عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۳
آیت‌الله عابدی:
رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نوشت: هر کس در عرفه ارتباط با ملکوت عالم را فرا گیرد، او به آسانی اهل صدقه و زکات خواهد بود؛ یعنی از مال خود ایثار دارد و هر کس به خدا معرفت واقعی بیابد، گذشت از جان برای او معنا خواهد داشت.
عقیق:آیت‌الله احمد عابدی رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم درباره اهمیت روز عرفه نوشت:‌ روز نهم ذی حجه روز عرفه است. عرفه روز دعا و معرفت و شناخت خدای متعال است، معرفت الهی گاهی به وسیله علم و دانش و بصیرت بدست می‌آید و گاهی در عمل و عبادت تجلی می‌کند.

وی افزود: رابطه انسان با خداوند مظاهر گوناگون دارد که یکی از مهمترین انواع این رابطه و ارتباط به دعا و توسل و استغاثه و ذکر و انابه شناخته می‌شود، روز عرفه روز دعا است، اگر به مضمون و محتوای این ادعیه توجه شود مخصوصاً دعای حضرت سیدالشهداء(ع) و نیز دعای حضرت سجاد(ع)، می‌بینیم خداشناسی و ارتباط با ملکوت عالم و توجه به حضور خدای متعال در دعاهای روز عرفه مورد تأکید است.

آیت‌الله عابدی بیان داشت: کسی که در عرفه به معرفة الله و خداشناسی برسد این مقدمه‌ای است برای روز عید قربان که روز وصل و فناء و محو و بقاء بعدالفناء است. در واقع عقل نظری مقدمه عقل عملی و عرفان نظری مقدم بر عرفان عملی است و اول باید معرفت باشد و سپس به عبادت رسید. هر کس خدا را بشناسد گذشتن از مال و جان در راه خدا را ارزش و آسان می‌داند.

وی ادامه داد: هر کس در عرفه ارتباط با ملکوت عالم را فرا گیرد، او به آسانی اهل صدقه، انفاق، خمس و زکات خواهد بود؛ یعنی از مال خود گذشت و ایثار دارد و هر کس به خدای سبحان معرفت واقعی بیابد گذشت از جان و قربانی و فناء برای او معنا خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن اظهار داشت: روز عرفه روز معرفتی است که توحید الهی و ربوبیت پروردگار غایت آمال و غایت القصوای هر دعا کننده و هر عارف و فیلسوفی است و در واقع همه اینها مقدمه فناء یا ندیدن خود و فقط دیدن و انس با خدای متعال که از آن به لقاءالله یا قربانی کردن همه چیز در آستان و محضر حضرت حق است، خواهد بود .

وی افزود: ذکر و گریه و حرز و مناجات، قرائت قرآن کریم و چشم و لب و دست سوی مفاتیح الجنان یا کلیدهای بهشت داشتن، همه مقدمه معرفت الهی هستند و اینها نیز مقدمه برای لقاء الله و فناء فی الله است که در عید قربان ظهور و آشکار می شوند. إن‌شاءالله شناخت خداوند که قرة العین و کعبه آمال و آرزوهای عارفان و اولیاء است در عرفه روزی همه دلسوختگان شود.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین