عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۴۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۴
گفت و گوی عقیق با استاد سازگار در آستانه مراسم ایام مسلمیه:
من قبل از انقلاب هم در این مراسم شرکت می کردم و بعضی از شب ها هم خودم می خواندم ، آن موقع ها مدیریت جلسه را سید مصطفی هاشمی ، سید مصطفی موسوی و بزرگان دیگری از جامعه مداح برعهده داشتند.

عقیق: ایام مسلمیه طلیعه محرم است. هیئت ها کم کم آماده دو ماه عزاداری برای ارباب می شوند. حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) این روزها آماده پذیرایی از هیئت ها در ایام شهادت سفیر کربلاست.

سال‌هاست که انبوه دسته‌های عزاداری برای ذکر مصیبت سفیر سیدالشهداء حضرت مسلم‌بن عقیل(ع) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) گرد هم می‌آیند.

هیئت‌های عزاداری تهران برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری شهادت سفیر سیدالشهداء(ع) و آغاز ایام مسلمیه، طبق سنتی صد ساله به مدت سه شب در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) اقامه عزا می‌کنند. این مراسم امسال از دوشنبه تا چهارشنبه از نماز مغرب تا نیمه های شب برگزار خواهد شد.  مراسمی که سال هاست اداره اش بر عهده پیرغلام اهل بیت(ع) و شاعر پیشکسوت حاج غلامرضا سازگار است. به همین بهانه دقایقی با استاد سازگار در حسینیه عقیق درباره سابقه مراسم ایام مسلمیه گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید.

*می خواهیم بدانیم سابقه مراسم عزاداری ایام مسلمیه که هر سال در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار می شود به چه سال هایی بر می گردد و آیا در سال های اول برگزاری هم چنین استقبالی از سوی هیئت ها می شد؟

سابقه این مراسم به هفتاد سال پیش برمی گردد. ابتدا هیئت جامعه مداح و هیئت سادات شیرازی ها پایه گذار این مراسم بودند . کم کم مراسم مسلمیه در حرم حضرت عبدالعظیم(ع) جا افتاد تا اینکه به این عظمت فعلی رسید که هر سال نزدیک به سی الی چهل هزار نفر در مراسم مسلمیه حرم ، صحن های اطراف و بازار شرکت می کنند.


*این مراسم فقط درتهران برگزار می شود یا در شهرهای دیگر کشور نیز مشابه چنین مراسم در این شب ها برگزار می شود؟

بله ، گویا در سال های اخیر بعضی از شهرها با همین سبک در حال برگزاری مراسم مسلمیه هستند. من در اراک که بودم شنیدم تعدادی از هیئت ها تصمیم به برگزاری این مراسم گرفته اند . البته به آنها گفتم در سال های اول انتظار استقبال زیاد نداشته باشند ، ولی اگر جدیت داشته باشید به مرور  در سال های بعد جا می افتد. ولی من همینقدر بگویم حتی در مسجد کوفه که مرقد مطهر حضرت مسلم (ع) آنجا قرار دارد ، مراسمی به عظمت مراسم مسلمیه حرم سیدالکریم برگزار نمی شود.

*خود شما از چه سالی مدیریت برنامه را عهده دار شدید؟

من قبل از انقلاب هم در این مراسم شرکت می کردم و بعضی از  شب ها هم خودم می خواندم ، آن موقع ها مدیریت جلسه را سید مصطفی هاشمی ، سید مصطفی موسوی و بزرگان دیگری از جامعه مداح برعهده داشتند. اما پس از انقلاب توسط حرم از بنده خواسته شد اداره جلسه را به عهده بگیرم.

حضور و استقبال جوانان از مراسم ایام مسلمیه نشان می دهد فقط شور نیست که می تواند جوانان را جذب کند ، بلکه دو دمه ، شعر های قرص و محکم  و روضه هم جوانان را جذب هیئت می کند ، چرا که زندگی حضرت مسلم (ع) سرشار از ارشاد و نصحیت است و فقط روضه نیست.

*با توجه به استقبال زیاد هیئت ها از این مراسم چه برنامه ریزی برای نظم بیشتر جلسه کرده اید؟

بله امسال هم هیئت های زیادی برای شرکت در مراسم اعلام آمادگی کرده اند ، هیئت های زیادی هم از شهرستان ها اعلام حضور کرده اند که فراتر از انتظار است . بنده در جلسه ای که در حرم بود گفت باید برای نظم و محدودیت زمان فکری کرد . پیشنهاد دادم در هر شب فقط بیست و پنج هیئت حضور پیدا کنند و بیشتر از آن ظرفیت مکان و زمان پاسخگو نیست.





گفت و گوی تصویری استاد عقیق با استاد سازگار را ببینید:



دریافت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین