۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۳۴ : ۱۵
عقیق:در آیه 46 سوره مبارکه سبأ خداوند خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: به مردم بگو در راه خدا قیام کنند و آنها را به تفکر دعوت کن.
در آیه 46 سوره مبارکه سبأ خداوند خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: به مردم بگو در راه خدا قیام کنند و آنها را به تفکر دعوت کن.با نگاهی به این آیه درمییابیم که میشود تنها هم قیام کرد و اینکه اخلاص، داشتن رهبر و تفکر سه عنصر لازم برای قیام برعلیه کفار است؛
در ادامه توجه علاقهمندان را به تفسیر این آیه جلب میکنیم.
خداوند در قرآن کریم میفرماید: «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی وَ فُرادی ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ما بِصاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدیدٍ» بگو: من شما را به یک پند، موعظه میکنم و آن اینکه، فقط به خاطر خدا دو به دو یا تک تک قیام کنید و سپس تفکر کنید که آیا در پیامبری که مدتها صاحب شما بوده، جنونی وجود دارد؟ او جز یک بیمرسان برای شما نیست که شما را از عذابی که پیش روی شماست میترساند.
در این آیه به پیامبر(ص)، امر میکند که مردم را به یک سفارش و وصیت موعظه کند و آن اینکه، برای خدا قیام کنند و منظوری جز حفظ حرمت الهی نداشته باشند و این قیام بصورت دو به دو یا تک تک یعنی بصورت متفرق و بدون غوغا و جار و جنجال باشد، چون غوغا اغلب حق را میمیراند و باطل را زنده میکند، آنگاه به مردم امر میکند که تفکر کنند و بیاندیشند که این پیامبر(ص) که در مدت چهل سال (از ولادت تابعثت آنجناب) همنشین و مصاحب آنها بوده آیا هیچ سابقهای از سبک مغزی و خفت رأی داشته است؟
پس چگونه اکنون او را دیوانه قلمداد میکنند؟ تا به این ترتیب به یادآورند، که جز رأی محکم و استوار و فکر و نظر بلند و صداقت و امانت چیزی از او ندیدهاند و آنوقت خواهند فهمید که پیامبر(ص) جز یک بیمرسان نیست که بسوی آنها فرستاده شده تا آنها را از عاقبت اعمال کفر آمیزشان و عذابی که در پیش روی آنهاست هشدار و بیم دهد. و این امر عین خیرخواهی است نه خیانت و جنون و این سفارش و موعظه یک ضرورت دائمی است برای آنکه انسان به جای اینکه با هر غوغا کنندهای جار و جنجال به پا کند، اندکی بیاندیشد و حق را از باطل تشخیص دهد.
نکته
در قیام اعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تقوموا للّه مَثنى و فرادى»
قیام سه عنصر لازم دارد
خلوص، «للّه» رهبر، «صاحبکم» فکر و برنامه. «تتفکّروا»
حرکتها و انقلابهایى که براى خدا نباشد و برخاسته از عقدهها و هوسها و براى کسب ثروت باشد به جایى نمىرسد.
اگر انقلاب همراه با فکر و برنامه جامع نباشد و یا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابیون نباشد به نتیجهاى نمىرسد و بقا و برکاتى نخواهد داشت.
پیامبر، کوچکترین نقطه ضعف روحى ندارد. او سالها در میان شما زندگى کرده و همه او را به عقل و درایت مىشناسید و نسبت جنون به او ناشى از بىفکرى است. «تتفکّروا ما بصاحبکم من جنّه»
رهبر الهى، همنشین و همسخن با مردم است. «صاحبکم»
خداوند حامى پیامبران است و تهمتها را از آنان دفع مىکند. «ما بصاحبکم من جنّة»
با این که کار پیامبران بشارت و هشدار است، امّا هشدار بیشتر مورد توجّه قرآن است، زیرا افراد غافل به هشدار نیاز بیشترى دارند. «ان هو الاّ نذیر»
هشدار انبیا به سود مردم است. «نذیر لکم»
عذاب، پیش روى شماست، اگر در راه خدا قیام نکنید، هم در دنیا گرفتار مىشوید و هم قیامت دور نیست. «بین یدى عذاب»
پیام
طبق فرمایش خدا
1- قیام برای هر امری باید برای رضایت خدا باشد و نه دلسوزی فرد و منافع شخصی یا اجتماعی و... هرکاری چنانچه برای کسب رضایت خدا باشد دارای پاداش خواهد بود و از حمایت خدا نیز بهرهمند خواهد شد.
2- نکته بعد در همین آیه تأکید دارد گاهی قیام فردی صورت میگیرد و گاهی نیز نیاز هست گروهی برای برطرف شدن مشکلی قیام کنند در هر دوصورت باید نیت «برای خدا» باشد.
پی نوشت:
المیزان
منبع:فارس