عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
امام علی(ع) خطاب به مالک اشتر: هرگاه کسی را بخشودی، ازکرده خود پشیمان مشو و هرگاه کسی را عقوبت نمودی، از کرده خود شادمان مباش.
عقیق:مالک اشتر از امرای لشگر امیرامومنین در جنگ صفین بود. آن بزرگوار نزد امیرالمومنان علی (ع)، جلیل القدر و عظیم المنزله بود و در عظمت او همین بس که علی (ع) در فرمایشی دربارۀ مالک فرمودند:
 
« مالک برای من چنان بود که من برای رسول خدا بودم.»

و در فرمایش دیگری خطاب به اصحابشان فرمودند :

« ای کاش دو نفر مانند مالک بین شما بود، بلکه ای کاش یک نفر مثل مالک بین شما بود ...»

عهدنامه حضرت به مالک اشتر از طولانی ترین عهدنامه های حضرت است که مشتمل بر طلائف و محاسن بسیار و پند و حکمت بی شمار برای استانداران و امراء است.

در این جا نگاهی کوتاه می اندازیم که بخش هایی از نامه حضرت علی(ع) به مالک اشتر :

ـ او را به ترس از خدا و برگزیدن طاعت او بر دیگر کارها و پیروی از هر چه درکتاب خود بدان فرمان داده، از واجبات و سنتهایی که کس به سعادت نرسد مگر به پیروی از آنها، و به شقاوت نیفتد، مگر به انکار آنها و ضایع گذاشتن آنها.(سفارش می کنم)

ـ  و باید که خدای سبحان را یاری نماید به دل و دست و زبان خود، که خدای جل اسمه، یاری‌کردن هر کس را که یاریش کند و عزیز داشتن هر کس را که عزیزش دارد بر عهده گرفته‌است. و او را فرمان می‌دهد که زمام نفس خویش در برابر شهوتها به دست گیرد و ازسرکشی هایش باز دارد، زیرا نفس همواره به بدی فرمان دهد، مگر آنکه خداوند رحمت آورد.

ـ باید بهترین اندوخته‌ها در نزد تو، اندوخته کار نیک باشد. پس زمام هواهای نفس خویش فروگیر و بر نفس خود، در آنچه برای او روا نیست، بخل بورز که بخل ورزیدن بر نفس، انصاف دادن است در آنچه دوست دارد یا ناخوش می‌شمارد.

ـ ای مالک، خود را برای جنگ با خدا بسیج مکن که تو را در برابر خشم او توانی‌نیست و از عفو و بخشایش او هرگز بی‌نیاز نخواهی بود.

ـ هرگاه کسی را بخشودی، ازکرده خود پشیمان مشو و هرگاه کسی را عقوبت نمودی، از کرده خود شادمان مباش.

ـ هرگز به خشمی، که از آنت امکان رهایی هست، مشتاب و مگوی که مرا بر شما امیرساخته‌اند و باید فرمان من اطاعت‌شود. زیرا، چنین پنداری سبب فساد دل و سستی دین و نزدیک شدن دگرگونیها در نعمتهاست.


ـ بپرهیز از اینکه خود را در عظمت با خدا برابر داری یا در کبریا و جبروت، خود را به او همانند سازی که خدا هر جباری را خوار کند و هر خودکامه‌ای را پست و بیمقدار سازد.

ـ هر چه خدا بر تو فریضه کرده است، ادا کن ...
 
 
 
 
211005

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین