عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی عنوان کردند:
یک پژوهشگر علوم قرآن و حدیث معتقد است که خدا آیۀ «اکمال دین» را در سورۀ مائده قرار داده تا بگوید مسألۀ ولایت، تعیین کنندۀ حلال و حرام است.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلیمن علی عابدینی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا چینش آیات در سوره­‌های قرآن توسط پیامبر(ص) انجام شده یا سال­‌ها بعد از رحلت ایشان توسط صحابه ایشان انجام شده است، گفت: توقیفی بودن چینش آیات در سوره‌­های قرآن توسط شخص پیامبر(ص) و به فرمان خدا و یا طبق نظر دیگری توسط برخی صحابه، یکی از موضوعات مهمی است که در رشتۀ علوم قرآنی به آن پرداخته می‌شود.

 وی با بیان اینکه در طول تاریخ در بین شیعه و سنی و حتی مستشرقین نظرات مختلفی در این باره مطرح شده است، یادآور شد: برخی معتقد به توقیفی بودن چینش آیات درون سور قرآن هستند و برخی اعتقاد به این موضوع نداشته و لااقل در برخی موارد قائل‌اند که حتی اگر بیشتر چینش آیات هم توقیفی باشد، باز هم برخی از آیات در زمان کتابت و یکسان سازی، جابجا شده است.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث افزود: خدا در آیاتی از سورۀ مبارکۀ مریم(س) می‌فرماید: ﴿ وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ مَرْیَمَ﴾، ﴿ وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿ وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ مُوسى‏﴾، ﴿ وَ اذْكُرْ فِی الْكِتابِ إِسْماعیلَ﴾. خطاب خدا به پیامبر(ص) اینگونه است که ای رسول من! در این سوره یا در این مجموعه آیات، ماجرای مریم(س)، ابراهیم(ع)، موسی(ع) و اسماعیل(ع) را اضافه کن. از این نتیجه می‌گیریم که چینش آیات قرآن توسط رسول خدا(ص) و به فرمان خدا بوده است و به هیچ وجه نمی‌توان این را پذیرفت که نظم و ترتیب این آیات توسط تعدادی از صحابه صورت گرفته است. هم­چنین با توجه به آیه نهم سوره حجر ﴿إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ ﴾ خداوند می­‌فرمایدکه قرآن را از گزند تحریف حفظ خواهم کرد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی با اشاره به بحث‌های زیاد صورت گرفته دربارۀ دو آیۀ «تطهیر» و «اکمال دین» توسط علما و اندیشمندان علوم قرآنی گفت:ما شیعیان در رابطه با آیۀ «اکمال دین» معتقدیم که دربارۀ عید غدیر و امامت امیر‏المؤمنین(ع) است. برای بسیاری این سؤال پیش آمده که چرا این آیه در سورۀ مائده قرار گرفته و ارتباط آن با آیات قبل و بعد که مربوط به خوراکی‌­های حلال و حرام می‌شود، چیست؟ پس این احتمال را می‌دهند که جای این آیه اینجا نباشد و جابجایی صورت گرفته باشد.

وی یادآور شد: در پاسخ باید بگوییم وقتی فضای کلی ابتدائی سوره مائده و آیۀ «اکمال دین» را بررسی می‌‌کنیم، می‌بینیم که تعابیر ابتدایی این آیات به مقولات حرام و نهی از انجام آن کار مرتبط است، یعنی خدا می‌فرماید مردار، خون‏، گوشت خوک‏، و آنچه به نام غیر خدا کشته شده باشد، و [حیوان حلال گوشت‏] خفه شده‏، و به چوب مرده‏، و از بلندی افتاده‏ و به ضرب شاخ مرده‏ و ... حرام است.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث افزود: بعد از بیان این مقولات حرام، خدا می‌فرماید: ﴿ ... الْیَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دینَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْكُمْ نِعْمَتی‏ ...﴾، جالب است خدا بعد از بیان این جمله مجدداً به موضوعات غذایی اشاره می‌کند، اما این­بار با وجه مثبت و حلال، یعنی خدا ابتدا یک سری مقولات حرام را نام برده و بعد آیۀ «اکمال دین» را مطرح و سپس مقولات حلال را مطرح کرده است.

* ولایت، تعیین کنندۀ حلال و حرام است

حجت‌الاسلام و المسلمین عابدینی تأکید کرد: از این آیه باید این درس را بگیریم که تا وقتی که به سراغ ولایت نیاییم، خیلی از موضوعات بر ما حرام است، اما وقتی با ولایت امیر‏المؤمنین(ع) آشنا و همراه شدیم، آن موقع بسیاری از مقولات بر ما حلال می‌شود، در حقیقت می‌توان گفت مسألۀ ولایت، تعیین کنندۀ حلال و حرام است و جایگاه این آیه در همین جا صحیح بوده و تغییر و تحریفی در جای آن صورت نپذیرفته است.

این پژوهشگر علوم قرآن و حدیث خاطرنشان کرد: اگر آیۀ «اکمال دین» در سورۀ مائده قرار گرفته، یعنی با ولایت است که حلال و حرام تمییز داده می‌شود و اتفاقاً این دقیق‌ترین جایی است که این آیه می‌توانست در آن مطرح شود. در واقع خدا فرموده که ای رسول من! ماجرای ولایت امیر‏المؤمنین(ع) را در این بخش از سوره و در این آیه که تمییز کنندۀ حلال و حرام است، قرار بده.

منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین