عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۳۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
آیت‌الله جاودان از اساتید اخلاق می‌گوید: حکومت حضرت مهدی(عج) نسبت به سایر ائمه اطهار از یک ویژگی خاصی برخوردار است و آن اینکه در زمان ایشان چه مردم همراهی کنند و چه نکنند، جامعه عادله به اراده پروردگار برپا و دین به طور دقیق اجرا می‌شود.

عقیق: آیت‌الله محمد علی جاودان از اساتید اخلاق شهر تهران همزمان با فرارسیدن سالروز ولادت حضرت مهدی(عج) به بیان اختصاصات حکومت امام زمان(عج) پرداخت و گفت: هر امامی به عنوان امام، یک حداقل و حداکثری در وظایف به عهده دارد.

این استاد اخلاق اظهار داشت: حداقل وظایف امامت، حفظ دین است ولو با استفاده از نیروهای غیبی. از آنجایی که دستورات دین در تضاد و تزاحم با منافع دنیا طلبان است، آنها همواره در طول تاریخ کوشیده‌اند بخش‌هایی از دین که با منافعشان منافات دارد را حذف و یا تحریف کنند بنابراین اولین وظیفه یک امام حفظ دین از این تحریف هاست. این استاد اخلاق ادامه داد: مثلاً مردم اولی الامر را به یزید تفسیر می‌کردند و امام حسین (ع) برای رد این تفسیر غلط، بر سر تفسیر صحیح ایستاد و در نهایت به شهادت رسید.


تفاوت دوران حکومت حضرت مهدی(عج) با سایر ائمه اطهار(ع)

وی با اشاره به وظیفه مردم مبنی بر همراهی و کمک امام معصوم عنوان کرد: وظیفه برپایی حکومت دینی و اجرای احکام و دستورات دین و برقراری عدالت نیز بر عهده امام معصوم است. همانطور که در زمان امیرالمؤمنین(ع) مردم خواستار به حکومت رسیدن ایشان شدند. اما متاسفانه بعدها خسته شدند و دست از حمایت حضرت برداشتند و این موضوع باعث شد معاویه در زمان حکومت ایشان ظلم‌های بسیاری بر مردم روا دارد.

آیت‌الله جاودان تصریح کرد: عصر امام زمان(عج) یک اختصاص دارد و آن این است که در زمان ایشان چه مردم همراهی کنند و چه نکنند، جامعه عادله به اراده پروردگار برپا و دین به طور دقیق اجرا می‌شود. برای این منظور تمام توانایی‌های عالم غیب پشت سر ایشان است و حضرات جبرائیل و میکائیل اولین کسانی هستند که با ایشان بیعت می کنند.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: البته این بدان معنا نیست که در زمان ایشان هیچ ظلمی در هیچ گوشه‌ای از جهان صورت نمی‌پذیرد بلکه اگر کسی خلافی مرتکب شد، طبق قانون مجازات می‌شود و قانون در مورد همه، حتی صاحبان سایر ادیان آن طور که در دین آمده اجرا می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش انتخاب و اراده در اعمال اشاره کرد و گفت: در هر عمل خیری که شما انجام می‌دهید پس از علم و شعور، یک انتخاب وجود دارد. پشت هر انتخابی نیاز به یک اراده هست، بنابراین هر عمل دینی تمرینی است برای تقویت اراده.



 چگونه محبت خدا در دل انسان افزایش می‌یابد

آیت‌الله جاودان اظهار داشت: ممکن است انسان در ابتدا برای انجام عملی، سختی‌هایی را متحمل شود اما با تکرار منظم و مداومت بر آن عمل نیک، ثمر خواهد داد و در روایات ما آمده بدن از آنچه که نیت و اراده بر آن قرار می‌گیرد، کوتاهی نمی‌کند از این رو مداومت بر عمل، اراده‌ای را به بار می‌آورد که چنین توانایی دارد.

وی عنوان کرد: بر اساس آیه 60 و 61 سوره مبارکه «یس» مبنی بر «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ، وَأَنِ اعْبُدُونِی» ما با خدای متعال قرارداد بندگی داریم. اگر اعمالمان را به طور منظم، مرتب و بدون تعطیلی و تاخیر انجام دهیم، علاوه بر تقویت اراده، تمرین محبت خدا نیز خواهد بود چراکه ما مدام در حال انجام اعمالی هستیم که خداوند را راضی و خشنود می‌کند.

این استاد اخلاق خاطرنشان کرد: طبق آنچه در روایات آمده اعمال انسان یا از سر ترس است، یا به خاطر سود و ثواب و یا به خاطر رضای خدا که سومی از همه ارزشمندتر است و مزدش قابل محاسبه نیست؛ افرادی که برای رضای خدا عمل می‌کنند به جایی می‌رسند که در روایات آمده «ما لا عِینٌ رَأت وَ لا اُذُنٌ سَمِعَت و لا خَطَرَ عَلَی قَلبِ بَشَر» به چیزی می‌رسند که نه هیچ چشمی دیده و نه هیچ گوشی شنیده و حتی به ذهن کسی هم خطور نکرده است.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین