۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۴۹ : ۰۲
عقیق:کتاب «آئینه تمامنما» اثر آیتالله محیالدین حائری شیرازی شامل درس گفتارهای این عالم ربانی با محوریت عاشورا است که در هفت فصل با محوریت عاشورا درباره بینش و بصیرت حسینی، درسهای عاشورا، عوامل واقعه عاشورا، پیامدهای واقعه عاشورا، در سوگ سیدالشهدا و ... ارائه شده است.
در این کتاب آمده است: «درباره کار اباعبدالله(ع) و بچهها و جوانها و اهل بیت(ع) آن حضرت تأمل کنید. آن حضرت میخواهد عاشورا آئینه تمامنمای دو نوع اسلام باشد. بعضی از آئینهها کوچک هستند که آدم فقط صورتش را در آنها میبیند و بعضی هم به اندازه قد انسان هستند و انسان تمام قامتش را در آن میبیند. آن حضرت میخواهد تمام قامت دو اسلام را معرفی کند و برای این کار دعوت کرده و تربیت مینماید»، این کتاب 228 صفحهای که درسهای آن با تمثیلهایی خواندنی همراه شده، خواننده را در فهم بیشتر قیام سیدالشهدا(ع) در سال 61 هجری که منجر به شهادت آن حضرت شد، یاری میکند.
به بهانه انتشار این کتاب با آیتالله محیالدین حائری شیرازی استاد اخلاق گفتگو کردیم، وی در این گفتوگو به شرط نجات انسان اشاره میکند، از ضرورت عضویت در یک تشکیلات سخن به میان میآورد و واقعه عاشورا را حاصل جنگ میان فطرت و طبیعت میخواند، مشروح این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
شرط نجات/ضرورت عضویت در تشکیلات/تفاوت حزبالله و داعش
*در فصل اول این کتاب فصلی با عنوان «بینش و بصیرت حسینی» اشارهای به جایگاه بصیرت در امتحان الهی داشته است و انقلاب اسلامی را در همین راستا توصیف کردهاید. در این رابطه توضیح دهید؟ در واقع انقلاب اسلامی را ریشه در واقعه عاشورا میدانید؟
-سوره «والعصر» یک دستورالعمل کامل برای انسان از بدترین شرایط تا عالیترین شرایط است، این هم از معجزات الهی است که یک سورهای به این کم حجمی اما آن قدر واسعه باشد، در این سوره نکات اساسی در هدایت و ارشاد انسان ذکر شده است، به یک نکته کوچکی از آن اشاره میکنم، وقتی که ایمان و عمل صالح را ذکر میکند که شرط نجات است، بعد میگوید لازم است ولی کافی نیست، چون که اینها اعمال فردی است، آنچه در مقابل انسان است یک جامعه است.
انسان اگر تشکیلاتی نداشته باشد و تشکیلاتی نباشد از تشکیلات شکست میخورد، ضرورت عضویت در یک تشکیلات را یاد میکند، کسی که در این تشکیلات نیست اهل نجات نیست، هر کسی باید تشکیلات خودش را پیدا کند.
بعد در این تشکیلات چه کند؟ ابتدا میگوید توصیه به حق به همدیگر بکنند، بعد میگوید توصیه به صبر، حق را مقدم بر صبر میداند، چرا؟ توصیه به حق یعنی بصیرت، آن دیگر صبر است، اگر صبر بر بصیرت باشد ترقی است، اما صبر بر عدم بصیرت تنزل است، انحراف است.
تفاوت حزبالله و داعش همین جا است، حزبالله قبل از اینکه صبور باشد بصیر است، اما داعش با آن صبر به راحتی کمربند انفجاری را منفجر میکند و جان خودش را به راحتی از دست میدهد، این توان و این قدرت در خدمت عدم بصیرت است، ابزار دست میشود.
پس عاشورا که این همه مهم است به خاطر اینکه مردم از صبر حضرت میگویند. این کتاب آمده است بگوید مهم بودن این صبر به خاطر بصیرت است، بصیرت حرف اول را میزند و حضرت در اینجا بصیرتآفرینی در عالم کرده است.
اساسیترین جنگ در جهان/«عاشورا» جنگ کامل فطرت و طبیعت است
*در این کتاب عاشورا را صحنه معرفی دو نوع اسلام توصیف کردید؟ علت این استدلال چه بوده است؟
استدلالش همین است، ایرادی که به زرتشتیها میگیرند این است که قائل به دو اصل هستند، اهورا و مزدا، «مزدا» محور خوبیها و «اهریمن» محور بدیها، محوری در مقابل محور عالم، دو قطبی شرک است، اسلام میگوید هیچ کس شریک خدا نیست، شیطان چیست که در برابر من قطب شود؟ در حالی که شیطان هر چه دارد از من است، یعنی اختیار به او دادم، از اختیارش سوءاستفاده میکند، نتیجهاش میشود این، به همین دلیل در انسان عقل و جهل گذاشته و تضارب بین عقل و جهل اساس تمدن را تشکیل میدهد، همان جنگ فطرت و طبیعت، این اساسیترین جنگ است.
عاشورا این جنگ کامل فطرت و طبیعت است، در صحنهای که با خط درشت و خوانا دیده شود، حسین بن علی و یارانش لشکریان فطرت هستند، سردار فطرت، لشکر فطرت، یزید بن معاویه، عبیدالله بن سعد مجموعه لشکر اشقیا هستند، لشکر جهل هستند، پس هر دو نماز میخوانند پس مسلمان هستند، هر دو حج میروند، هر دو جهاد میروند، حسین بن علی میخواست بگوید ای کسی که از مسیحیت میخواهی وارد اسلام شوی، ما دو اسلام داریم، اسلام نور، اسلام ظلمت، اسلام ولایت الله، اسلام ولایت طاغوت و اینجا آنچه شما را نجات میدهد اسلام ولایتالله است، نمازی درست است که نماز ولایت الله است.
امتحان موجب ریزش و رویش میشود
*ریزشها و رویشهای عاشورایی آیا در جامعه امروز هم مصداق دارد؟
-بصیرت است، امتحان است، امتحانات هم زمینه رویش هستند برای بعضی زمینه ریزش هستند، برای بعضی دیگر رویش، همین قرآن عدهای را رویش داد، عدهای هم ریزش کردند، میگوید «یُضِلُّ مَن یَشَاء وَیَهْدِی مَن یَشَاء» با یک حرف که قرآن میگوید عدهای در انکارشان شدیدتر میشوند، عدهای در ایمانشان ثابتتر میشوند.
حسین و یزید زمان را بشناسید
*نقش روضهها و عزاداریها را در زنده نگه داشتن شعائر اسلامی چگونه ارزیابی میکنید؟
-نقش آنها در اصل زنده نگه داشتن خوب است، این همه وقت صرف میکنند، این همه هزینه صرف میکنند، اما نقش آنها در کیفیت، اگر یک نفر در این مجالس بیاید، حسین زمان و یزید زمانش را بشناسد و بعد عضو حسین زمان شود و با شروع کند با یزید زمان مبارزه کند این نتیجه عاشوراست که عاشورا برای این درست شده است و اگر به اینجا رسید که افراد با آمدن در مراسم عاشورا ببینند، عالم الان هم عاشورا است، الان هم در عالم یزیدی است و حسینی است، حسین زمانشان را بشناسند و یزید زمان را بشناسند و دیگر تردید نکنند و محکم بایستند پشت سر حسین زمانشان.
منبع:فارس