عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۷۳۶
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۲
‌گزارش متفاوتی از هیئت فدائیان حسین(ع) كه تاكنون پنج شهيد در محور مقاومت داده:
بحث ولایت‌پذیری موضوعي جدی است که هیئت فدائیان حسین(ع) در دستور کار خود دارد. علاوه بر اينكه سخنرانان از موضوعات روز استفاده مي‌كنند، اشعار سیدرضا نریمانی مداح هیئت هم به گونه‌ای تدوین می‌شود که در مسیر فرهنگسازی قرار بگیرد.

عقیق- فدايي سيدالشهدا(ع) هستند و مدافع حرم خواهرش حضرت زينب(س) كه در واقعه عاشورا مدافع حريم آل‌الله بود. شهدايي چون ابوالفضل شیروانیان، مسلم خیزاب، علی شاه‌سنایی، جواد محمدی، سجاد مرادی، حمیدرضا دایی‌تقی و محسن حججی كه نامشان با هیئت فدائیان حسین اصفهان گره خورده . هيئتي كه سال ۱۳۸۷ از یک مدرسه کار خود را آغاز کرد و حالا ديگر آوازه‌اش در همه ايران پيچيده. یکی از وجوه تمایز این هیئت نسبت به هیئت‌های دیگر روحیه انقلابی‌گری و شهادت‌طلبی در میان مستمعیني است که با نهایت تقوا و اخلاص به سرزمین مقاومت می‌روند و به ندای «هل ‌من ناصر» مدافعین حرم آل‌الله لبیک می‌گویند؛ هیئتی که بیش از همه‌ چیز به ولایت ‌فقیه و اعتلای جایگاه رهبری و نظام می‌اندیشد. مهدی حیدری كه اكنون چهار سال است مديريت اين هيئت را برعهده گرفته اعتقاد دارد باید این راه با انسجام و قدرت بیشتر ادامه پیدا کند و در زمانه‌ای که برخی از هیئت‌ها تنها به شور حسینی می‌پردازند ما شور و شعور را توأمان با هم داشته باشیم.


هيئت عاشورايي

یکی از موضوعاتی که امروز بیش از هر چیز باید در هیئت‌ها وجود داشته باشد نگاه عالمانه به موضوع ايثارگري و فرهنگسازی در اين زمينه است. مهدی حیدری، مسئول هیئت در خصوص اینکه چه اتفاقی در هیئت فدائیان حسین(ع) افتاده که جوانان به شهادت ترغیب می‌شوند، می‌گوید: «اولین نکته بحث اخلاص در هیئت است که به وفور در میان نوجوانان و جوانان هیئت فدائیان حسین(ع) دیده می‌شود. مخاطبان ما ارتباط خوبی با شهدا برقرار می‌کنند و هیئت هم برنامه خوبی برای انتقال این معارف و آموزه‌ها دارد. یعنی امکان ندارد جلسه‌ای را برگزار کنیم و آموزه و حماسه‌ای از شهدا‌ مطرح نشود و بحث ولایت‌پذیری را سخنرانان ما به شکل مناسب و عالمانه‌ای تبیین می‌کنند. البته از دیگر برنامه‌های تأثیرگذار، دیدار یا دعوت از خانواده معظم شهداست. وقتي این برنامه‌های مناسب و اتفاقات نورانی کنار هم قرار می‌گیرند یک چنین هیئت عاشورایی بیرون می‌آید».


توجه به منويات رهبري

رئیس هیئت فدائیان حسین(ع) با اشاره به پرداختن به منویات مقام معظم رهبری در هیئت‌های هفتگی، موضوع فرهنگسازی در زمينه مسائل اخلاقي و ديني را یک امر جدی در هيئت مي‌داند و مي‌گويد: «در جلسه حتما کلیپ‌های صوتی و تصویری از مقام معظم رهبري پخش می‌کنیم تا مخاطبان هرچه بیشتر با توصیه‌های ایشان آشنا شوند. بحث ولایت‌پذیری موضوعي جدی است که هیئت فدائیان حسین(ع) در دستور کار خود دارد. علاوه بر اينكه سخنرانان از موضوعات روز استفاده مي‌كنند، اشعار سیدرضا نریمانی مداح هیئت هم به گونه‌ای تدوین می‌شود که در مسیر فرهنگسازی قرار بگیرد. یادم نمی‌رود سیدرضا دو سال پیش راجع به نماز شعری را با این مضمون که گریه بر امام حسین(ع) بدون نماز فایده‌ای ندارد خواند و از تلویزیون پخش شد. گويا بعد از محرم خانمی كه اهل تسنن بود از بندرعباس با صداوسیمای استان تماس گرفته بود که پس از شنیدن این اشعار، هم چادری شده و هم نمازخوان.»


2000 جوان فعال

مشکلی که هیئت فدائیان حسین(ع) کماکان با آن دست و پنجه نرم می‌کند مشکل نداشتن مکان ثابت و حمایت مالی است؛ موضوعی که حیدری با گلایه از برخی مسئولان آن را مطرح می‌کند و می‌گوید: «بزرگ‌ترین معضل ما در شهرستان‌ها بحث هیئت‌داری است. واقعا مساجد آن ‌طور که باید و شاید با ما همکاری نمی‌کنند! الان درواقع معضل مکان داریم. هیئتی که در هفته 2000 نفر جوان شب‌های جمعه به فدائیان حسین(ع) می‌آیند. مسئولان هم مي‌دانند كه هيئت ما در طول سال 110 مراسم برگزار می‌کند و بدون بودجه و پشتیبانی از نهادی و سازمانی با پول بچه‌ها جلو می‌رود. حتی فضا و زمینی در اختیار ما قرار نداده‌اند که خودمان آن را بسازیم. از هیچ جایی کمک نشده. این بزرگ‌ترین معضل هیئت ماست. برای پر كردن اوقات فراغت جوانان برنامه‌های فرهنگي و تفريحي متنوعي داريم اما دریغ از توجه و پشتیبانی مالی که باید برای استمرار این‌گونه برنامه‌ها در اختیار هیئت ما همچون یک پایگاه و کانون فرهنگی باشد.»

4400 نفر در حسینیه مجازی

سخنرانان هیئت فدائیان حسین(ع) ثابت نیستند اما مداح این هیئت از ابتدا سیدرضا نریمانی بوده که به ظن دست‌اندرکاران این هیئت از بحث نماز اول وقت و حضور در جبهه مقاومت و اخلاص تا رعایت موازین اخلاقی و شرعی در همه شرایط نکاتی را که به جوانان می‌گوید خودش در اجرای آن پیشگام است. حیدری در پاسخ به این سوال که بازخورد كارهايي که در هیئت انجام می‌شود چگونه از مخاطبان پیگیری می‌کنید، مي‌گويد: «بازخوردهایمان را از طریق فضای مجازی و انتقادات و پیشنهادهايی که مردم به ما دارند پیگیری می‌کنیم. وقتی می‌گفتند هر 30 شب رمضان را برنامه داشته باشیم و ما این کار را انجام دادیم شاهد رشد جمعیت بودیم. خوشبختانه هر سال بر کمیت و کیفیت جلسات هیئت فدائیان حسین(ع) افزوده می‌شود. از دیگر نکاتی که مردم به طور جدي پیگیری می‌کردند حسینیه مجازی بود که به لطف اهل ‌بیت(عليهم السلام) از فلوجه عراق، سوریه، آذربایجان تا دیگر شهرهای دوردست با ما ارتباط خوبی داشتند و برنامه‌هاي هیئت را دنبال می‌کردند به گونه‌ای که ما در شب‌های ماه رمضان خصوصا در شب‌های قدر 4400 نفر به صورت همزمان جلسه را رصد می‌کردند و این یک اتفاق فرهنگی ایده‌آل است.»

معرفت و بصیرت

یکی از اتفاقات خوب در هیئت فدائیان حسین(ع) برنامه‌ریزی دقيق و حساب شده است. به گفته مسئول این هیئت، هر هفته جلسات شورایی متشکل از 15 نفر برگزار می‌شود و تمام برنامه‌ها جزء به جزء مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند. اینکه هیئت بر مدار مداح‌محوری یا وعظ‌محوری حرکت می‌کند موضوع دیگری است که از مسئول هیئت جویا مي‌شویم و او در این خصوص مي‌گويد: «سخنرانان خوبی دعوت می‌شوند و مطالب خوبی هم مطرح می‌کنند اما تقریبا مستمعین ما به مداح‌محوری گرایش دارند. براي همين به شور حسینی و شعور حسینی توأمان می‌پردازیم اما واقعیت امر توجه مستمعین ما به مداحی بیشتر از وعظ معطوف است. خودمان هم این موضوع را به عنوان یک ضعف مهم بررسی کرده‌ایم و برنامه‌هایی را گذاشته‌ایم تا این معضل برطرف شود. تا جايی که جوانان ما امروز قبلا از سخنرانی در هیئت حاضر می‌شوند و هنگام وعظ جایی برای نشستن پیدا نمی‌کنید. بزرگ‌ترین اتفاقی را که دنبال آن هستیم در هیئت فدائیان حسین(ع) رقم بخورد این است که جوانان را با خدا آشتی بدهیم. درواقع اول شعور حسینی و سپس شور حسینی را داشته باشند. یعنی به عبارت بهتر جوان با خدا و نماز ارتباط خوبی برقرار کند و بعد بتواند روضه و عزاداری را به جد دنبال کند.»

شهداي تأثيرگذار هيئت

شهید ابوالفضل شیروانیان طي سال‌هاي 90 و 91 به هیئت می‌آمد و اولین شهید این هیئت به شمار می‌رود. شهید مسلم خیزاب، شهید سجاد مرادی، شهید حمیدرضا دایی‌تقی، شهید علی شاه‌سنایی، شهید جواد محمدی و شهید محسن حججی از کسانی بودند که هر کدام آنها دریایی از محبت، صمیمیت، رشادت، شجاعت و دلیرمردی را ابتدا از درون این هیئت‌ها آموختند و سپس به عنوان آموزه‌هایی زمینی و حقیقی به عنوان یادگار از خودشان برجا‌ گذاشتند به طوری که مهدی حیدری که به قول خودش با هر يک از این شهدا روزگاری را گذرانده و خاطرات خوبی از آنها دارد، می‌گوید: «آنها بیشتر روی هیئت تأثیر گذاشتند. اخلاص‌ و تقوایشان بلامنازع بود. هیچ‌گاه یادم نمی‌رود پدر ابوالفضل شیروانیان مسئول معراج‌الشهدا‌ و بنیاد حفظ آثار بود و قرار شد مکانی را از حفظ آثار در دهه محرم در اختیار ما قرار دهد اما آن طور که باید و شاید برنامه‌ها پیش نمی‌رفت و ابوالفضل آنقدر غصه می‌خورد که به او ‌گفتم همه چیز را حضرت درست می‌کند اما او انگار می‌خواست جان خودش را برای برگزاری بهتر عزاداری سیدالشهدا(ع) بدهد و آن حضرت هم مزد دلسوزی‌هایش را داد و اربعین همان سال به درجه رفیع شهادت نايل آمد. یا شهید مسلم خیزاب که آنقدر به عفاف و حجاب و نماز اول وقت پافشاری می‌کرد که برای همه ما و مستمعین جوان قابل توجه و درس‌آموز بود. شهید سجاد مرادی به سعه صدر بالا و حوصله زیاد معروف و شاخص بود. همه او را به گذشت و بردباری‌ می‌شناختند. شهید جواد محمدی یک انسان تعصبی و باغیرت بود. یکی از کسانی که باعث شد بحث ولایت ‌فقیه با جدیت در هیئت فدائیان حسین(ع) دنبال شود، شهید جواد محمدی بود و شهید محسن حججی که ارادت بلامنازعی به حضرت زهرا(س) داشت و حتی قبل از رفتن به خانواده‌اش وصیت کرده بود دعا کنید همچون حضرت زهرا پیکرم برنگردد و گمنام بمانم. البته همان‌طور هم شد و هنوز پیکری از او برنگشته.»

شهيد علي شاه‌سنايي

شهید علی شاه‌سنایی متولد ۱۳۶۴ از نیروهای لشکر ۱۴ امام حسین(ع) بود که به صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم عقیله‌ بنی‌هاشم عازم سوریه شد و به شهادت رسید. او نهمین شهید مدافع حرم از خطه شهیدپرور اصفهان است که در دفاع از حرم حضرت زینب(س) آسمانی شد.

شهيد مسلم خيزاب

شهید مسلم خیزاب، فرمانده گردان یازهرا و از مدافعان حرم حضرت زینب‌(س) در عرصه رویارویی با عناصر تروریستی تحت فرمان ابوبکر البغدادی در مهرماه 94 در سوریه به فیض عظیم شهادت نايل آمد. او در قسمتی از وصیت‌نامه‌اش نوشته: «روي سنگ قبرم بنويسيد که تشنه نابودي صهيونيست‌ها بوده و هستم و بهترين روزم روز نابودي صهيونيست‌هاست. حاضر نيستم هيچ‌کس برايم مشکي بپوشد و عزا بگيرد و کار خيري را به تعويق بيندازد و راضي نيستم همکارانم از وقت کاري خود بزنند و در مراسم من شرکت کنند.»

شهيد ابوالفضل شيروانيان

شهید ابوالفضل شیروانیان در بیست و هشتم شهریورماه 62 در اصفهان متولد شد و بیست و چهارم آذرماه 92 به درجه رفیع شهادت نايل آمد.

شهید حمیدرضا دایی‌تقی

شهید حمیدرضا دایی‌تقی از شهداي مدافع حرم 31 سال سن داشت و دارای دو فرزند دختر و پسر بود. این شهید بزرگوار در حال به پایان رساندن تحصیلات خود در مقطع کارشناسی بود که پس از اعزام به سوریه و در دفاع از حرم حضرت زینب(س) و مبارزه با تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید.

شهيدجواد محمدي

‌شهيد جواد محمدی‌ از پاسداران شهر «درچه» در استان اصفهان سه‌شنبه 16 خردادماه 94 در نبرد با تروریست‌های تکفیری در استان حماه به فیض شهادت نايل آمد. از این شهید مدافع حرم یک فرزند دختر به نام فاطمه به یادگار مانده.

شهيدمحسن حججي

شهيد محسن حججی در سال ۷۰ در شهر نجف‌آباد اصفهان به دنیا آمد و از جمله رزمندگان دلاور مدافع حرم بود که در خاک سوریه به شهادت رسید. محسن حججی از جهادگران و اعضای فعال مؤسسه شهید احمد کاظمی بود که در عملیاتی مستشاری نزدیک مرز سوریه با عراق به اسارت گروه تروریستی داعش درآمد و پس از دو روز اسارت به ‌دست تروریست‌های تکفیری در سوریه مظلومانه به شهادت رسید.

منبع: چهارده

نشريه مشترك موسسه قدس و سايت عقيق

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
عاشق راهیان نور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
0
0
هیئت باید نیروی انقلابی تربیت کند .
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵
0
0
نحن فداء الحسین، خدا را شکر تو چنین هیئتی سینه میزنیم
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین