عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
امام باقر(ع) با اشاره به برخی از نشانه‌های ظهور می‌فرماید: به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر می‌آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد.

عقیق: یکی از عناوین دهه مهدویت به نام «مهدویت و  بانوان منتظر» می باشد، به همین منظور به بررسی اجمالی نقش بانوان در دوران ظهور از منظر روایات پرداختیم که در ادامه می‌آید: 

حضور 50 زن در بین یاران امام زمان(عج)

- ام سلمه از پیامبر(ص) چنین روایت کرده است: «یعوذ عائذ من الحرم فیجتمع الناس الیه کالطیر الوارد المتفرقة حتی یجتمع الیه ثلاث ماة واربعة عشر رجلا فیه نسوة فیظهر علی کل جبار و ابن جبار»، در آن هنگام پناهنده‌ای به حرم امن الهی پناه می‌آورد و مردم همانند کبوترانی که از چهار سمت به یک سو هجوم می‌برند، به سوی او جمع می‌شوند تا اینکه در نزد آن حضرت سیصد و چهارده نفر گرد آمده که برخی از آنان زن هستند که بر هر ستمگر و ستمگر زاده‌ای پیروز می‌شوند.

- جابر بن یزید جعفی ضمن حدیث مفصلی از امام باقر(ع) در بیان برخی نشانه‌های ظهور نقل کرده است: «به خدا سوگند سیصد و سیزده نفر می‌آیند که پنجاه نفر از این عده زن هستند که بدون هیچ قرار قبلی در مکه کنار یکدیگر جمع خواهند شد، این است معنای آیه شریفه «هر جا باشید خداوند همه شما را حاضر می‌کند، زیرا او بر هر کاری تواناست».

رجعت گروهی از زنان در دوران ظهور

گروه دیگر از یاوران حضرت مهدی(عج) زنانی هستند که خداوند به برکت ظهور امام زمان(عج) آن‌ها را زنده خواهد کرد و بار دیگر به دنیا رجعت خواهند کرد، این گروه دو دسته‌اند: برخی با نام و نشان از زنده شدن‌شان خبر داده شده و برخی دیگر فقط از آمدن‌شان سخن به میان آمده است. در منابع معتبر اسلامی نام 13 زن یاد می‌شود که به هنگام ظهور قائم آل محمد(ص) زنده خواهند شد و در لشکر امام زمان به مداوای مجروحان جنگی و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت.

طبری در «دلائل الامامه» از مفضل بن عمر نقل کرده که امام صادق(ع) فرمود: همراه قائم آل‌محمد(ص)، سیزده زن خواهند بود، گفتم آن‌ها را برای چه کاری می‌خواهد؟ فرمود: به مداوای مجروحان پرداخته، سرپرستی بیماران را به عهده خواهند گرفت. عرض کردم: نام آن‌ها را بفرمایید، فرمود: قنواء دختر رشید هجری، ام ایمن، حبابه والبیه، سمیه (مادر عمار یاسر)، زبیده ام خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه، ام خالد جهنیه، این گروه سیزده نفری رجعت خواهند کرد و خداوند برای قدردانی از آن‌ها، به برکت امام زمان آن‌ها را زنده خواهد کرد.

در این روایت امام صادق(ع) از آن سیزده زن فقط نام نه نفر را یاد می‌کند، در کتاب «خصایص فاطمیه» به نام نسبیه، دختر «کعبه مازینه» و در کتاب «منتخب البصائر» به نام «وتیره» و «احبشیه» اشاره شده است.

گروه آخر: بانوان منتظر

چهارمین گروه یاران امام زمان(عج) بانوان پرهیزکاری هستند که پیش از ظهور حضرت حجت(عج) رحلت کرده‌اند، به آن‌ها گفته می‌شود: امام تو ظاهر شده است، اگر مایلی می‌توانی حضور داشته باشی، آنان نیز به اراده پروردگار زنده خواهند شد، رجعت زنان مربوط به گروه خاصی نیست و هر بانویی خود را با خواسته‌ها و شرایط زندگی در حکومت مهدی(عج) تطبیق دهد، ممکن است در آینده از رحمت خداوندی بهره‌مند شده، برای یاری امام زنده شود.


منبع:فارس

211001


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین