عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۶۳۷
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
آیت الله مدرسی:
یکی ازمراجع تقلید کربلا گفت: بهتر است انسان در شب های قدر پالایشگاهی برای نیت ها، انگیزه ها و دل خود داشته باشد و در این پالایشگاه خود را تصفیه کند و چیزهایی که بدرد نمی خورد را بیرون بریزد.
عقیق:آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از مراجع معظم تقلید کربلای معلی، روزگذشته در جلسه تفسیر و تدبر سوره حدید با بیان اینکه قرآن را با تدبر بخوانید، گفت: هر کلمه ای در قرآن معنایی دارد و اگر کسی بخواهد این کلمه را جا به جا کند، یک دنیا معنای آن فرق می کند.

قرآن را با تدبر بخوانید تا به عالم معرفت برسید

وی ادامه داد: از این جهت کسانی که قرآن تلاوت می کنند، باید این خواندن دقیق باشد و با تدبر همراه باشد. اصلا ببینید که خداوند در اینجا چه طور صحبت کرده و چرا این کلمه را اینجا آورده است و این کلید و در و پنجره ای است که شما را به عالم معرفت نزدیک می کند.

آیت الله مدرسی با اشاره به بخش پایانی آیه ۲۵ سوره حدید اظهار کرد: در جلسه قبل بخشی از این آیه باقی ماند، آنجا که خداوند می فرماید: « ... وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ ...»، این کلمه بالغیب چه معنایی دارد؟ این نکته مهمی است که در اینجا وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم در این آیه این است که انسان برای انجام هر کاری دارای انگیزه های مختلفی است، و این انگیزه های مختلف گاهی با یکدیگر مخلوط می شود تا حدی که خود انسان هم نمی تواند آن را از یکدیگر جدا کند.

شب های قدر پالایشگاه نیت ها و دل ها

این استاد حوزوی با اشاره به شب های قدر این شب ها را پالایشگاهی برای نیت ها و انگیزه های انسان دانست و گفت: بهتر است انسان در شب های قدر پالایشگاهی برای نیت ها، انگیزه ها و دل خود داشته باشد و در این پالایشگاه خود را تصفیه کند و چیزهایی که بدرد نمی خورد را بیرون بریزد.

وی ادامه داد: دل های ما مخلوط به حق و باطل است و اگر ما این دل را برای خودش رها کنیم معلوم نیست ما را کجا ببرد، بنابراین شب های قدر این دل را پالایش کنید و از خود حسابرسی کنید.

آیت الله مدرسی افزود: در روایات مختلف از ائمه(ع) آمده است که کسی که خودش را محاسبه نمی کند از ما نیست، و باید هر شب مانند یک کاسب که حساب خود را انتهای روز حسابرسی می کند ما هم باید اعمال خود را حسابرسی کنیم. شاید در مرحله اول ببینیم خیلی عقب هستیم اما اگر مرتب این حسابرسی را داشته باشیم در انتها به مقامات عالیه می رسیم.

وی ادامه داد: چند شب پیش دو تا طلبه آمدند نزد من و درخواست نصیبحتی کردند، من هم خطاب به آنها گفتم روز اول که طلبه شدید یک انگیزه ای در دل داشتید که مثلا سربازی نروید و بیایید طلبه شوید، اما حالا که وارد شدید انگیزه های قبلی خود را بررسی کنید و یک انگیزه داشته باشید و آن هم اینکه برای خدا درس بخوانید، برای خدا عمل کنید و برای خدا هم درس بدهید؛ و خداوند هم چنین کسی را بزرگ و عظیم می دارد.

حسابرسی اعمال در شب قدر

این مجتهد شیعی با اشاره به اینکه در شب های قدر اعمال خود را حسابرسی کنید، گفت:  شب های قدر شب تقدیر است و در این شب ها به قول معروف کلاه خود را قاضی کنید. هم قاضی باشید هم کسی که باید درباره او قضاوت کنید.

این مفسر حوزوی در ادامه با اشاره به بخش پایانی آیه ۲۵ سوره حدید خطاب به نظامیان گفت: ما امروز در کشور سپاه، بسیج، نیروی نظامی و انتظامی داریم که به کشور خدمت می کنند و کارشان « وَ لِیَعْلَمَ اللّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَیْبِ » است.

آیت الله مدرسی به نظامیان توصیه کرد و گفت: به این نیروهای نظامی توصیه می کنم که در راه شیطان نروید و مراقب باشید که شیطان ایمان شما را نرباید، بدانید که شیطان سر گردنه ها مخفی شده تا ایمان شما را از شما بگیرد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه می گوییم جهاد، امر به معروف، نهی از منکر که اینها از ارزش های والایی برخوردار است اما از همه مهمتر خلوص نیت است و این دل است که باید به جایی برود و بعد عمل پشت سرش بیاید.

آیه ۲۶ حدید و علت قرار گرفتن نبوت و کتاب در ذریه  نوح(ع) و ابراهیم(ع)

آیت الله مدرسی در ادامه با اشاره به آیه ۲۶ سوره حدید که خداوند می فرماید: « وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِیمَ وَجَعَلْنَا فِی ذُرِّیَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْکِتَابَ فَمِنْهُمْ مُهْتَدٍ وَکَثِیرٌ مِنْهُمْ فَاسِقُونَ »، گفت: چرا خداوند در ابتدای این آیه فرموده است ما حضرت نوح(ع) و حضرت ابراهیم(ع) را فرستادیم و در ذریه آنها نبوت و کتاب را قرار دادیم؟ و یک عده با این کتاب ها هدایت شدند و عده ای دیگر نشدند.

وی ادامه داد: الان در دنیا تاثیرات ژنتیکی افراد معروف است که مثلا می گویند پدر عالم است، پسرش هم میل به علم دارد و این از اثرات ژنتیکی پسر است، چون پدرش هم عالم است، از این رو توصیه به ذریه شده است.

آیت الله مدرسی در ادامه به ذریه پیامبر(ص) اشاره و بیان کرد: انصافا از معجزات پیامبر(ص) همین ذریه ایشان است که از روز رحلت حضرت تا به امروز ذریه پیامبر(ص) پرچمداران دین بوده اند.

امامزادگان ذریه پیامبر(ص) و احترام آنان نزد مردم

آیت الله مدرسی با اشاره به وجود قبور امامزادگان در سراسر کشورهای جهان اسلام اظهار کرد: این امامزادگان همه ذریه پر برکت پیامبر(ص) هستند و شما فکر نکیند که فقط این امامزادگان در ایران هستند، بلکه در اندونزی، نیجریه و تمام کشورهای اسلامی هر گوشه ای یک امامزاده است و به نوعی می گویند این پسر فلان امام است و حاجت می دهد.

وی ادامه داد: همین امامزاده یحیی(ع) در نزدیکی ما و دیگر امامزادگان چقدر اثر داشته و دارد که باعث می شود مردم به اهل بیت(ع) توجه کنند و همچنین چقدر امامزادگان زنده و علمای بزرگ داریم. این یک جهت بود.

این استاد حوزوی افزود: خون پیامبر(ص) در ذریه ایشان هم جاری است و ما به این دلیل به این ذریه پیامبر(ص) احترام می گذاریم اما چقدر کم سلیقه هستند کسانی که به عصا و پیراهن پیامبر(ص) احترام می گذارند اما ذریه او و فرزندانش را شهید می کنند.

آیت الله مدرسی به جهت دوم ذریه پیامبر(ص) اشاره و بیان کرد: ذریه پیامبر(ص) نباید در جامعه به سبب اینکه ذریه پیامبر(ص) هستند ادعایی داشته باشند و هر کاری خواستند انجام دهند.

وی ادامه داد: یکی از اقوام امام صادق(ع) حرکتی از او سر زده بود که امام ضمن تذکر به او گفت: کار خوب هر کس خوب است اما از تو به خاطر نسبتت با ما خوب تر است اما در مقابل کار بد هم برای هر کس بد است و برای تو بدتر است و نمی شود گفت فرزند امام صادق(ع) هستی و هر کار خواستی انجام دهی، بنابراین مهم کار و عمل انسان است.

فلسفه وجود اهل بیت(ع) در دنیا

آیت الله مدرسی در ادامه به فلسفه وجود اهل بیت(ع) در دنیا اشاره و اظهار کرد: روز گذشته کسی از علما به بنده تماس گرفت و گفت فردا شب جایی سخنرانی دارم و یک حرف نو و جدید بگویید که آنجا مطرح کنم. من گفتم حرف نو و جدید نیست اما چیزی هست که خداوند ارحم الرحمین است.

وی بیان کرد: خداوند ما بشر را خلق کرده و به ما فطرت و عقل داده اما در کنار آن شیطان و هوای نفس هم هست و خداوند می داند ما ضعیف هسیتم، از این رو برای ما ابواب و باب های رحمتی قرار داده که به سبب آنها ما بالاخره بهشتی شویم و این فلسفه وجود اهل بیت(ع) در این دنیا است.

این استاد حوزوی ادامه داد: اهل بیت(ع) انواری بودند که خدا برای بهشتی نمودن ما آنها را به اینجا فرستاد و این مطلب فراتر از مغز ما است که بتوان آن را بیان نمود.

آیت الله مدرسی در بخش دیگری از سخنانشان با توجه به شهادت آقا امیرالمومنین(ع) به توسلشان به مولا اشاره و بیان کرد: پارسال من تهران نبودم و اطراف تهران تصادف کردیم و آنجایی جایی بود که هیچ ماشینی رد نمی شد و با دفتر هم تماس گرفتیم امکان آمدن به آن مکان را نداشتم و بنده هم فقط یک ربع وقت داشتم که خودم را به جلسه برسانم، در این شرایط به افرادی که همراه من بودند گفتنم سه مرتبه نادعلی(ع) را بخوانید و به آقا امیرالمومنین(ع) متوسل شوید، نمی دانم سه مرتبه خواندن تمام شد یا نشده بود که ناگهان دیدیم یک ماشین به طرف ما آمد و بنده این توسلات را صدها بار تجربه کرده ام، و بدانید هر کجا در این دنیا گیر کردید بگویید یا علی(ع)؛ و حتی در برزخ و قبر هم امیرالمومنین(ع) به فریادتان می رسد.

مجروحیت امیرالمومنین(ع) و شکر ایشان

آیت الله مدرسی در ادامه به جراحات امیرالمومنین(ع) در جنگ احد و نحوه برخورد حضرت اشاره و بیان کرد: پیامبر(ص) بعد از جنگ احد که جنگ تمام شد سراغ امیرالمومنین(ع) را گرفتند و گفتند حضرت مجروح شده و ۷۰ زخم در بدن ایشان است و در خانه هستند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) آمدند به دیدار امیرالمومنین(ع) و ایشان را خیلی احترام کردند و گفتند: صبراً یا علی(ع)، خداوند به تو صبر دهد این همه زخم و این همه درد دارید. امیرالمومنین(ع) نیز در پاسخ گفتند یا رسول الله(ص) این زخم ها نعمت الهی است که به من توفیق داده اند که در راه خدا این زخم ها را دریافت کنم و جای صبر نیست بلکه جای شکر است که در راه خدا این زخم ها دریافت شد.

این مجتهد شیعی افزود: این پاسخ امیرالمومنین(ع) حرف بسیار بزرگی است، بعد هم مولا با دلی شکسته گفت نتوانستم در راه خدا شهید شوم ولی عموی ما حضرت حمزه شهید شد؛ بعد پیامبر(ص) فرمود ای علی(ع) به شهادت خواهی رسید و مولا خوشحال شد.

آیت الله مدرسی در بخش پایانی سخنانش به پنج وظیفه ما در برابر اهل بیت(ع) اشاره و اظهار کرد: ما در برابر اهل بیت(ع) پنج وظیفه داریم که اولین وظیفه ما این است آنها را واسطه فیض بدانیم. خداوند هم در آیه ۶۴ سوره نساء می فرماید: « وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا ».

وی ادامه داد: دعا که می کنید قبل از آن صلوات بفرسید، از پیامبر(ص) هم روایت است تا صلوات نفرستید این دعا رد نمی شود و بالا نمی رود. پس اول نسبت به اهل بیت(ع) ادای احترام کنید و صلوات بفرستید و این بزرگواران را هم واسطه فیض بدانید.

مطالعه احادیث و کلمات اهل بیت(ع)

آیت الله مدرسی دومین وظیفه ما نسبت به اهل بیت(ع) را کلمات آنان دانست و گفت: ما هیچ دین و هیچ قانون و قانونگذاری به قدر پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را نداریم که این همه کلمات و سخنان از آنها به ما رسیده است.

وی ادامه داد: کتاب های درباره اهل بیت و ۱۴ معصوم(ع) را مطالعه کنید و ببنید اهل بیت(ع) چه بیان کرده اند، حتی روایت است اگر کسی ۴۰ حدیث از اهل بیت(ع) را حفظ کند در روز قیامت به عنوان فقیه خوانده می شود.

این استاد حوزوی به ماجرای نگارش کتابی از سوی دایی خود اشاره و بیان کرد: ما یک دایی داشتیم که ایشان را شهید کردم، آیت الله سید حسن شیرازی، که وی در زندان بود و آنجا نذر کرد و گفت یا اباصالح(عج) من چیزی ندارم که تقدیم شما کنم اما اگر از این زندان آزاد شوم یک کتاب در فرمایشات شما می نویسم.

وی افزود: وقتی ایشان از زندان آزاد شد کسی به خوابش آمد و به او گفت وقت زیادی نداری و سریع نذرت را ادا کن، و ایشان هم سریع کتابی در این باره با عنوان کلمة المهدی(عج) نوشت و حدود ۲۰ روز بعد هم او را شهید کردند.

مطالعه تاریخ اهل بیت(ع)

آیت الله مدرسی مطالعه تاریخ اهل بیت(ع) را وظیفه سوم ما نسبت به اهل بیت(ع) بر شمرد و گفت: زندگی و تاریخ هر کدام از ائمه(ع) و ۱۴ معصوم(ع) را مطالعه کنید و زندگی آنها را بخوانید و آنها را بشناسید.

این استاد حوزوی با چهارمین وظیفه ما نسبت به اهل بیت(ع) و حفظ شعائر آنها اشاره و بیان کرد: ما باید نسبت به شعائر اهل بیت(ع) توجه داشته باشیم، برای آنها مجالس روضه و منبر برپا کنیم و تمام این شعائر خصوصا مجالس هیئت را احترام بگذاریم.

وی به پنجمین وظیفه ما نسبت به اهل بیت(ع) اشاره و افزود: باید واقعا روح ما در شادی اهل بیت(ع) شاد و در اندوه آنها اندوهگین باشد، و خودشان نیز در روایتی فرمودند: شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا، یحزنون لحزننا و یفرحون لفرحنا.

آیت الله مدرسی در پایان با توجه به حضور پر شور و گسترده مردم ایران در لیالی قدر اظهار کرد: در این لیله قدر که گذشت مشاهده کردم همه جای تهران به شب قدر وعزای امیرالمومنین(ع) توجه خاصی داشتند و ماشاالله جمعیت زیادی هم حضور داشت.

وی ادامه داد: بنده یقین دارم بعد از ماه مبارک رمضان خداوند لطف جدیدی به ملت ایران به خاطر این توجهات آنها به لیالی قدر و عزای امیرالمومنین(ع) خواهد کرد.

جلسات تفسیر و تدبر سوره حدید توسط آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع معظم تقلید ساکن کربلای معلی هر بامداد ماه مبارک رمضان در خیابان ۱۵ خرداد شرقی – کوچه امامزاده یحیی و محمد(ع) – کوچه تین نژاد برگزار می شود. و در لیالی قدر نیز مراسم احیاء و قرآن به سرگرفتن با حضور ایشان برگزار می گردد.

گزارش از امیرمحسن سلطان احمدی


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین