عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸
حجت‌الاسلام ریاضت با بیان اینکه شب قدر موسم بیدار شدن است، گفت: ظاهر شب قدر تقدیر مقدّرات یک ساله عالم و عالمیان است و احیای این شب از اعمال توصیه شده به شمار می‌رود.
عقیق:حجت‌الاسلام «محمود ریاضت» محقق علوم قرآن و حدیث و از وعاظان کشور در گفت‌وگویی با بیان اینکه شب قدر به گونه‌ای است که انسان در آن می‌تواند ره صد ساله به راحتی طی کند، گفت: در شب قدر اتفاق خاصی رخ می‌دهد و آن، این است که سیصد و شصت و چهار شبانه‌روز دست تمام هستی به سوی آسمان است، اما در شب قدر دست همه عوالم به دست زمین دراز است و این اتفاقی خاص است که در شب قدر رخ می‌دهد.

وی با اشاره به تقدیر تمام مقدرات هستی در شب قدر اظهار کرد: امیرالمومنین (ع) در حدیثی می‌فرماید: «برای هر چیزی ظاهر و باطنی است». ماه رمضان نیز ظاهر و باطنی دارد، ظاهر آن ـ بر اساس روایات ـ امام زمان (عج) و باطن آن، معرفت حضرت فاطمه زهراء (س) است.

حجت‌الاسلام ریاضت خاطرنشان کرد: شب قدر نیز ظاهر و باطنی دارد که ظاهرش تقدیر مقدّرات یک ساله عالم و عالمیان است و برای آن آدابی نیز بیان شده که از جمله آن احیا گرفتن به معنای بیدار شدن است نه بیدار ماندن. در شب قدر باید با اعمالمان، خود را در تقدیر مقدّرات دخیل بدانیم، لذا شایسته است احیا بگیریم، دعا کنیم و مراقب حال و هوای معنوی خود باشیم.

وی یادآور شد: در روایتی از معصوم (ع) چنین نقل شده: «باطن الصلاة ولایتنا اهل بیت و باطن الصوم معرفة علی‌ بن ابی طالب (ع)»، بر همین اساس، اگر به کُنه ولایت دست یابیم شب قدر را درک کرده‌ایم و تنها کسی که به این مرحله رسید، حضرت فاطمه (س) است، لذا فرموده شده آنطور که سزاوار حق معرفت فاطمه زهراء (س) به ایشان معرفت پیدا کنید تا به درک شب قدر برسید.

حجت‌الاسلام ریاضت تصریح کرد: ما به اندازه‌ای که از ظاهر ماه مهمانی الهی به باطن این ماه عزیز می‌رسیم، به همان اندازه معرفتمان نسبت به شب قدر افزایش پیدا می‌کند، اما اگر صرفاً در ظاهر روزه‌دار باشیم، بهره بسیاری نخواهیم برد، اگرچه خداوند لطف می‌کند و در همین حال نیز نعمات و محبت‌هایی را برای ما جاری می‌کند. اگر به باطن ماه رمضان دست یابیم، می توانیم این امید را داشته باشیم که در تمام طول سال در مهمانی خاص خداوند باشیم.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین