عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۱۷۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
به جرأت می‌توان گفت که در بین نواحی کشورمان، یزدی‌ها محرم را بیش از بقیه مناطق و شهرها جدی می‌گیرند و حسینیه‌هایی چون «فهادان» از هفته‌ها قبل برای عزداری در ماه خون و قیام آماده می‌شوند.
عقیق:مردم شهر دارالعباده یزد و نواحی و محله‌های اطراف این شهر، از هفته‌ها قبل خود را برای عزاداری سید و سالار شهیدان و یاران گرامی‌اش آماده می‌کنند.

خیمه‌گاه شهدای نینوا، حسینیه شهدای مریم‌آباد، رحمت‌آباد، حسینیه بزرگ فهادان، حسینیه بزرگ قمر بنی‌هاشم، هیأت حضرت ابوالفضل فیروزآباد (در حسینیه سیدالساجدین)، حسینیه فرات، حسینیه هیأت حضرت ابوالفضل (ع) کوی سعدی، هیئت قمر بنی‌هاشم کوی اباذر، حسینیه نینوا صفاییه، حسینیه بزرگ اکبرآباد و ... از جمله مراکز عزاداری در یزد و اطراف آن هستند که جلسات تمرینی آن‌ها از مدت‌ها قبل آغاز شده است.


تمرین هیأت‌های مذهبی یزد برای سینه‌زنی و عزاداری منظم در ماه محرم

 

در میان این خیمه‌ها و هیأت‌های عزاداری، اما سینه‌زنی و سوگواری منظم، منسجم و تماشایی مردم یزد در حسینیه یک‌دست سیاه‌پوش «فهادان» که از دوره قاجار به یادگار مانده و در محله فهادان «جنگل»، کوچه حسینیه بزرگ واقع شده از بقیه تماشایی‌تر است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۶۵۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

تکیه میرچخماق، تکیه میرقطب، حسینیه پنیرک، حسینیه تپوسازان، حسینیه حسن شتر، حسینیه سیدمصلی، حسینیه ملتکیه، حسینیه حاجی یوسف، حسینیه شاهزاده فاضل، حسینیه کِسنویه، حسینیه کنجک، حسینیه کوچه صندوق‌ساز، حسینیه گازرگاه، حسینیه لرد آسیاب، حسینیه ناظم، حسینیه وقت و ساعت، حسینیه کوچه بیوک، حسینیه امیرچخماق، حسینیه مج، حسینیه ملاجعفر و ... از جمله تکایا و حسینیه‌های فعال در ماه محرم هستند که بعضی از آن‌ها در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده‌اند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین