عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۲۴۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۴
شیخ حسین انصاریان و مرتضی طاهری در حسینیه پیام رستگاران
اين علي بن مهزياري كه در اهواز دفن است تا سن 20 سالگي پدر، مادر و متعاقبا خودش مسیحي بودند و بعد از آن شيعه شدند و چنان جاده ايمان، هجرت و جهاد را در نورديدند كه مورد عنايت امام رضا، امام هادي و حضرت جواد(ع) قرار گرفتند.
به گزارش خبرنگار عقيق، شيخ حسين انصاريان در حسينيه پيام رستگان با اشاره به اينكه انسان موجودي آرزو دار و داراي اميد است، گفت: قرآن كريم دو نوع اميد را براي انسان متصور مي شود؛ اميد مثبت و اميد منفي.

وي گفت: براي مثال فردي كه به لطف و مهرورزي و محبت پروردگار دلبسته است كه البته اين مهرباني و محبت بزرگترين نعمت براي بشر است، داراي يك اميد مثبت و از آن طرف فردي كه داراي اميد منفي و دلسردي نسبت به تمام امور بوده، سرگرم برخي كارهاي بيهوده و مهمل شده و در انتها نيز جز حسرت چيزي برايش باقي نمي ماند.

استاد انصاريان افزود: وقتي انسان در دل اميدي دارد، ريشه اين اميد به يك سري عوامل بستگي داشته و تحقق آن مستلزم ايجاد شرايط مطلوب خاص خود است.

وي با اشاره به آيه 218 سوره بقره اظهار داشت: كساني كه به خداوند متعال ايمان داشته، در راه او هجرت و براي رضاي او مجاهدت مي كنند، سه حقيقت ارزشمند براي طي مسير الي الله را همراه خود داشته و اين جاده صاف و پاك را به راحتي طي مي كنند.

اين سخنران محافل مذهبي در ارتباط با ايمان انسان به پروردگار افزود: براي تمام دانشمندان عالم اين مطلب تبيين شده است كه متحرك نيازمند يك محرك است. در مرحله بعد سوالي كه پيش مي آيد اين است كه نام اين محرك چيست؟

وي ادامه داد: خداوند با فرستادن 124 هزار پيامبر و قرآن كريم پاسخ اين سوال را داده است. اين محرك در حد ظرفيت و فهم ما انسان ها يك هزار اسم دارد كه مجموع آن در دعاي جوشن كبير آمده است. 1000 اسم ديگر هم هست كه فقط اوليا و انبيا ازآن باخبرند و هزار نام ديگر وجود دارد كه احدي از آن با خبر نيست.

** بهترين هجرت ها، هجرت از بدي به خوبي هاست

استاد انصاريان در ادامه به مقوله هجرت اشاره كرده و با بيان اينكه دو نوع هجرت داريم بيان داشت: اولين چيزي كه بعد از شنيدن كلمه هجرت براي انسان تداعي مي شود، جابجايي فيزيكي براي دست يافتن به يك شرايط مطلوب و مساعد است اما هجرت معني ديگري نيز دارد كه مفهوم آن هجرت از بدي ها به خوبي هاست كه پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند اين نوع هجرت از برترين هجرت ها است.

وي به سومين حقيقت و شرط اشاره شده در آيه فوق پرداخته و افزود: جهاد در معني لغوي يعني كوشش. حال مي تواند اين كوشش با بدن باشد، با كلام باشد و يا با حركات انسان كه همگي از مصاديق جهاد في سبيل الله است.

مولف كتاب تفسير حكيم در بخش پاياني سخنان خود به داستان معروف علي بن مهزيار و توفيق يافتن وي براي زيارت حضرت صاحب(عج) اشاره كرده و در ابتدا درباره ي راويان اين داستان گفت: شيخ طوسي كه به طور يقين در سن 20 سالگي شرايط مرجعيت را داشت و از آن طرف سيد بن طاووس نيز هم كه از علماي برجسته قرن هفتم بود. مرحوم محدث قمي از اين دو بزرگوار داستان نحوه ديدار با امام زمان(عج) توسط ابن مهزيار را نقل مي كند.

** علي بن مهزيار تا سن 20 سالگي مسيحي بود

وي ادامه داد: ما چند نفر به نام "ابن مهزيار" داريم؛ يكي علي بن ابراهيم مهزيار و ديگري علي بن مهزيار كه بنده نتوانستم بطور دقيق آن ابن مهزيار معروف را تعيين كنم.

اين سخنران محافل مذهبي افزود: اين علي بن مهزياري كه در اهواز دفن است تا سن 20 سالگي پدر، مادر و متعاقبا خودش مسحي بودند و بعد از آن شيعه شدند و چنان جاده ايمان، هجرت و جهاد را در نورديد كه  مورد عنايت امام رضا، امام هادي و حضرت جواد(ع) قرار گرفت و حضرت جواد(ع) نامه اي به ايشان نوشت كه اگر يك كلمه از آن نامه را براي ما مي نوشتند دنيا و آخرتمان تامين بود.

وي در پايان گفت: يك فكري نيز به حال خودمان بكنيم و ببينيم كه آيا امام جواد(ع) اين نامه را به ما هم مي نوشتند يا نه؛ بنده يقين دارم كه مي نوشتند. زيرا علي بن مهزيار در شرايط امروز ما نبودند. ما از همه طرف مورد حمله قرار گرفته ايم و شكر خدا همچنان شيعه مانده ايم.

در ابتداي مراسم نيز حاج مرتضي طاهري به خواندن اشعاري در مدح حضرت صاحب(عج) پرداخت:

زين سبب گفت آن خجسته خصال / افضل الاعمال است انتظار

ما همه انتظار او داريم / بغضي از هجر در گلو داريم

انتظار است گرچه زيبايي / ليك تلخ است زهر تنهايي

تلخ و شيرين هجر و مژده وصل / مي شود مايه شكيبايي

اين شب سرد هجر سحر گردد / باز هم نوبت سحر گردد
-----------------------------------

من بدين وعده ها يقين دارم / روزي از راه مي رسد يارم

تا بشويم غبار مهجوري / هر شب از ديده اشك  مي بارم

تا بسازم به راه او جاده / مي كنم هر دو چشم آماده
-----------------------------------

اي كه نخل وجود را ثمري / صدف اهل بيت را گوهري

با وجودي كه منتظر هستي / بيشتر از همه تو منتظري

تا كني زان جماعت گمراه / طلب خون پاك ثارالله
------------------------------------

يوسف گمگشته بازآيد به كنعان غم مخور / كلبه احزان شود روزي گلستان غم مخور

غم مخور يا فاطمه اي بانو پهلو شكسته / مهديت با شيشه دارو و درمان خواهد آمد

به گزارش عقيق، اين محفل به مدت پنج شب از چهارشنبه هفته گذشته آغاز و تا دوشنبه شب اين هفته در حسينيه پيام رستگاران به نشاني نرسيده به ميدان بهارستان، خيابان ظهير الاسلام، كوچه شهيد جوادي بعد از نماز مغرب و عشا ادامه دارد كه در آن استاد شيخ حسين انصاريان به سخنراني و حاج مرتضي طاهري به مداحي مي پردازند.

گزارش: ميثم يعقوبي

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
میثم به دانه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
1
1
سلام.بسیار ممنون که از مجالس حضرت استاد حسین انصاریان مطلب نقل میکنید.اجرتان با خداوند مهربان
مسعودی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۳
1
1
با سلام - می خواستم بدانم علی بن مهزیار چطور در زمان 4 امام بوده و حضرت را در چند سالگی ملاقات کرده؟
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین