عقیق:ایران از جمله کشورهایی است، نیم بیشتری از مناطق آن جزو
ناحیه خشک و بیابانی محسوب می شود. به همین سبب استفاده صحیح از آب و صرفه
جویی در مصرف آن یکی از مهمترین ویژگیهایی است که باید در صدر الگوهایی
مصرفی هر خانواده قرار بگیرد.
«آب» در فرهنگ و تمدن ایرانی، نماد روشنایی و در دین مبین اسلام
نشانی از پاکی تلقی میشود. همچنین از نیاکان ما تا امروز، آب یکی از
ابزار طهارت است و در دین اسلام واجباتی زیادی مانند طهارت برای خواندن نماز، غسل و... به وسیله آب ایجاد میشود.
به همین منظور شما در این گزارش میتوانید، استفتائات مقام معظم رهبری درخصوص احکام شرعی آبها و نوع استفاده در از بین بردن نجاست و مصرف صحیح آن، را بخوانید.
*
س: جایى که ساکن هستیم، بیشتر اوقات آب به واحد ما نمىرسد. مجبوریم موتور
پمپ حبابى را دقیقاً سر راه لوله آب نصب کنیم، تا هرگاه آب ضعیف بود آنرا
پمپاژ کند. مدتى است متوجه شدم که موتور داراى شیر یکطرفه است و هربار حباب
خود را پر کرده و زمانى که آب را به بالا پمپاژ مىکند، توسط شیر یکطرفه
خود، آب شهر را قطع مىکند در اینصورت آب لوله ما کُر است یا خیر؟
ج: اگر اتصال آن از آب شهرى قطع شود حکم آب کُر را ندارد مگر اینکه آب داخل لولهها و منبعى که بدان متّصل است، به اندازه کُر باشد.
* س: اگر آب محلى از تانکر تأمین مىشود و کسى که در حال استفاده از آب است نداند که آیا مقدار آب تانکر کُر است یا نه چه حکمى دارد؟
ج:
اگر به کُر بودن آن یقین داشته و شک دارد از کُر بودن افتاده باشد، بنا را
بر کُر بودن بگذارد ولى اگر نمىدانسته کُر بوده یا نه، نمىتواند احکام
کُر را بر آن جارى کند.
* س: اگر قسمت پایین آب قلیلی که بهطور سرازیر
و بدون فشار به پایین میریزد، با نجاست برخورد کند، آیا قسمت بالای این
آب همچنان پاک باقی می ماند؟
ج: اگر سرازیرى آب بهگونهاى باشد که جریان از بالا به پایین بر آن صدق کند، قسمت بالاى آن پاک است.
* س: آیا در شستن لباسهای نجس با آب کرّ و
جاری، فشردن هم لازم است و یا این که بعد از زوال عین نجاست همین که آب
آن را فرا گرفت، کفایت می کند.
ج: باید بنا بر احتیاط آن را فشار یا تکان دهند.
* س: آیا در تطهیر لباس متنجّس با آب کر و جاری، فشار دادن خارج آب لازم است یا با همان فشار داخل آب پاک می شود؟
ج: فشار یا تکان دادن داخل آب، کافى است.
* س: آیا گلیم یا فرش نجسی را که با آب لوله
کشی متصل به منبع آب شهری شستشو میدهیم، به مجرد رسیدن آب لوله کشی به محل
نجس، پاک میشوند یا باید آب غساله از آن جدا شود؟
ج: در تطهیر با آب لوله کشى، جدا شدن آب غساله شرط نیست،
بلکه به مجرد رسیدن آب به مکان نجس، بعد از زوال عین نجاست و حرکت غساله از
جاى خود به وسیله دست کشیدن بر فرش در هنگام اتصال آب، طهارت حاصل مى
شود.
* س: حکم وضو و غسل با آبی که بهطور طبیعی
غلیظ است چیست؟ مانند آب دریایی که بر اثر وجود املاح فراوان غلیظ شده است،
مثل دریاچه ارومیه یا موارد دیگری که غلظت بیشتری دارند.
ج: مجرد غلظت آب به سبب وجود املاح، مانع از صدق عنوان
آب مطلق بر آن نمى شود، و براى ترتب آثار شرعى آب مطلق، صدق عنوان آن در
نظر عرف کافى است.
* س: آیا برای ترتب آثار کر بودن آب، علم
به کر بودن آن واجباست یا این که بناء بر کر بودن آب کافی است؟ (مانند آب
موجود در دستشوئیهای قطار و ...
ج: اگر حالت سابقه کر بودن آب احراز شود، بنا گذاشتن بر کر بودن آن جایزاست.
* س: در مسأله (۱۴۷) رساله امام خمینی
(قدّسسرّه) آمده است: «در طهارت و نجاست به گفته کودک ممیز تا زمان بلوغ
اعتنا نمیشود». این فتوا تکلیف دشواری است. زیرا بهطور مثال مستلزم این
است که پدر و مادر تطهیر فرزندشان را پس از قضاء حاجت تا سن پانزده سالگی
به عهده بگیرند. لطفاً وظیفه شرعی ما را بیان فرمایید.
ج: قول کودکى که در آستانه بلوغ است در اینباره معتبر است.
* س: گاهی به آب موادی اضافه می کنند که آن را به رنگ شیر در میآورد، آیا این آب مضاف است؟ حکم وضو و تطهیر با آن چیست؟
ج: آن آب حکم آب مضاف را ندارد.
* س: در تطهیر، چه فرقی بین آب کر و آب جاری است؟
ج: هیچ تفاوتى با هم ندارند.
* س: اگر آب شور جوشانده شود، آیا با آبی که از بخار آن بدست می آید، میتوان وضو گرفت؟
ج: اگر آب مطلق بر آن صدق کند، آثار آب مطلق را دارد.
* س: برای پاک شدن کف پا یا کفش، راه رفتن به
مقدار پانزده گام شرط است. آیا این کار باید بعد از زوال عین نجاست صورت
بگیرد یا پانزده گام رفتن با وجود عین نجاست کافی است؟ آیا پس از آنکه عین
نجاست با پانزده گام از بین رفت، کف پا یا کفش پاک می شود؟
ج: کسى که بر اثر راه رفتن روى زمین، کف پا یا کفش او، نجس
شده است هرگاه تقریباً به قدر ده قدم روى زمین خشک و پاک راه برود، کف پا و
کفش او پاک مى شود مشروط به این که عین نجاست، زائل شود.
* س: آیا کف پا یا ته کفش با راه رفتن روی زمینی که آسفالت شده، پاک می شود؟
ج: زمینهاى آسفالت و یا آغشته به قیر، پاک کننده کف پا یا ته کفش نیستند.
* س: آیا آفتاب از مطهّرات است؟ اگر هست، شرایط مطهّریت آن چیست؟
ج: تابیدن آفتاب باعث طهارت زمین و همه اشیاء غیر منقول
از قبیل: ساختمان و چیزهایى که در آن بکار رفته مانند چوب، در، پنجره و
مانند آن مى شود، به شرطى که عین نجاست قبلاً از آنها زائل شده باشد و در
موقع تابش آفتابتر باشند و به وسیله آفتاب خشک شوند.
* س:
کسی که برای غسل جنابت آب را در ظرفی میریزد و در هنگام غسل قطرات آب به
داخل ظرف میچکد، آیا موجب نجس شدن آب میگردد؟ و آیا مانع از تمام کردن
غسل با آن آب می شود؟
ج: اگر آب از آن قسمت بدن که پاک است به داخل ظرف بچکد، پاک است و مانعى براى تمام کردن غسل با آن وجود ندارد.
* س: آیا تطهیر تنوری که با گِل آغشته به آب نجس ساخته شده است، امکان دارد؟
ج: ظاهر آن با شستن قابل تطهیر است و طهارت ظاهر تنور که خمیر به آن مى چسبد براى پختن نان کافى است.
* س: آیا روغن نجس با انجام فعل و انفعالات
شیمیایی بر روی آن بهطوری که مادهی آن دارای خواص جدیدی شود، بر نجاست
خود باقی میماند یا این که حکم استحاله را پیدا میکند؟
ج: براى تطهیر مواد نجس، مجرّد انجام فعل و انفعالات شیمیایى که خاصیت جدیدى به مواد ببخشد، کافى نیست.
*
س: در روستای ما حمامی وجود دارد که سقف آن مسطح و صاف است و از آن قطرات
حاصل از بخار آب بر سر استحمام کنندگان میچکد. آیا این قطرات پاک است؟ آیا
غسل بعد از چکیدن این قطرات صحیح است؟
ج: بخار حمام و قطراتى که از سقف پاک مى چکد، محکوم به
طهارت است، و چکیدن این قطرات بر بدن باعث نجاست آن نمى شود و به صحّت
غسل ضرر نمى رساند.
منبع:باشگاه خبرنگاران