عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۷۸۵
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۲
نماینده کانون‎های مهدویت دانشجویی کشور با بیان اینکه آینده‎پژوهی بر اساس آیات قرآن از ضروریات مهم شیعه باید شمرده شود، گفت: ما مقاطعی از آینده به نام آخرالزمان را پیش رو داریم که باید نسبت به آن مقاطع از قبل تببین لازم را داشته باشیم.
عقیق:مراسم اختتامیه «آخرالزمان از نگاه قرآن» به همت کانون‎های مهدویت دانشجویی کشور و با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و با حضور دبیران و فعالان کانون‎های مهدویت دانشجویی و حجت‎الاسلام برهانی، محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت و حسن خسروی وقار، عضو انجمن شعر قم و از برگزیدگان این فراخوان و برخی رسانه های ملی و بین المللی امروز در سالن کنفرانس پژوهشگاه علوم انسانی برگزار شد.

در این نشست محسن بشیری، نماینده کانون‎های مهدویت دانشجویی کشور با تأکید بر اینکه فضای فعلی دانشگاه‎های کشور به خصوص در رشته‎های علوم انسانی مطلوب نیست و باید به سمت تولید علم بر اساس آموزه‎های دینی حرکت کند، گفت: رهبر معظم انقلاب سالیان سال است که موضوع تولید علم را در فضای دانشگاه‎های کشور مطرح کرده‎اند و به نظر می‎رسد دانشگاه‎ها آنطور که بایسته است در این زمینه موفق نشده‎اند و برخی این فضای علمی را تبدیل به میادین سیاسی خود کرده‎اند.

وی در تبیین نقش‎آفرینی دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم گفت: اینکه رهبر انقلاب فرمود دانشجو باید در قالب افسر جنگ نرم نقش‎آفرینی کند به این معناست که دانشجو می‎تواند در اساسی‎ترین مسائل کشور اثرگذار باشد اما نه تصمیم‎گیر و می‎تواند ایجاد گفتمان و تولید علم کند و آن را به فرماندهان جنگ نرم که همان اساتید باید باشند، انتقال دهند. بنابراین افسر جنگ نرم یک سرباز صفر نیست که مطیع محض باشد و تقلیدی رفتار کند؛

افسر جنگ نرم، سرباز صفر نیست
بشیری عدم اعتماد به نفس در تولید مقالات علمی را از تبعات عدم تبیین جایگاه اصلی و بایسته دانشجویی دانست و افزود: از مهم‎ترین آسیب‎های فضای دانشجویی عدم درک جایگاه‎هاست. اگر دانشجو به جایگاه خود واقف باشد و بداند باید در قالب افسر جنگ نرم در کنار تولید علم، مطالبه نیز داشته باشد، در رشد علمی دانشگاه‎های کشور‎ مؤثر خواهد بود. در غیر این صورت اگر با دانشجو مانند سرباز صفر برخورد شود، او نیز به عدم اعتمادبه نفس دچار می‌شود تا جایی که دانشجوی ارشد و حتی دکترا به خصوص در رشته‎های علوم انسانی آن قدر اعتماد به نفس ندارند که بتوانند ایده و مقاله‎های پرقدرت علمی ارائه کنند.

وی با بیان اینکه بر این اساس در قالب کارگروه‎های تخصصی مهدوی و در قالب کانون‎های مهدویت دانشجویی شروع به فعالیت کردیم، گفت: منویات رهبر انقلاب در زمینه تولید علم و از سوی دیگر احساس وظیفه در زمینه خدمت به حریم انقلاب اسلامی ما را بر آن داشت تا بتوانیم طی دو سال اخیر در سطح مهم‎ترین دانشگاه‎های کشور کارگروه‎های تخصصی تشکیل دهیم که مهم‎ترین آنها نقش اهل‎بیت (علیه‌السلام) و پیامبران در مهدویت و امر ظهور، خانواده با رویکرد مهدویت، نقش امام حسین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور و ... بود.

برگزاری اختتامیه در صحن مقدس امام حسین(ع)
بشیری در بخش دیگر از صحبت‎های خود به تبیین برنامه‎ها و فراخوان‎های ملی پرداخت و افزود: ما در قالب کانون‎های مهدویت دانشجویی کشور و با همکاری نهادهای دولتی و نیمه‎دولتی از جمله جهاد دانشگاهی، مسجد مقدس جمکران، مجمع جهانی اهل‎بیت(ع) و سازمان بسیج دانشجویی به محبت خدا توفیق داشتیم سه فراخوان در سطح دانشگاه‎ها و حوزه‎های علمیه سراسر کشور برگزار کنیم که عبارتند از: اولین بخش دانشگاهی دوازدهمین همایش بین‎المللی دکترین مهدویت، نخستین فراخوان اربعین حسینی(ع) با محوریت نقش امام حسین (علیه‌السلام) در مهدویت و امر ظهور و نخستین فراخوان آخرالزمان از نگاه قرآن. الحمدلله توانستیم برای این برنامه دو اختتامیه برگزار کنیم که اولین آن در دانشگاه فارابی قم با حضور معاونین فرهنگی وزارتین و دیگری در سالن خاتم‎الانبیای صحن مقدس امام حسین (علیه‌السلام) همزمان با برگزاری دومین کنگره بین‎المللی لقاءالحسین(ع) بود.

نماینده کانون‎های مهدویت دانشجویی کشور درباره امتیازات این سه همایش گفت:  تولید سه ویژه‎نامۀ آثار دریافتی این سه فراخوان ملی که چیزی بالغ بر 210 مقاله و بیش از 900 اثر ادبی و هنری است، اعطای گواهی پذیرش مقالات، اعطای جوایز، ارائه مقاله برگزیدگان در صحن مقدس امام حسین (علیه‌السلام) از امتیازاتی بود که در حد بضاعت دانشجویی خودمان توانستیم برای عزیزان شرکت‎کننده اختصاص دهیم.

تفسیر با رویکرد مهدویت تألیف نشده است
بشیری در بیان علت برگزاری فراخوان آخرالزمان از نگاه قرآن گفت: بنده به عنوان دانشجوی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث شاهد هستم که تاکنون مفسران شیعه با رویکرد مهدویت تفسیری ارائه نداده‎اند و برخی علما صرفاً به جمع‎آوری احادیث مهدوی پرداخته‎اند و برخی به جمع‎آوری احادیث ذیل آیات که آیات‎المهدی نام دارند، پرداخته‎اند اما کار فقه‎الحدیثی قوی در قالب تفسیر مهدوی صورت نگرفته است. بنابراین بر آن شدیم با ارتباط‎گیری با پژوهشکده‎های مرتبط با بحث مهدویت از جمله مسجد مقدس جمکران مطالعات خود را در این زمینه آغاز کنیم که در نهایت منجر به استخراج بیش از 120 عنوان ناب قرآنی شد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین