عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۷۶۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۲
نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت:
سرپرست حجاج ایرانی با تأکید بر اینکه در حج نباید مسایل قومی، مذهبی و فرقه‌ای مطرح شود، خاطرنشان کرد: در کنگره عظیم حج، وحدت امت اسلامی و توسعه معارف اسلامی باید محور قرار گیرد و آسیب‌ها و راهکارهای موفقیت مردم بیان شود.

عقیق:مولوی عبدالحکیم منیب معاون وزیر ارشاد، حج و اوقاف جمهوری افغانستان که در صدر هیأتی از مدیران این وزارتخانه به تهران سفرکرده است، امروز با حجت‌الاسلام سیدعلی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی دیدار و درباره راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در حوزه حج گفت‌وگو کرد.

ایجاد تحول روحی و اخلاقی در مردم و جامعه مهم‌ترین آثار حج است

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه توسعه همکاری‌های مشترک به ارتقای سطح حج‌گذاری زائران منجر خواهد شد، آیات و روایات در خصوص فریضه مهم حج را یادآور شد و گفت: حج به عنوان رکن دین و یک فریضه وسیع و جهان شمول اهمیت خاصی دارد و مسلمانان و جوامع اسلامی می‌توانند با همکاری یکدیگر از منافع دنیوی و اخروی آن برخوردار شوند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت یکی از مهم‌ترین آثار حج را ایجاد تحول روحی و اخلاقی در مردم و جامعه ذکر و تأکید کرد: رعایت آداب سفر حج به حل بسیاری از مشکلات فردی و اجتماعی کمک خواهد کرد و مسلمانان با نشان دادن اخلاق اسلامی، همزیستی مسالمت‌آمیز و آداب و معاشرت صحیح می‌توانند در جامعه تأثیرگذار باشند.

حج فرصتی برای اولویت‌بندی مشکلات جهان اسلام

سرپرست حجاج ایرانی استفاده بهینه از فرصت عظیم اجتماع میلیونی زائران خانه خدا در یک مکان و زمان خاص را ضروری توصیف کرد و با اشاره به خسارت‌های انسانی و مادی تروریسم در افغانستان، عراق، سوریه افزود: حج کانونی است تا علمای بزرگ جهان اسلام گردهم آیند و مشکلات جهان اسلام را اولویت‌بندی و چاره‌اندیشی کنند.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد نیز کشورهای اسلامی می‌توانند با توسعه مبادلات تجاری و خرید کالا از یکدیگر به افزایش تولید و اشتغال مسلمانان کمک کنند، خاطر نشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران تلاش شده است تا حجاج نسبت به مسایل اجرایی و پزشکی دغدغه نداشته باشند. همچنین در برنامه‌های آموزشی از طرق مختلف به کسب آمادگی روحی و علمی زائران توجه شده است و با توجه به سطح علمی متفاوت زائران، آموزش‌ها متنوع ارائه می‌شود.

وحدت امت اسلامی باید محور حج قرار گیرد/ انتشار بیش از 1400 اثر در حوزه حج

وی انتشار بیش از 1400 اثر در حوزه حج و بیش از 100 شماره مجله میقات حج را از جمله اقدامات صورت گرفته دراین زمینه دانست و گفت: در حوزه بین‌الملل نیز با بعثه‌های حج دیگر کشورها ارتباط داریم و تجارب خود را در حوزه حج در اختیار آنان قرار داده‌ایم.

سرپرست حجاج ایرانی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه در حج نباید مسایل قومی، مذهبی و فرقه‌ای مطرح شود، خاطرنشان کرد: در کنگره عظیم حج، وحدت امت اسلامی و توسعه معارف اسلامی باید محور قرار گیرد و آسیب‌ها و راهکارهای موفقیت مردم بیان شود.

ما در حج به دنبال طرح مسائل فرقه‌ای و مذهبی نیستیم

وی با بیان اینکه اگر این شیوه درست اجرا شود حاجی با آشنایی با سبک زندگی اسلامی می‌تواند دیگران را هم تحت تاثیر معنویت حج قرار دهد، گفت: ما در حج به دنبال طرح مسایل فرقه‌ای و مذهبی نیستیم و تنش‌های سیاسی را هم دخالت نمی‌دهیم و برای اجرای برنامه‌های فرهنگی برای زائرانمان اولویت قائل هستیم.

حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر هدف غرب از دامن زدن به اسلام هراسی را معرفی چهره نادرست از اسلام دانست و تأکید کرد: باید دست در دست هم چهره اسلام اعتدالی را به دنیا معرفی کنیم که نمود آن در کنگره عظیم حج می‌تواند تحقق یابد.

از تجارب ایران درحوزه حج استفاده می‌کنیم

پس از آن معاون وزیر ارشاد، حج و اوقاف جمهوری افغانستان نیز با اشاره به اینکه درسال های اخیر کیفیت ارائه خدمات به زائران افغان ارتقا یافته است، گفت: برای ارائه خدمات بهتر به زائران خود، از تجارب جمهوری اسلامی ایران درحوزه حج استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به تلاش دشمنان برای ایجاد اختلافات مذهبی در منطقه و میان همسایگان تصریح کرد: دشمنان در این زمینه موفقیتی نداشته‌اند و با وجود توطئه‌های برخی قدرتهای جهانی، نظام جمهوری اسلامی ایران قوی و مستحکم به سوی جلو در حرکت است.

گفتنی است هیئت وزارت ارشاد، حج و اوقاف جمهوری افغانستان به دعوت بعثه مقام معظم رهبری به ایران آمده است و در این سفر پنج روزه ضمن شرکت در کارگاههای آموزشی با موضوعات و مباحث تخصصی در حوزه های مختلف حج جمهوری اسلامی ایران آشنا خواهد شد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین