عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
همزمان با فرا رسیدن شب نیمه‌شعبان، به برخی از بیانات اهل‌بیت (ع) درباره ثواب احیای این شب اشاره می‌شود.
عقیق:چهارشنبه دوازده اردیبهشت ماه و 15 شعبان مصادف با سالروز ولادت با سعادت حضرت بقیةالله الأعظم امام مهدی(عج) است. ایشان در سحرگاه نیمه‌شعبان سال 255 ه.ق در سامرّا چشم به جهان گشودند و پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر و مادر بزرگوارشان امام حسن عسکری (ع) و حضرت نرجس خاتون (س)، در سال 260 ق در پی شهادت حضرت عسکری (ع) در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده‌دار شدند.

اینک به مناسبت فرا رسیدن شب نیمه‌شعبان به برخی بیانات اهل بیت(ع) درباره اهمیت احیاء و عبادت در این شب اشاره می‌کنیم. بی‌تردید عمل به توصیه‌های اهل‌بیت(ع) در موضوعات مختلف اخلاقی، اعتقادی و ... بهترین و آسان‌ترین راهکارها برای شبیه کردن خود به آن بزرگواران است، آنان به‌ عنوان برترین هادیان بشریت، قطعاً مصلحت محبان و شیعیانشان را در دنیا و آخرت بیش از هر کس دیگری می‌دانند. یک رفتار ساده اما اثرگذار که خوب است به آن اهتمام بورزیم، حرف‌شنوی از ائمه اطهار(ع) حتی در جزئی‌ترین مسائل است.

  • پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: شب عید (فطر یا قربان) و شب نیمه شعبان را به احیاء بگذراند، روزی که قلب‌ها می‌میرند، قلب او نمی‌میرد. (بحارالأنوار، ج97، ص76)
  • امام کاظم (ع) به نقل از پدرشان امام صادق(ع) نقل می‌فرماید: امیرالمومنین (ع) فرمود: مرا شاد و خوشنود می‌کند مردی که خود را در طول سال در چهار شب فارغ می‌کند؛ شب شب عید فطر، شب عید قربان، شب نیمه‌شعبان و اولین شب از ماه رجب. (بحارالأنوار، ج97، ص87)
  • امام رضا (ع) می‌فرماید: امیرالمومنین(ع) در سه شب نمی‌خوابیدند؛ شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه شعبان، همان شبی که روزی‌ها، اجل‌ها و آنچه در طول سال اتفاق می‌افتد، مشخص می‌شود. (بحارالأنوار، ج97، ص88)
  • حسن بن فضّال از می‌گوید از امام رضا(ع) درباره شب نیمه‌شعبان سوال کردم؛ ایشان فرمود: در این شب به مقدار زیاد ذکر خداوند، استغفار و دعا کنید، زیرا پدرم موسی بن جعفر(ع) فرمود: در این شب دعا مستجاب می‌شود. (بحارالأنوار، ج98، ص84)
  • پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: ... هر کس این شب را با گفتن تکبیر، تسبیح، تهلیل، دعا، نماز، قرائت قرآن و استغفار سپری کند، بهشت جایگاه او خواهد بود و گناهان گذشته و آینده‌اش آمرزیده می‌شود. (بحارالأنوار، ج98، ص413)

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین