۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۰۴ : ۰۵
وی افزود: اولین آیه سوره اسرا « سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ » بیان می کند که این سفر در شب انجام شده است؛ چنانچه شیخ طوسی نیز کل داستان و یا قسمتی از آن را در شب بیان می کند.
استاد حوزه بیان کرد: از دیگر مسایلی که پیرامون معراج بیان شده است، مساله سیر روحانی و جسمانی است؛ برخی این سفر را روحانی و عده ای جسمانی می دانند درحالی که باید گفت که این یر هم جسمانی و هم روحانی بوده است یعنی تا مرتبه ای که این سیر در عالم ماده رخ داده است این سیر، جسمانی و تا جایی که در عوالم دیگر انجام شده است که ظرفیت جسم در آنجا مصور نیست این سیر روحی بوده است.
استاد هادوی تهرانی با اشاره به بیان شیخ طوسی مبنی بر اینکه این سیر در بیداری رخ داده است اظهارکرد: از دیگر مسایل مطمئنه این سیر آن است، پیامبر اسلام در معراج فرشتگان و انبیا را ملاقات می کنند؛ اما در همینجا نیز ممکن است این پرسش بوجود آید، آیا ملائکه در کره و کهکشان آسمان اول زندگی می کنند یا اینکه با فرض اینکه قیامت باطن دنیا است و هنوز دنیا به آخر نرسیده است چگونه پیامبر بهشت و جهنم را دیده است.
وی گفت: یکی از پاسخ هایی که در جواب مسایل معراج داده می شود آن است، معراج تنها مادیت پیامبر را شامل نشده، بلکه آنچه در معراج رخ داده مادی و معنوی بوده است؛ حال باید به این مساله تاکید کرد که در جایی که مشاهده انبیاء و فرشته و فاصله دو قوس میان او و خدا است دیگر جایی برای حضور جسمانی نیست و در نهایت آنچه در دیدار معراج انجام شده است سیری است که به واسطه مرتبه عالی وجودی قطب عالم امکان حضرت نبی مکرم اسلام انجام شده است.
این استاد حوزه یادآورشد: یکی از مسایلی که باید در پاسخ به سوالات مرتبط به معراج بیان کرد آن است، معراج یک اعجاز است و در خصوص اعجاز نیز باید به این نکته رسید که امکان فهم عینی و ثبوتی تجربی اعجاز در همه و یا قسمتی از آن وجود ندارد؛ در اینجا پیامبر تنها مواردی که جنبه زمینی تر دارد را برای تقریب ذهن مشرکان بیان می کند ؛نکته اسف بار آن است که مشرکان به رغم مشاهده شواهد این سفر بازهم ایمان نیاوردند، ولی پیامبر اکرم ماموریت خود را به درستی و تا حد امکان انجام دادند.
استاد هادوی تهرانی بیان کرد: یکی از مسایلی که در آیه اول اسرا باید به آن توجه کرد آن است که خداوند در این آیه از برکت بخشی به اطراف مسجد الاقصی سخن می گوید در حالی که نظر شیخ طوسی و امثال ایشان مبنی بر آبادی و سرسبزی منطقه درست نیست، بلکه قطعا مراد برکت قدسی این منطقه است زادگاه پیامبران بزرگ الهی است؛ در خصوص برکت مسجد الحرام نیز می توان همین امر را بیان کرد.
این استاد حوزه در پایان به آیه دوم سوره اسرا اشاره کرد که به بحث پیرامون حضرت موسی می پردازد و گفت: خداوند در این آیه بیان میکند که « وَآتَيْنَا مُوسَى الْكِتَابَ وَجَعَلْنَاهُ هُدًى لِبَنِي إِسْرَائِيلَ أَلَّا تَتَّخِذُوا مِنْ دُونِي وَكِيلًا»؛ در این آیه خداوند به مرتبه عالی دین فروفرستاده شده از سوی حضرت موسی اشاره می کند؛ البته با فرض این نکته که حضرت نبی خاتم اشرف مخلوقات عالم و پیامبران الهی است کما اینکه علمای این امت را از پیامبران بنی اسراییل افضل دانسته اند.