۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۶ : ۰۷
«حامد شریعتینیاسر»، عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث و همچنین عضو کمیتۀ علمی فراخوان «وعدههای آخرالزمانی از نگاه قرآن» در این مراسم با بیان این مطلب که یکی از وعدههای قرآن کریم به ارث رسیدن زمین به مستضعفان است، گفت: گرچه شأن نزول این آیه داستان بنیاسرائیل است و برخی مترجمان هم آن را در مورد غلبه موسی و بنیاسرائیل بر فرعونیان و نابودی ایشان نوشته و ترجمه کردهاند، اما به اعتبار قاعده «العبرة بعموم اللفظ لا بخصوص المورد» میتوان تعمیمی کلی هم برای این آیه قائل شد و آن را مطلق مستضعفان در هر روزگاری که باشند معنا کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن با بیان اینکه دستهای از مستضعفان که در قرآن وعدۀ به ارث رسیدن زمین به ایشان داده، مستضعفانی هستند که در مقابل مستکبران ایستادگی کردند و در مسیر حق در حد توان خود پابرجا و مقاوم بودند، گفت: به نظر میرسد قوّت و قدرت آنان در حدی نبود که توان غلبه داشته باشند و همواره ضعیف داشته میشدند.
وی افزود: این مطلب با دقت در این فرمایش امام علی(ع) در نهجالبلاغه روشنتر میشود، آنگونه که سید رضی نقل میکند پس از آنکه امام علی(ع) فرمود: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیَا عَلَیْنَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَی وَلَدِهَا» دنیا پس از چموشی و سرکشی ـ همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و برای بچه اش نگه می دارد ـ به ما روی می آورد ... همین آیه از سوره قصص را تلاوت فرمود (وَ تَلَا عَقِیبَ ذَلِکَ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ).
شریعتینیاسر با بیان اینکه اساسی ترین کار صالحان پس از قدرت مکنت در زمین، اقامۀ نماز، ایتاء زکوة، امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: روشن است که این اقامه نماز متفاوت از قرائت است و مقصود از آن نماز خواندن ظاهری و رکوع و سجود صِرف نیست، بلکه به پا داشتن نماز و تلاش در جهت ادای حق نماز است، آنگونه نمازی که از زشتیها جلوگیری میکند همانگونه که قرآن کریم میفرماید: «أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهی عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ».
منبع:مهر