عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۷۷۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۵
آشنایی با اماکن مهم اطراف کعبه/
خانه خدا دارای چهار رکن است و در اطراف آن اماکن مقدس فراوانی وجود دارد که در آنجا دعای زائر مستجاب است.

عقیق:خانه خدا در شهر مکه عربستان واقع شده است که هر ساله در ایام مختلف مسلمانانی از سراسر جهان به زیارت خانه خدا می‌‌آیند.

در ایام حج نیز به تناسب جمعیت هر کشور، زائران به مکه و مدینه مشرف می‌شوند که برای برپایی حج تمتع آیات و روایات متعددی وجود دارد که مسلمانان را به برپایی حج تشویق می‌کند تا جایی که حضرت امام صادق(ع) فرمودند: «تا زمانی که حج برپاست، دین اسلام نیز پابرجا است».

امسال در کنار میلیون‌ها زائر خانه خدا، 85 هزار نفر از کشورمان نیز به حج مشرف می‌شوند که اولین گروه زائران خانه خدا 27 تیرماه به مدینه تشرف یافتند تا پس از آن به زیارت خانه خدا بروند.

بر همین اساس لازم است تا با ساختمان کعبه و اماکن مهم اطراف آن آشنا شد.

 

 

بنای فعلی کعبه یا همان خانه خدا توسط حضرت ابراهیم(ع) ساخته شده که این مکان مقدس دارای چهار رکن، شمالی یا عراقی، جنوبی یا یمانی، شرقی یا حجرالاسود، غربی یا شامی و دارای یک ناودان بر فراز حجر اسماعیل(ع) است.

به سنگی که حضرت ابراهیم(ع) برای بنا کردن کعبه روی آن ایستاد، مقام ابرهیم می‌گویند. حجر اسماعیل(ع) میان رکن عراقی و شامی است که خانه حضرت اسماعیل(ع) و محل دفن هاجر و اسماعیل(ع) و  برخی دیگر از انبیای الهی است.

فاصله بین حجرالاسود تا مقام ابرهیم(ع) را «حطیم» می‌گویند، جایی که توبه حضرت آدم(ع) پذیرفته شد و وعده داده‌اند که دعا در آنجا مستجاب است.

 

 

درب کعبه نیز در شمال شرقی کعبه و بین رکن حجرالاسود و رکن عراقی است. دیوار حد فاصل حجرالاسود و درب کعبه «ملتزم» نامیده می‌شود که دعا در این مکان نیز همچون حطیم به اجابت می‌رسد.

 

 

محل قرارگیری چاه زمزم نیز در این مکان است. حجرالاسود در رکن شرقی کنار درب کعبه قابل مشاهده است. 

پرده کعبه نیز روپوشی از پارچه ابرایشمی به رنگ سیاه است. به برآمدگی و برجستگی دیوار کعبه که در چهار طرف آن وجود دارد، «شاذروان» می‌گویند. 

 

 

همچنین دیوار کنار رکن یمانی و درب کعبه و مقابل ملتزم که محل ورود فاطمه بنت اسد برای تولد حضرت علی(ع) به کعبه است، «مستجار» نامیده می‌شود که بسیاری از زائران این اماکن مقدس را زیارت کرده و در آنجا به راز و نیاز با خالق هستی می‌پردازند.

افرادی که به حج تمتع مشرف می‌شوند، در کنار زیارت این اماکن مقدس شامل رحمت بسیاری قرار می‌گیرند تا جایی که حتی زائرانی که تنها به خانه خدا بنگرند مورد رحمت الهی قرار می‌گیرند. همچنین امام صادق(ع) فرمودند: «انّ للَّه عزوجلّ حول الکعبة عشرین و مأة رحمة منها ستّون للطائفین و اربعون للمصلّین و عشرون للناظرین»، همانا که خداوند در اطراف کعبه 120 رحمت دارد، 60 رحمت خاص طواف‌کنندگان و 40 رحمت ویژه نمازگزاران و 20 رحمت براى نظر کنندگان است.

به گزارش فارس، ایام حج از 5 تا 13 ذی‌الحجه یعنی به مدت 9 روز برگزار می‌شود، اما با توجه به محدودیت فرودگاه مدینه و جده امکان اعزام زائران تنها در این بازه زمانی وجود ندارد و بسیاری از زائران کشورهای مختلف از ذی‌القعده به مدینه تشرف می‌یابند تا در زمان مقرر بتوانند خود را به برپایی حج برسانند.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین