عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۱۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۲
نشست خبری تعزیه خوانی عربی توسط گروه عراقی «سماوه» و نمایشگاه عکس «چشم ما حیرت»، روز چهارشنبه ۱۹ مهر با حضور مجتبی حیدری عکاس این نمایشگاه برگزار شد.
عقیق:مجتبی حیدری که پیش تر به کار عکاسی خبری مبادرت داشته، چند سال است که به طور متمرکز به کار عکاسی مستند و جهادی مشغول شده و تاسیس گروه عکاسان جهادی وارثین را در کارنامه دارد، درباره بخش نمایشگاه عکس «چشم ما حیرت» توضیح داد: این نمایشگاه شامل حدود ۳۰۰ فریم عکس از چهار سال حضور و پوشش تصویری مراسم پیاده روی و خدمت رسانی به زائران اربعین حضرت سیدالشهدا(ع) است که از قاب دوربین اینجانب مجتبی حیدری ثبت شده اند.

وی افزود: این عکس ها بازه زمانی اربعین سال ۹۲ تا ۹۵ را در سه بخش «راهپیمایی»، «قصه ها» و «تیپ نگاری» شامل می شوند. عکس های بخش راهپیمایی و تیپ نگاری همان طور که از عنوانشان مشخص است مربوط به مسیرهای راهپیمایی اربعین از بصره و شهرهای دیگر تا کربلا و همچنین چهره های مختلف حاضر در این مسیرها هستند اما بخش «قصه ها» تصاویر و حکایت مستند زندگی ۱۰ نفر از خادمان زائران اربعین را در بر می گیرد. از شخصیت های که مورد توجه من قرار گرفتند می توانم به فردی مسیحی، یک قاری قرآن، ماهیگیر، پسر جوان والیبالیست، پلیس، استاد نقاشی که با هویه روی چوب نقاشی می کرد، تعزیه خوان، شخصی معلول، یک ایرانی دانشجوی دکترا و مادر شهیدی که در جنگ با داعش شهید شده بود اشاره کنم.

این عکاس درباره افتتاحیه این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه از روز جمعه ۲۱ مهر ساعت ۱۸ در میدان امام حسین (ع) برگزار شده و علاقمندان تا اربعین حسینی می توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.

حیدری ادامه داد: همچنین گروه تعزیه سماوه هم که قرار است در کنار برپایی این نمایشگاه از ۲۱ مهر تا ۱ آبان هر شب از ساعت ۱۹ در میدان امام حسین به زبان عربی تعزیه اجرا کند، بزرگترین گروه اجرای تعزیه در عراق است که با حدود ۴۰ هنرمند خود شامل اعضای گروه بازی، گروه صداپیشگان و گروه موسیقی به ایران خواهد آمد. این گروه در کنار نمایشگاه «چشم ما حیرت» هر شب یک مجلس تعزیه را برای عزاداران حاضر در میدان امام حسین (ع) اجرا خواهد کرد. گرچه این گروه در اصل حدود ۵۰۰ نفر هستند و فقط گروه موسیقی‌شان ۱۰۰ نفر را شامل می شود اما ما توانستیم از ۴۰ نفر آنان دعوت کنیم.

این عکاس توضیح داد: از تفاوت هایی که این تغزیه با تغزیه خوانی ایرانی دارد این است که صداپیشگانی در آن حضور دارند و روی بازی بازیگران تعزیه صحبت می کنند. البته ما راوی را ایرانی انتخاب کردیم تا مردم متوجه اتفاقات شوند و صادق وفایی روایت این تعزیه را بر عهده دارد.

حیدری گلایه اش از نهادهای دولتی را اینگونه مطرح کرد: من به تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی از ارشاد گرفته تا مجموعه های فرهنگی رفته ام و آنها را در جریان این اتفاق فرهنگی و مذهبی گذاشته ام اما هیچ نهادی کوچکترین حمایتی از این طرح نکرد اما مرا توبیخ هم کردند که چرا از کشور عراق عکاسی کرده ای. تنها حامی این برنامه مجموعه اول مارکت است که برای برپایی این تعزیه و حضور این ۴۰ هنرمند عراقی حدود ۲۰۰ میلیون تومان فقط به احترام سیدالشهدا خرج کرده است. ما هرگز منتی بر سیدالشهدا نداریم بلکه منت ایشان همیشه بالای سر ماست اما کاش نهادهای دولتی کمی بیشتر توجه کنند. ما طرح هایی هم برای محرومیت زدایی داریم که به زودی اعلام می شوند.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین