عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۶۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه مردم از تکراری بودن و بی محتوا بودن منبرها گله دارند، گفت: منبرها باید اعتقادات مردم را بالا ببرند.
عقیق:حجت الاسلام ناصر رفیعی در نشستی با محوریت قرآن و ماه مبارک رمضان که در سالن همایش غدیر برگزار شد، اظهار داشت: توصیه جدی من این است که در منبرهای ماه مبارک رمضان جز قرآن و تفسیر و مباحث قرآنی پرداخته نشود.
او با بیان اینکه قرآن طبق بیان خودش برای تذکر آسان شده است ، گفت: پس نباید آن را سخت بگیریم و این قرآن دردهای بشر که عمدتا  کفر، نفاق، انحراف، و ذلالت است را درمان می کند و خوب است تا کتاب قرآن در قرآن آیت الله جوادی آملی مطالعه شود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه به دعای ۴۲ صحیفه سجادیه اشاره کرد و افزود: امیرالمؤمنین(ع) قرآن را «شِفَاءً مِنْ أَکبَرِ الدَّاءِ» تعبیر کرده اند؛ قران کریم خودش را بصائر معرفی کره است و انسان را به جای استوار هدایت می کند.
او تصریح کرد: رهبر انقلاب فرمودند: واقعیت تلخ این است که قرآن هنوز در جامعه ما یک امرعمومی نشده است همه به قرآن عشق می ورزند اما عده کمی همواره آن را تلاوت می کنند و کمتر افرادی در آن تدبر می کنند، در گذشته اگر کسی می خواست در حوزه مقام علمی پیدا کند باید به تفسیر نمی پرداخت شما را به خدا این فاجعه نیست.
رفیعی گفت: بحث قرآنی برای مردم جاذبه عجیبی دارد و تفسیر قرآن نیز به همین صورت است و اگر قدرت داشتم تمام منبرهای ماه رمضان را به تفسیر اختصاص می دادم.
او ابرازکرد: تفسیر تبلیغی اهمیت دارد یعنی تفسیری که آیه ذکر شود و سپس برداشت های تبلیغی آن گفته شود و همراه آن همچون یک منبر قابل استفاده تاریخ، قصه هم گفته شود نه اینکه فقط آیات معنا شود.
این کارشناس مسائل دینی گفت: توصیه می کنم برای تفسیر در ماه رمضان حتما یکی دو جلسه را در مورد خود قرآن، اعجاز قرآن، وحی، تحریف و اینگونه موارد به صورت ساده و روان برای مردم بگویید.
او عنوان کرد: دو نوع تفسیر ترتیبی و موضوعی وجود دارد و هنر یک مبلغ باید در ایجاد مفاهیم، عناوین و تیتر برای یک موضوع باشد.
رفیعی ادامه داد: تفسیر موضوعی به این معناست که یک عنوانی را در قرآن انتخاب کنید و حول آن سخنرانی نمایید به عنوان مثال در خصوص زیانکاران و یا کسانی که مورد رحمت خداوند واقع می شوند که کتاب های مربوط به آن موضوعات را نیز مطالعه نمایید.
او گفت: یک منبر باید آن قدر جاذبه ایجاد کند و مطالب مفید ضمن داشتن انسجام به مخاطب منتقل کند که مخاطب را دنبال  خود بکشاند.
استاد حوزه با بیان اینکه مردم از تکراری بودن و بی محتوا بودن منبر ها گله دارند، تصریح کرد: طبق آمار ۹۰ هزار غیر طلبه  دانشجو در دانشگاه ها درس های حوزوی مانند تفسیر، فقه، علوم حدیث می خوانند و بعد از فارغ التحصیلی سخنران های خبره ای می شوند، مقاله می دهند و کتاب می نویسند این افراد لباس شخصی رقیب سختی برای حوزویان اند و این هم فرصت است هم تهدید.
او گفت: این موضوع فرصت است به این دلیل که این تعداد غیر طلبه درس دینی و حوزوی می خوانند و تهدید است به این خاطر که این لباس شخصی ها رقیب شما طلاب اند و با دست گرفتن منبر ها کم کم سبقه آخوندی کلام کم رنگ می شود .
رفیعی با اشاره به این که منبر های ما امروز اعتقادی نیستد، مطرح کرد: یک منبر باید اعتقادات مردم را بالا ببرد و یک منبر ۴۵ دقیقه ای حداقل ۵ دقیقه آن موجب بالارفتن اعتقادات شود و به شبهات پاسخ دهد.
او افزود: منبرها باید به ارتقا آموزش کمک کنند و به گونه ای باشند که به فرد یک نکته آموزشی بیاموزند و به عبارتی حرفی نو برای مخاطب داشته باشند.
این کارشناس مسائل مذهبی در پایان تأکید کرد: در منبر ماه رمضان ظلم است اگر به غیر از قرآن پرداخته شود و قرآن هم نباید منهای تاریخ و سنت باشد.

منبع:شفقنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین