عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۲۵۵
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۲
دانشیار روان شناسی سیاسی دانشگاه تهران به بررسی روان شناختی تشکیل داعش پرداخت.
عقیق:در نشست تخصصی علمی که با موضوع « تبیین رواشناختی پدیده تروریسم عصر امروز در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد علی اشرف نظری دانشیار روان شناسی سیاسی دانشگاه تهران با بیان اینکه تروریسم در منطقه که اکنون داعش پرچمدار آن است یک پدیده ای است که باید به صورت جدی مورد ارزیابی علمی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر چه به لحاظ میدانی چیزی به پایان آن باقی نمانده است گفت: اما به لحاظ اثرات منفی تفکری آن که به وجود آمده است تا قرنها باقی خواهد ماند همانگونه که یک تفکر اشتباه ابن تیمه برای قرنها مسلمانان را دچار چالش کرده بود.

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه باید راجع به شکل گیری و چگونگی به وجود آمدن چنین گروههای و زمینه های پیدایش آن گروه های علمی تشکیل شود گفت: به این وسیله می توان مخاطرات آینده جهان اسلام را سناریو نویسی کرد و برای پیشگیری از آن راهکار پیدا کرد.

اشرف نظری با انتقاد از این دیدگاه که در کشورمان وجود دارد و به داعش از بعد الهیاتی نگاه می کند گفت: این دیدگاه به طور حتم باطل است و حتی ناقص نیز نیست و این دیدگاه باعث می شود که اسلام را مساوی با تروریست قلمداد کنند.

وی با بیان اینکه نگاه دینی به داعش یک نگاه سطحی است که باعث کوری راهبردی در تحلیل این پدیده می شود گفت: اینکه داعش بیگانه از اسلام است مطلبی نیست که ایران آن را بازگو کند بلکه کمیسار عالی سازمان ملل نیز در گزارش خود به آن اشاره کرده است که در اعترافات برخی از داعشی هایی که دستگیر شده اند آنها اذعان کرده اند حتی نمار خواندن نیز بلد نیستند.

این استاد روان شناسی سیاسی دانشگاه تهران عامل اصلی تشکیل داعش را بحران هویت نامید و افزود: احساس بی عدالتی تبعیض و بی هویتی باعث شکل گیری پدیده ای به نام داعش می شود.

اشرف نظری سر منشا هر حمله تروریستی را بحران هویتی بیان کرد و افزود: در ترورهایی که در داخل کشور خودمان نیز صورت گرفت مثلا دانشمندان هسته ای را به شهادت رساندند نیز اگر دقت کنیم و به پایگاه اجتماعی افراد نگاه کنیم متوجه این موضوع خواهیم شد.

وی با بیان اینکه اغلب این افراد فکر می کنند که با بدنه جامعه بیگانه هستند و مطرود جامعه هستند گفت: این کارها برای جست و جوی یک هویتی است که برای آنها وجود ندارد.

اشرف نطری با بیان اینکه در بین داعشیان از مردم اروپا مثل فنلاند که به لحاظ اقتصادی و شاخصهای رفاهی در مرتبه بالایی قرار دارد نیز وجود دارد گفت: چنین افرادی که مسلمان نیز نیستند حاضرند ساعتها بدون آب و برق در سوریه باشند.

این استاد روانشناسی دانشگاه تهران با بیان اینکه بحران هویت یک مسئله اصلی برای هر کشوری است که باید به آن توجه کند گفت: اکنون با چالشی به نام هویت مجازی روبه رو هستیم که تهدیدی برای هر کشوری است چراکه جوانان یک کشور علی رغم زندگی در یک کشور دلدادگی و وابستگی به آن کشور احساس نمی کنند و مهمترین عاملی که باعث به وجود آمدن این بحران شده است کم توجهی به مسئله خانواده است.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین