عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۱۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۴
زندگی نامه شهید ترابی/
در تظاهرات پر خروش مردم در اوج انقلاب، حضوری چشم‌گیر داشت و بدون هیچ واهمه‌ای در برابر دیدگان جلادان پهلوی، شعار مرگ بر شاه سر می‌داد.
عقیق:شهید رضا ترابی سال 1336 به دنیا آمد رضا در زادگاهش شهر تهران به رشد کرد و با مشكلات و سختی‌های قشر مستضعف و محلات جنوب شهر تهران از كودكی آشنا شد. شهیداز كودكی تحت تأثیر تربیت خانوادگی با ارزش‌های اسلامی آشنا شد.

تحصیلات ابتدایی را با همه سختی‌های اجتماعی و مشكلات مادی پشت سر نهاد. سیزده ساله بود كه اراده الهی بر این قرار گرفت تا پدرش رخت از جهان بربندد و رضا در كنار همه مشكلات ، با طعم تلخ یتیمی نیز دست و پنجه نرم كند. سال 1356 دوره متوسطه را به پایان رساند و در همان سال در رشته مهندسی برق دانشگاه تهران به ادامه تحصیل مشغول شد.

شخصیت رضا در مساجد و هیئت‌های مذهبی شكل گرفته و از او جوانی مؤمن، شایسته، باغیرت و درایت ساخته بود.

شهید همواره سخن حق بر زبان جاری می‌ساخت و دنبال حقیقت را می‌گرفت و هرگز پی امیال شخصی و نفع فردی خود نبود. او با قرآن اُنس عجیبی داشت و سیره ائمه هدی (ع) را الگوی عملی خود ساخته بود.

شهید ترابی و مبارزه علیه طاغوت


با اوج‌گیری قیام مردمی تحت رهبری حضرت اما م خمینی (ره)، شهید رضا ترابی كه جوانی متعهد و انقلابی بود ، با مرجعیت و روحانیت آشنایی كامل داشت، به صف مبارزان انقلابی پیوست و با شركت گسترده در راهپیمایی‌ها، خشم انقلابی خود را از عصیان‌گری‌های دست نشانده آمریكا در كشور نشان داد.

او با تهیه اعلامیه و سخنرانی‌های حضرت امام راحل، آن را در میان مردم، جوانان و قشر دانشگاهی توزیع می‌كرد.

در تظاهرات پر خروش مردم در اوج انقلاب، حضوری چشم‌گیر داشت و بدون هیچ واهمه‌ای در برابر دیدگان جلادان پهلوی، شعار مرگ بر شاه سر می‌داد.


شهید ترابی پس از پیروزی انقلاب اسلامی


با پیروزی انقلاب اسلامی و تشكیل انجمن اسلامی دانشگاه، همكاری خود را با این تشكل انقلابی آغاز كرد و نقش مؤثری در اسلامی كردن محیط دانشگاه‌ محل تحصیل خود داشت.

اواخر سال 1358 با شناختی كه از حزب جمهوری اسلامی پیدا كرده بود به عضویت آن درآمد و با كوشش‌های ارزنده‌ای كه از خود در شاخه دانشجویی حزب نشان داد، پس از مدتی مسئولیت قسمت تبلیغات شاخه دانشجویی را پذیرفت و منشاء خدمات فراوانی شد.

سرانجام در شامگاه هفتم تیر، شهادت در راه خدا را با استقبال پذیرا شد و به دوستان شهید خود در آسمان‌ها پیوست.

صداقت در گفتار و كردار ویژگی‌ بارز شهید


رضا از كودكی به صفات پسندیده اخلاقی متصف بود و همگان او را به ویژگی‌هایی كه داشت تحسین می‌كردند . وی تحت تربیت خانوادگی و كسب آموزش‌های اسلامی، همواره در گفتار و كردارش صادق بود.

شهید مصداق این حدیث شریف بود كه می‌فرماید: سر آغاز ایمان تخلق به اخلاق حمیده و خودآرایی به زیور راستی است».

هرگز برای پیشبرد كارهای خود، غیر حق سخن نگفت و با صداقتی كه داشت در دل‌ها نفوذ می‌كرد.

در مباحثه‌های دانشجویی با افكار مختلف، به مهربانی و صداقت رفتار می‌كرد و با این شیوه خیلی از تبلیغات سوء افراد سست عنصر را خنثی می‌نمود.


منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین