایجاد شکاف و اختلاف میان جریان‌های سیاسی شیعه است، از این رو حرکت اخیری که در بصره رخ داد، برآیند یک مشارکت منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای و داخلی در تحریک مردم است.
وی با بیان اینکه عوامل حزب بعث، نقش مؤثری در تحریک مردم برای حمله به کنسولگری ایران داشتند، گفت: هدف این کار، ضربه زدن به وحدت دو ملت ایران و عراق، و همچنین جلوگیری از برگزاری مراسم باشکوه اربعین است؛ زیرا این حرکت بزرگ و پرشور انسانی، طی سال‌های گذشته نگرانی‌هایی برای رژیم آل سعود و برخی از رژیم‌های مرتجع عرب و رژیم صهیونیستی و آمریکا به وجود آورد.
هانی زاده، تصریح کرد: این برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، صرفاً با هدف ضربه زدن به امنیت مشترک ایران و عراق، ایجاد جنگ داخلی بین شیعیان، قطع همکاری‌های اقتصادی بینابین و جلوگیری از ارتباطات مذهبی بین دو کشور است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه، در پایان ضمن ابراز تأسف نسبت به وضعیت فعلی عراق، گفت: برخی از افراد در بصره، بدون توجه به خطرات ناشی از این تحرکات احساسی و غیرمنطقی در واقع خود را درگیر حربه دشمنان کرده و متأسفانه شرایط امروز عراق، به گونه‌ای است که احتمال بروز یک جنگ شیعه-شیعه وجود دارد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین