عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۸۸۶۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲
غدیر شناسی:
بريده بن خضيب اسلمى مى گويد: روزى رسول خدا (ص) به جمعى و به من امر فرمود: «ما هفت نفر بوديم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبير» كه: «سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ‏/ به علي عليه‌السلام با لقب اميرالمؤمنين سلام كنيد» ما به او به لفظ يا اميرالمؤمنين ...
عقیق: 18ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم است که به همین مناسبت به انتشار پرسش ها و پاسخ ها پیرامون این واقعه مهم خواهیم پرداخت.

 

* آيا تنها در روز غدير ولايت اميرالمؤ منين (ع) اعلام شد؟

پاسخ:

اعلام ولايت امام على (ع) پيش از غدير بارها و بارها توسط پيامبر اسلام (ص) مطرح گرديد.

بريده بن خضيب اسلمى مى گويد: روزى رسول خدا (ص) به جمعى و به من امر فرمود: «ما هفت نفر بوديم از جمله ابوبكر، عمر، طلحه و زبير» كه: «سَلِّمُوا عَلَى عَلِيٍّ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ‏/ به علي عليه‌السلام با لقب اميرالمؤمنين سلام كنيد» ما به او به لفظ يا اميرالمؤمنين سلام كرديم ، با آنكه رسول الله زنده و در كنار ما بود. رسول خدا(ص ) بارها از امامت امام على (ع) و يازده فرزند او، و امامان معصوم (ع) سخن گفت ، در روز غدير براى امامت امام على (ع) و ديگر امامان معصوم (ع) بيعت گرفته شد كه فرمود:

فامرت ان اخذ البيعه منكم و الصفقه لكم بقبول ما جئت به عن الله عزوجل فى على اميرالمؤ منين ، و الاوصياء من بعده الذين هم منى و منه امامه فيهم المهدى الى يوم يلقى الله الذى يقدر و يقضى/ پس از طرف خداى عزيز و بزرگ ماءمورم كه براى على اميرالمؤ منين (ع ) از شما بيعت بگيرم ، و براى امامان پس از او نيز بيعت كنيد. امامانى كه همگان از من و تز على مى باشند، و قائم آنان مهدى (عج ) است تا روز قيامت كه به حق قضاوت خواهند شد.

 

* اگر امام را خدا انتخاب مى كند، پس بيعت مردم چه نقشى دارد؟

پاسخ:

خداوند هدايت مى كند؛ همانگونه كه خوبي ها و بدي ها را معرفى كرد و راه سعادت و شقاوت را نشان داد، امام حق را نيز معرفى مى كند؛ اما انسان ها در انتخاب رهبر آزادند، مى توانند امام حق را انتخاب كنند و به سعادت برسند و يا مخالفت كنند و گمراه شوند. آنگونه كه در ديگر رهنمودهاى الهى گروهى رستگار و گروه ديگر منحرف گشتند.

پس از حادثه غدير نيز گروهى امامت امام على (ع) را انكار و غصب كردند و گروهى بر ولايت و رهبرى آن حضرت وفادار ماندند، و انواع شكنجه ها را به جان خريدند؛ پس اعلام وحى، تضادى با اختيار انسان ندارد.

* پیامبر (ص) چه كسانى را در روز غدير لعنت كرد؟

پاسخ:

پيامبر اسلام (ص) به افراد زير در روز غدير لعنت كرد:

1- كسانى كه امامت امام على (ع) را انكار كنند.

2- كسانى كه امامت امام على (ع) را غصب كنند.

«و العن من انكره ، واغضب على من جحد حقه»

 

پی نوشت:

کتاب غدير شناسى (پاسخ به 72 سؤال پيرامون غدير)/ محمد دشتى

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین