عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۹۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
گفت‌وگو با حاج علی انسانی درباره روز مباهله و مراسمی ویژه
ما دیدیم مباهله مغفول مانده و واقعا آقا امیرالمومنین مظلوم است و حقانیتش مغفول واقع شده، پس تصمیم گرفتیم با همراهی دوستان و شیعیان، بزرگداشت روز مباهله را برگزار کنیم
عقیق:چند سالی است که حاج علی انسانی شاعر و مداح پیشکسوت پیگیر مراسم بزرگداشت روز مباهله است. امسال این مراسم در روز سه شنبه(فردا) در مجموعه فرهنگی سرچشمه با حضور شاعران، مداحان و سخنرانان و نیز چهره‌های فرهنگی برگزار می‌شود.
با استاد انسانی درباره اهمیت روز مباهله و این مراسم ویژه گفت‌وگو کرده ایم؛
 
روز مباهله چه جایگاهی دارد و چقدر در تاریخ تشیع اهمیت دارد؟
همانطور که اربابان تاریخ نوشته‌اند این واقعه در زمان رسول الله (ص) و قبل از عید غدیر بوده است. در واقع مباهله فلشی بود به سوی غدیر، ولی با کمال تاسف مغفول مانده است. عید قربان، افتخار حضرت خلیل‌الله الرحمن است، عید غدیر، افتخار آقا امیرالمومنین است و روز مباهله، افتخار اهل البیت (ع) است. رسول‌الله در روز غدیر فرمود «هر که را مولا من باشم علی مولای اوست» ولی به اعتقاد من، در مباهله از این مراحل فراتر رفته‌اند. عید غدیر عزت و سرمایه شیعه است که نباید تا ابد الدهر از یاد برود. پیامبر در روز عید غدیر، مولا امیرالمومنین را از نظر شخصیت جسمی معرفی می‌کند و می‌فرماید که بعد از من، خلیفه بلافصل، امیرالمومنین است، ولی در روز مباهله می‌فرمایند «نفس» من است.
وقتی به دقت بنگریم می‌بینیم که این «نفس» معناها دارد، تا آنجا که حتی به علی (ع) هم نازل می‌شود و وقتی ریز می‌شویم می‌بینیم که در شب معراج، آقا امیرالمومنین در بازگشت از معراج می‌گوید بگویم چه شد یا شما می‌گویید چه شد، این یعنی امام علی(ع) همیشه با پیامبر(ص) بوده است. لذا همانطور که عرض کردم ما دیدیم مباهله مغفول مانده و واقعا آقا امیرالمومنین مظلوم است و حقانیتش مغفول واقع شده، پس تصمیم گرفتیم با همراهی دوستان و شیعیان، بزرگداشت روز مباهله را برگزار کنیم. خوشبختانه دوستان ما در این بزرگداشت کم نگذاشتند، و چه در شهرستان‌ها و چه در تهران الحمدلله حمایت کردند و از آن استقبال نمودند. انشالله مولا بپذیرد و بتوانیم محضر ایشان کوچک‌ترین خدمتی کرده باشیم.
 
چرا کمتر به این روز مهم پرداخته می‌شود؟
بزرگان در این رابطه بسیار صحبت‌ها کرده‌اند و کتاب‌ها نوشته‌اند، اما چون فاصله عید غدیر با محرم قدری کم است، دوستان ما با حرارت به استقبال عاشورا می‌روند، به این خاطر مباهله کم‌رنگ شده است. البته اگر اشتباه نکنم دست غیر هم در کار است، نمی‌خواستند این روز خیلی برجسته بماند.
 
شما از کی به این موضوع ورود پیدا کردید؟
سه سال است که از شعرا خواهش می‌کنیم آثار خود را در این زمینه ارائه کنند، در این خصوص سروده‌های بسیاری هم داشته‌ایم، که کتاب‌هایش هم چاپ شد. به 10 نفر از شعرای برتر هم صله داده شده است. امسال هم آیات عظام، اقدام ما را تایید فرمودند، مولا هم عنایت کردند و ما هم دنبالش رفتیم.
 
برنامه فردا به مناسبت روز مباهله چیست؟
 در برنامه فردا، سخنران، شاعر، گروه سرود، مداحی و همه آن چیزهایی که در حیطه جشن مذهبی قرار می‌گیرد را خواهیم داشت. چند سخنران و چهره دینی و ادبی هم دعوت کرده‌ایم.



منبع:دعبل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
حاج آقا یک تنه در بحث مباهله چند سال است ورود پیدا کرده اند و مطمئن هستیم این کار حاج آقا جهانی میشود
ناشناس
|
Germany
|
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
0
0
حاج علی آقا لبیک ما جامعه مادحین که خوندن را از شما یاد گرفتیم پای رکاب شما هستیم
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
پارسال صدا و سیما پخش مستقیم داشت از مراسم
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین