عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۷۵۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
حجت الاسلام سید حسین آقامیری بیان کرد:
یک کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه سنت‌های غلط در ازدواج جوانان برچیده شود، گفت: تجملات و اشرافی‌گری‌ها در ازدواج به ضرر جامعه است.

عقیق:حجت‌الاسلام سید حسین آقامیری در گفت‌وگویی در سمنان، با اشاره به سنت‌های غلط رایج در ازدواج اظهار داشت: بعضی از تصورات و سنت‌های غلط رایج در ازدواج وجود دارد که این‌ها سنت‌ها و دستورات دست‌وپاگیری برای جوانان جامعه و مانع از رواج ازدواج است.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: تصورات و سنت‌های غلط رایج در ازدواج را باید عملاً نقض کرد و در غیر این صورت باید هر روز منتظر افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه باشیم.

وی با بیان اینکه هشت سنت غلط و بی‌پایه و رایج در ازدواج‌ها، سبب شده که آمار این سنت الهی رو به کاهش باشد، افزود: سنت‌های غلط مهریه سنگین، جهیزیه سنگین، تجملات زیاد، اسراف، هتل‌ها و سالن‌های پرخرج، به رخ کشیدن ثروت‌ها، لباس عروس‌های گران‌قیمت، خرید از مکان‌های معروف به گرانی از جمله سنت‌های غلط و بی‌پایه و رایج در ازدواج‌ها بوده که سبب شده که آمار این سنت الهی رو به کاهش باشد.

حجت‌الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه کسانی که مهریهٔ سنگین برای خانم خود قرار می‌دهند، به جامعه ضرر می‌زنند، خاطرنشان کرد: به‌واسطه سنت‌های غلط و بی‌پایه و اساس در ازدواج خیلی از دخترها در خانه می‌مانند و خیلی از پسرها بی‌زن می‌مانند.

وی با بیان اینکه مهریهٔ سنگین برای دوران جاهلیت است و پیامبر اکرم (ص) آن را منسوخ کرد، افزود: مهریه هر چه سبک‌تر و کمتر باشد به ازدواج نزدیک‌تر است و برخی از افراد جامعه خیال می‌کنند مهریهٔ بالا و سنگین به حفظ پیوند زناشویی کمک می‌کند که این تفکر از اساس خطا و اشتباه است.

این خطیب حوزوی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) فرمودند که «بدبخت‌ترین دختران امت من کسانی هستند که مهرشان سنگین باشد»، گفت: کاش لحظه‌ای به دادگاه‌های خانواده می‌رفتیم و می‌دیدیم، دخترانی با مهریه‌های آن‌چنانی که حاضرند در عوض طلاق، مهرشان را ببخشند.

وی با بیان اینکه اگر در جهیزیهٔ حضرت زهرا (س) این‌قدر سادگی رعایت شده، برای این‌که بین مردم مبنا و پایه‌ای باشد برای عمل به آن تا دچار مشکلات و زیاده‌روی نشوند، افزود: جهیزیهٔ و مهریه سنگین و بالا، هیچ دختری را نه‌تنها خوشبخت نمی‌کند بلکه هیچ خانواده‌ای را به آرامش و سکون و اعتماد لازم نمی‌رساند و این سنت‌های غلط رایج در ازدواج باید برچیده شود.

حجت‌الاسلام آقامیری با اشاره به اینکه بسیاری از دختران و پسرها به‌واسطه همین سنت‌های غلط و بی‌پایه و اساس نمی‌توانند ازدواج کنند، گفت: اگر سخت‌گیری‌های بی‌مورد و غلط و بی‌پایه و اساس و مهریه و جهیزیه‌های سنگین نبود و بسیاری از این گرفتاری‌های امروز برای خیلی از خانواده‌ها رخ نمی‌داد.

وی ضمن انتقاد از سنت غلط رایج در ازدواج، تجمل‌گرایی یک آسیب جدی ازدواج دانست و تصریح کرد: تجمل‌گرایی برای یک جامعه، مضر و بد است؛ مگر کسانی که با تجمل عروس و داماد می‌شوند خوشبخت‌ترند؟ چه کسی می‌تواند چنین چیزی را ادعا کند؟.

این کارشناس مسائل دینی افزود: این کارها جز این‌که یک عده دختر و پسر را حسرت‌به‌دل کند و زندگی را بر این‌ها تلخ نماید، اگر نتوانستند آن‌جور آن‌ها هم عروسی بگیرند تا ابد حسرت‌به‌دل بمانند یا اصلاً نتوانند عروسی بگیرند، چیز دیگری نیست.

وی با اشاره به اینکه شاید یکی از دلایلی که مسئولین دغدغه کافی برای برنامه‌ریزی و ترویج ازدواج آسان ندارند، عدم اعتقاد آن‌ها به ازدواج اسلامی است، خاطرنشان کرد: مسئولینی که در تجملات غرق‌شده‌اند، دین را نفهمیده‌اند، اسلام و انقلاب را نفهمیده‌اند و فقر را لمس نکردند، چیزی را که درک و لمسش نکنند، عمل نمی‌کنند.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین