عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۹
کتاب «آیه‌های نامدار» به قلم علی خراسانی و سید محمود دشتی در انتشارات جمال به چاپ دوم رسید.

عقیق:  کتاب «آیه‌های نامدار» به قلم علی خراسانی و سید محمود دشتی در 160صفحه توسط انتشارات جمال به چاپ دوم رسید.

این کتاب دربرگیرنده 170 آیه نامدار قرآن است، گاهی از این آیات به آیات صاحب عنوان یا صاحب نام تعبیر می‌شود. بر اساس روایات به جا مانده از اهل بیت علیهم السلام است که در آن ها برخی از آیات با نام خاصی ذکر شده اند، برای آسان بودن اشاره به برخی از آیات مفسران علوم قرآنی در هنگام بررسی و شمارش آنها، برای آنها نامی انتخاب کرده اند.

نام گذاری برخی از آیات توسط فقیهان و اصولیان بوده یا اینکه اسباب نزول و جریان های تاریخی در نام گذاری برخی از آیات دخیل بوده است. اما برخی آیات به صورت گروهی نام گذاری شده اند که در بخش اول، این آیات، آیاتی هستند که یکسانی زمان یا مکان نزول، منشا نامگذاری آنها بوده است همانند آیات مکی و مدنی ، آیات سفری ، آیات شب و یا روز ، آیات تابستانی و زمستانی . اما در این میان آیات تحدی ، آیات سجده آیات صفح و آیات الاحکام از جمله آیاتی هستند که با توجه به مفهوم و محتوا نام گذاری شده‌اند.

کتاب فوق با ذکر آیه آمن الرسول آغاز می‌شود، این آیه که با نام فوق مشهور است ، آیه 285 و 286 سوره بقره می باشد که با عبارت (آمن الرسول) آغاز می شود و به این نام نیز شهرت یافته است اما منشاء این شهرت، روایات فراوانی است که از اهل بیت علیهم السلام در فضیلت و قرآئت آنها نقل شده است.

آیه دیگری که در ادامه این کتاب آمده است، آیه ابتلا(1)یا همان آزمایش است، بر اساس این آیه، اولیای یتیمان هنگامی می‌توانند دارایی یتیمان را در اختیارشان قرار دهند که به حد بلوغ رسیده و رشد فکری داشته و با آزمودن آنها مشخص شود که می‌توانند به گونه‌ای شایسته در دارایی‌هایشان تصرف کنند.

از دیگر آیات می‌توان به آیه ایلاء، آیه بشارت، آیه تاسی(2)، آیه تطهیر (3)، آیه تیمم(4)، آیه جمعه، آیه حجاب، آیه حفظ، ... ، آیه قصاص ، آیه قبله ، آیه قتال ، آیه قصر ، آیه میثاق ، آیه وضو ، ... اشاره کرد.


پی نوشت ها: 

1_ ( آیه 6 سوره نساء )

2_ ( آیه 21 ، سوره احزاب ) 

3_( آیه 33 سوره احزاب )

4_ ( آیه 6 سوره مائده )

منبع: فارس

211008


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین