عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۵۵۱۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
آیت‌الله مکارم شیرازی:
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به معضلات شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: هنوز برخورد قاطعی با این فضاهای مسموم مجازی نشده، باید جانشین مناسبی برای شبکه‌های آلوده وجود داشته باشد که نیازمند دلسوزی و عزم جدی مسئولان است.
عقیق:به‌نقل از روابط‌عمومی دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، این مرجع تقلید در دیدار مدیرکل ارشاد استان قم با بیان اینکه موقعیت قم نسبت به سایر شهرها متفاوت است، اظهار داشت: قم خاستگاه انقلاب محسوب می‌شود که از زمان ائمه اطهار(ع) مورد توجه بوده است. بزرگان حوزه علمیه در دنیای اسلام در قم هستند و علوم اسلامی از این شهر مقدس به دنیا منتشر می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی‌ها باید متناسب با جایگاه شهر قم باشد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اهمیت فعالیت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد ابراز داشت: همان‌گونه که از نام ارشاد اسلامی پیداست این نهاد باید نسبت به مسائل اسلامی و دینی سرمایه‌گذاری کنددولت باید نسبت به امور دینی و فرهنگی توجهات لازم را داشته باشد، باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که در تمام کشور تأثیرگذار باشد؛ متأسفانه هنوز دولتمردان آن‌گونه که باید به قم توجه ندارند و به بهانه‌های مختلف شانه خالی می‌کنند. اگر این موارد در قم تزلزل پیدا کند در همه‌جا اثر می‌گذارد از این‌رو حوزه علمیه، مراجع، ارشاد، آموزش وپرورش و صداوسیما و سایر دستگاه‌ها وظایف مهمی دارند.

وی عنوان کرد: همه باید دست‌به‌دست هم بدهند که هویت دینی، مذهبی و اسلامی قم همچنان محفوظ باشد و بدرخشد و واقعاً پیشرفت کند، وقتی می‌بینیم بیش از صد کشور در قم طلبه دارند، در جامعة المصطفی و در حوزه علمیه قم بیش از 50 هزار نفر طلاب و فضلا و اساتید حضور دارند، نشان از جایگاه مهم این شهر دارد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت بازار کتاب و نشر خاطرنشان کرد: متأسفانه وضع کتاب نسبت به سابق افت بسیار پیداکرده است، از مهم‌ترین دلایل این موضوع گرانی کتاب و کاغذ است که بیش از 50 درصد به قیمت کاغذ اضافه‌شده استدر روزنامه‌ها نوشتند که دولت برنامه‌هایی برای کاغذ دارد، باید دید که در حد شعار است یا به عمل هم می‌رسد. کتاب‌ها به‌ویژه کتب دینی گران شده که باید فکر اساسی کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به فعالیت‌های شبکه جهانی ولایت، این فعالیت‌ها را در نوع خود بی‌نظیر دانست و گفت: این شبکه مناطق عمده‌ای از دنیا را تحت پوشش و به چهار زبان برنامه دارد.

وی افزود: اگر بناست که قم مرکزی باشد که علم از آن صادر شود باید توجهات لازم صورت گیرد و برنامه‌ریزی دقیق شود اما توجهی به این مسائل نیست که جای تأسف زیاد دارد چون مسئولان از اهمیت قم به‌ویژه از منظر سیاسی و اجتماعی غافل هستند.

استاد سطوح عالی حوزه‌های علمیه قم از برگزاری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در 20 اردیبهشت‌ماه در شهر مقدس قم خبر داد و اظهار داشت: این کنگره در حال پیگیری و اجراست و تاکنون حدود 40 کتاب به‌وسیله پژوهشگران تولیدشده که در کنگره رونمایی خواهد شد. مهم این است که دولت برای این‌گونه مباحث اهمیت قائل شود چراکه این سبب تقویت سیاست کشور و نظام می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مسئولان به قم به‌صورت یک شهر معمولی نگاه می‌کنند، ابراز کرد: هنوز نتوانستیم به دولتمردان توجه بدهیم که اگر فرودگاه قم زودتر ایجاد شود چهره این شهر را در بعضی جهات تغییر می‌دهدقم ظرفیت زیادی دارد و اگر از این ظرفیت استفاده شود به نفع اسلام، مسلمین، شیعه، نظام و کشور و به نفع همه خواهد بود. مسئولان به قم اهمیت دهند نتایج ملی و جهانی آن را خواهند دید.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به معضلات شبکه‌های اجتماعی خارجی خاطرنشان کرد: هنوز برخورد قاطعی با این فضاهای مسموم مجازی نشده، باید جانشین مناسبی برای شبکه‌های آلوده وجود داشته باشد که نیازمند دلسوزی و عزم جدی مسئولان است اما هنوز عزم جدی را برای این کار نمی‌بینیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی همچنین خواستار توجه ویژۀ ارشاد به محتوای کتاب‌ها و بررسی آن‌ها شد و افزود: درباره کتاب‌ها نیز باید دقت جدی شود تا در قالب آن سم مهلک به جامعه منتقل نشود بلکه کتب به‌عنوان نوشدارو باشد.


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین