عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۸۹۳
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
محقق و پژوهشگر :
محقق و پژوهشگر دینی گفت: خطبه غدیر گزارشی از معرفت شناسی، امام شناسی، انسان شناسی، خدا شناسی و معاد شناسی است اما به شکل خاص به بحث امام شناسی می پردازد.
عقیق:حجت الاسلام صادقی محقق و پژوهشگر در مصاحبه با برنامه «نور علی نور» رادیو گفت و گو درباره ی شناخت جایگاه ولایت، امامت و لازمه ی بیعت با غدیر گفت: شناخت جایگاه ولایت و امام بسیار مهم است. تا زمانی که شناخت درست و صحیح در موضوع ولایت صورت نگیرد در تمام قدم های بعدی مشکل به وجود می آید.‌ طبق روایات هر کس از امام زمانش با خبر نباشد و او را نشناسد به مرگ جاهلانه خواهد مرد. هیچ گونه حیاتی بدون امام حاصل نخواهد شد.

محقق و پژوهشگر افزود: مسئله ولایت و امامت از اهمیت زیادی در زندگی افراد بر خوردار است. تمام جریان حیات در عالم هستی از طریق امام در حال انجام است. در شناخت امامت و ولایت باید امام حی و حاضر مد نظر باشد. طبق روایات اگر کسی بمیرد و امامی نداشته باشد که از او اطاعت کند با مرگ جاهلیت مرده است.

او ادامه داد: در مقابل جاهلیت بحث معرفت قرار دارد. در معرفت نباید شناخت ظاهری مد نظر باشد، بلکه باید شناختی باشد که جهالت را برطرف سازد. شناخت ظاهری امام اولین موضوع و سطحی ترین موضوع در زمینه ی معرفت در ولایت است. پیامبر اکرم (ص) جهالت را با آوردن امامت برطرف کرد و این موضوع هیچ ارتباطی به دوران و زمان ندارد  بلکه مسئله ی ولایت به همه ی زمان ها تعلق دارد.

حجت الاسلام صادقی تصریح کرد: موضوع خاص خطبه ی غدیر بحث امام شناسی است. خطبه ی غدیر گزارشی از معرفت شناسی، امام شناسی، انسان شناسی، خدا شناسی و معاد شناسی است اما به شکل خاص به بحث امام شناسی می پردازد. پیامبر اکرم (ص) امامت را در روز غدیر به دو بخش تقسیم کرد، امامت عامه و امامت خاصه. در امامت عامه، پیامبر (ص) ویژگی های مشترک بین همه ی اهل بیت را بیان می کند اما در امامت خاصه از مجموع دوازده امام فقط به دو نفر اشاره کرده اند. اولین آن ها امام علی (ع) و دیگری حضرت مهدی (عج) بودند. پیامبر (ص) در آن بحبوحه ی زمانی در حضور صد و بیست هزار نفر نام حضرت مهدی (عج) را بردند، آن هم نه یک بار بلکه چندین بار. پیامبر اکرم (ص) ابتدا و انتهای راه ولایت را برای همه ی جهانیان مشخص کردند.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین