۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۷ : ۱۷
وی ادامه داد: این تیمیه عبادت را به معنای نهایت محبت و نهایت ذلت تعریف کرد و شرک را در توحید عبادی دانست؛ در نتیجه طبق نظریه او مواردی چون توسل، شفاعت، زیارت قبور، نذر و غیره نهایت محبت به غیر از خدا و معادل شرک محسوب میشوند و مشرکان در صورت عدم توبه، باید به قتل برسند.
حجت الاسلام فرمانیان تأکید کرد: امروزه بر اساس حرفهای ابن تیمیه نمیتوان وهابیت و جریان تکفیری را نقد کرد زیرا این جریان مدلهای جدیدی از فقه و نظریه مد نظرش را ارائه میدهد؛ به طور مثال مواردی چون شفاعت، توسل و تبرک جستن را به دو دسته مشروع و نامشروع تقسیم بندی کرده است.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم تأکید کرد: باید جریانهای مختلف اهل سنت از نظر فقهی، کلامی و اخلاقی را به طور کامل بشناسیم و ضمن نقد منطقی و آگاهانه آنها، از آنها جهت مقابله با جریانهای تکفیری و وهابی استفاده کنیم چرا که این گروهها اختلافات و دشمنیهای قابل توجهی با وهابیت و تکفیریها دارند.
وی با بیان این که ابن تیمیه و جریان وهابیت سخنان و نظریههایشان را به دروغ از قول سلف که نزد اهل سنت جایگاه مقدسی دارد نقل میکنند، گفت: قبل از نقد جریان سلفی و تکفیری به ویژه در نزد اهل سنت، باید ویژگیها و نظریههای این جریانها و سوء استفادههایی که از سایر جریانهای اهل سنت داشته اند را به طور کامل بررسی کرد.
حجت الاسلام فرمانیان تصریح کرد: امروز جریانات تکفیری از جمله داعش برای شرعی جلوه دادن اعمالی چون ذبح انسان و یا استفاده از مردم عادی به عنوان سپر انسانی کتابهای فراوانی به نگارش درآوردهاند.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز اجتهاد در نزد جریانهای سلفی بسیار ساده است، گفت: آنها میگویند انسان با رجوع به کتاب و سنت و مطالعه چند کتاب میتواند به مجتهدی مطلق تبدیل شود، موضوعی که باعث شده تا جوانان فراوانی در سطح جهان اسلام تنها به عقاید خود پایبند باشند و فتوا صادر کنند.
وی ابراز کرد: یکی دیگر از فعالیتهای ابن تیمیه زنده کردن روح عثمانگری و اموی در میان سلفیها بود، موضوعی که محورهایش بر حب امویان، انکار فضایل اهل بیت(ع) و کینه نسبت به شیعیان استوار است.
حجت الاسلام فرمانیان با تأکید بر حفظ وحدت شیعه و سنی و احترام به بزرگان اهل سنت، گفت: توهین به بزرگان و افراد مورد احترام اهل تسنن باعث میشود تا شیعیان در نقاط دیگری از جهان اسلام مورد هجمه و قتل قرار بگیرند؛ به طور مثال در پاکستان که سپاه صحابه با 500 دفتر و 30 هزار عضو آماده کشتار شیعیان است چرا که از منظر آنها شیعه به سب صحابه که حکمش برابر با سب نبی اکرم(ص) است میپردازد و در نتیجه باید به قتل برسد.
رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب قم خاطرنشان کرد: از دیگر اقداماتی که جریانهای تکفیری را گرد هم جمع کرد، ظهور و نظریههای سید قطب و شاگردان و نظریه پردازان دنباله رو او در مصر بود؛ افرادی که عنوان میکردند دیگر دارالاسلام وجود ندارد و همه جهان دارالکفر و دارالجاهلیت است از این روی باید همچون پیامبر(ص) با هجرت و جهاد، یک خلافت و حکومت اسلامی در جهان تشکیل داد.
وی افزود: این تفکر باعث شد تا مجاهدان جریانهای مختلف چون دیو بندی، اخوان و غیره از سراسر جهان اسلام به افغانستان برای مبارزه با شوروی و یا به عراق برای مبارزه با آمریکا مهاجرت کنند اما در آن جا تحت مدیریت سلفیهای جهادی قرار بگیرند.