عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۶۵۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که در جریان بازدید در مرز مهران و روند خدمت رسانی به زائرین حسینی این نتیجه حاصل شد که در نحوه دریافت هزینه پارکینگ اصلاحاتی صورت گیرد.
به گزارش عقیق به نقل از مهر، رئیس جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت امدادرسانی در میانمار توضیحاتی را ارایه کرد. پیوندی با بیان این که فاجعه ای در میانمار در حال رخ دادن است با اشاره به کمک یک میلیاردی مقام معظم رهبری، گفت: ایشان این مبلغ را واریز کردند که کمک بی سابقه‌ای بود و این کار نشان از توجه مقام معظم رهبری به وضعیت آوارگان است. همه مردم باید وارد این فضا شوند و با کمک گسترده آنها بتوانیم بخشی از نیازهای این افراد را برطرف کنیم. حدود یک میلیون نفر که در بین آنان زنان باردار و کودکان هم حضور دارند در شرایط سختی به سر می‌برند و امیدواریم بتوانیم به آنها کمک کنیم.

وی افزود: این شرایط امتحانی برای ما است و امید داریم با همراهی مردم قدرشناس که برای کمک به این افراد لبیک گفته‌اند بتوانیم کاری انجام بدهیم و لبیک‌های مردم بلندتر شود.

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به حوادثی که در ایران رخ داده است، گفت: در زلزله بم، رودبار و آذربایجان اتفاقات وحشتناکی افتاد و دیگران به کمک ما آمدند. حالا ما هم باید از این فرصت استفاده کنیم و به دیگران کمک برسانیم. این یک سرمایه‌گذاری است و تبادلات بین‌المللی را افزایش می‌دهد. دنیا کوچک نیست و همه به یکدیگر متصل اند. ما هم باید حس انسان دوستانه خود را و وظیفه‌مان را انجام دهیم. به این شکل می‌توانیم خاطره خوشی برای مردم دردمند، بی‌دفاع و مظلوم میانمار بسازیم. آن جا کودکان و زنان در شرایط سختی روزگار می‌گذرانند و رنج‌های بسیاری کشیده‌اند. آن‌ها اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند و به بنگلادش آمده‌اند؛ کشوری که خود درگیر مشکلات جدی است.

پیوندی در ادامه گفت: منطقه‌ای که آوارگان در آن سکونت دارند، وضعیت آب و هوایی بدی دارد؛ می‌توان گفت که اصلا قابل سکونت نیست. آمادگی پذیرش در آن منطقه وجود ندارد. به هر طرف که نگاه کنی، رنج ومصیبت را می‌بینید. مردمی را می‌بینید که تحت ظلم واقع شده‌اند. مردم پناهنده شده‌اند و حالا دنبال نشانه‌های زندگی‌اند. همه این موارد به ما این ندا را می‌دهد که هرچقدر در توان داریم کمک کنیم و مردم مظلوم میانمار را تنها نگذاریم. ما به‌عنوان یک ملت مردم دوست و نوع دوست معروف هستیم. مردم لبیک گفته اند و امیدواریم این لبیک ها بلندتر هم گفته شود و در منطقه و تمام جهان شاهد این کمک‌رسانی‌ها باشیم.

پیوندی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درمورد فعالیت آشپزخانه غذای گرم در اردوگاه آوارگان گفت: متاسفانه فضای منطقه به شکلی است که ما نمی‌توانیم غلات بدهیم. چون وسایل پخت وجود ندارد. باید از شاخ و برگ درختان استفاده کرد. بهترین کار این است که ما غذای گرم بدهیم. محلی برای توزیع غذای گرم تعبیه شده. اما خب جمعیت آنجا یک میلیون نفر است. ما هم به‌تنهایی توان این کار را نداریم. هزینه این کار بسیار بالا است. طوری طراحی کرده‌ایم که به وسیله پولی که جمع آوری می‌کنیم، در منطقه کاکس بازار هزینه کنیم؛ یعنی وسایل موردنیاز خریداری و غذای گرم به افراد مظلوم ارایه شود. امیدواریم با این کار بتوانیم شاهد یک روال منطقی در اردوگاه باشیم و شرایط طوری پیش برود که دیگر جمعیت‌ها هم در منطقه فعالیت کنند.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد احداث بیمارستان صحرایی هم اظهار کرد: چند کمپ درمانی در نقاط مختلف اردوگاه‌ها احداث خواهیم کرد. اگر زمین مناسب باشد و دیگر نهادها هم کمک کنند، می‌توانیم بیمارستان را احداث کنیم. این آمادگی در هلال احمر وجود دارد، اما نیازمند کمک دیگر ارگان ها هستیم تا با پرچم هلال بتوانیم یک کار ماندگار انجام دهیم.

پیوندی همچنین در نمایشگاه مطبوعات توضیحاتی درباره کمپین «قند پارسی» ارایه کرد. او گفت: به وسیله این کمپین می‌خواهیم فاجعه اتفاق افتاده در میانمار را برای مردم توضیح دهیم و از آنان کمک بخواهیم. وظیفه ما جلب حمایت مردم به‌عنوان پرچمدار کمک به مردم میانمار است. کمک‌رسانی وظیفه سازمانی و انسانی ما است. همه ما به‌عنوان سازمان مردم‌نهاد و شرکت‌های دولتی و خصوصی باید در این فضا وارد شویم تا دردی از آلام گسترده مردم میانمار را دوا کنیم؛ مردمی که به اجبار پناهنده شده اند. مشکلات به سادگی قابل رفع نیست. حرف از یک میلیون نفر است. نیمی از اینان کودکانی هستند که از وضعیت نامناسب تغذیه رنج می برند.

ارسال ۱۰۰ تن مواد اولیه

پیوندی در پایان شرایط بهداشتی آوارگان را تشریح کرد و گفت: ما شاهد مشکلات جدی در اردوگاه هستیم؛ مشکلاتی شامل بهداشت فردی، بهداشت محیط و حتی مشکلات روحی و روانی. ما در تلاش هستیم تا مشکل پناهجویان را کم بکنیم. طراحی ای که صورت گرفته به این شکل است که هلال از طریق ارسال محموله کمک رسانی انجام دهد. ما ١٠٠تن مواد اولیه ارسال کرده ایم؛ مواردی شامل ملزومات امدادی: پتو، ست پزشکی و ... مشکلاتی که در آنجا هست متقاوت با آن چیزی است که ما در اینجا تصور می کنیم. من از مردم خواهش می کنم که به سازمان خودشان کمک نقدی کنند تا بتوانیم مشکلات مردم میانمار را برطرف کنیم.

پیوندی در مورد اقدامات هلال احمر برای مراسم اربعین، گفت: اربعین نماد ولایت و اتحاد شیعیان شده است و این حرکت بر اساس رهنمودهای رهبری روز به روز گسترده می‌شود. در این میان هلال احمر تنها ارگانی است که وظیفه دارد در خارج از کشور به ایرانیان و در صورت نیاز مردم دیگر کشورها کمک‌های امداد و نجات و بهداشتی درمانی ارائه کند.

ارسال ۱۶۰ تن دارو و تجهیزات به عراق

وی اضافه کرد: تا کنون ۱۶۰ تن دارو و تجهیزات به عراق منتقل شده است. همچنین پنج درمانگاه ثابت، ۳۱ درمانگاه اقماری و چند بیمارستان سرپایی با حضور ۱۴۰۰ نفر پزشک در این کار شرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ارسال دارو به عراق نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، ادامه داد: تیم‌های امداد و نجات هلال احمر نیز در استان‌های مرزی مستقر شده‌اند و در این راستا نیز توان ما نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش پیدا کرده است و ما تلاش می‌کنیم شرایطی را ایجاد کنیم که دغدغه‌های مردم کمتر شود و از برکات معنوی این مراسم بهره بیشتری ببرند.

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد اینکه کمبودهای سال‌های گذشته در مراسم اربعین چه بوده و هلال احمر برای رفع دغدغه‌های مردم در سال جاری چه کار کرده است، ‌ گفت: سال‌های قبل دغدغه مردم کمبود دارو، درمانگاه ثابت و اقماری و نیروهای متخصص و عمومی بود. خوشبختانه امسال ارسال دارو با افزایش همراه بود و از طرف دیگر درمانگاه‌های ما نیز در کانکس برپا شده‌اند در حالیکه سال گذشته این کار در چادر انجام شده است.

وی گفت: امسال حدود دو میلیون ایرانی در این مراسم شرکت می‌کنند ولی جمعیت منطقه در این زمان به حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون نفر می‌رسد و ممکن است این افراد نیز به ما مراجعه کنند. از همین رو ما وظیفه داریم به افراد دیگر هم خدمت ارائه بدهیم و فکر می‌کنیم که شرایط امسال نسبت به سال گذشته بهتر شده است هر چند که ممکن است باز هم مردم دغدغه‌ها و گله‌هایی داشته باشند ولی ما سعی می‌کنیم که تا جاییکه می‌توانیم این دغدغه‌ها را کاهش دهیم.

مبلغ مصوبی برای تامین هزینه های اربعین نداریم

رئیس جمعیت هلال احمر در مورد دریافت مبلغ ۵۰۰۰ تومان از زائران اربعین برای هلال احمر و چرایی این اتفاق گفت: هلال احمر به عنوان نهاد بین‌المللی وظیفه دارد که مسئله بهداشت و درمان ایرانیان در خارج از کشور را پیگیری کند و این کار در اربعین نیز هزینه زیادی دارد. از طرفی ما پولی هم برای این کار از دولت نمی‌گیریم و این مبلغ هم بر اساس مصوبه ستاد مرکزی اربعین دریافت می‌شود که این کار در سال گذشته هم انجام شد و ۶۲۰۰ تومان از مردم دریافت می‌شد و امسال این مبلغ کمتر هم شده است.

پیوندی اضافه کرد: تا کنون ما نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و اگر فکر کنیم که ما وظیفه خدمت رسانی به دو میلیون نفر زائران ایرانی را داریم حدود پنج تا هفت میلیارد تومان از این مبلغ توسط این دریافتی‌ها تامین می‌شود و باقی هزینه‌ها را باید از منابع خودمان انجام بدهیم. ضمن اینکه ممکن است هزینه‌های دیگری هم ایجاد شود اما باید آن را تامین کنیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین