آیتالله ریشهری:
شرط پذیرش هدایت خداوند پذیرش حق است
آیتالله ریشهری در کلاس تفسیر خود ضمن تفسیر آیاتی از قرآن، گفت: نخستین شرط پذیرش هدایت الهی و عمل به آن، آمادگی روانی برای پذیرش سخن حق است.
عقیق:آیتالله ریشهری، تولیت آستان مقدس حضرت
عبدالعظیم(ع)در ادامه تفسیر آیات نخست سوره بقره که امروز در حوزه علمیه
آستان مقدس برگزار شد، گفت: در آیات سوم و چهارم سوره بقره مجموعاً پنج
ویژگی برای متّقیان ذکر شده است : 1 ـ ایمان به غیب، 2 ـ اقامة نماز ، 3ـ
انفاق ، 4ـ ایمان به قرآن و سایر کتب آسمانی، 5 ـ یقین به آخرت، اما در
قرآن در آیاتی دیگر ویژگیهای اعتقادی، اخلاقی و عملی فراوانی برای اهل تقوا
ذکر کرده است. برای نمونه در آیه 177 سوره بقره، هفده ویژگی برای اهل تقوا
ذکر شده و نیز دهها ویژگی در روایات برای متّقیان بیان شده است.
وی افزود: با تأمّل در این آیات و روایات و آنچه در معنای تقوا و مراتب آن
بیان شد، به دو نکته مهم می توان دست یافت : 1 ـ تقوای کامل به معنای انجام
تمام واجبات و مستحبات و اجتناب از همه محرمات و مکروهات است 2 ـ ذکر
شماری از خصوصیات متقیان در یک آیه و یا یک روایت. برای نمونه و به تناسب
موضوع بحث و یا مقضای حال مخاطب است. آیتالله
ریشهری در آغاز تفسیر آیه پنجم از سوره بقره گفت: در این آیه حکمت ضرورت
تقوا، ایمان و اقامه نماز و انفاق بیان شده که عبارت است از هدایت ربّانی و
فلاح و کامیابی.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: مقصود
از هدایت ربّانی، هدایت ویژه ربوبی است که اهل تقوا را به مقصد آفرینش خود
میرساند. به عبارت دیگر هدایت قرآنی اعم از هدایت تشریعی و پاداشی است،
اما هدایت ربّانی پاداشی برای کسانی است که هدایت تشریعی همگانی را به کار
بستهاند و هدایت ربّانی دو نقش سرنوشتساز در تکامل معنوی انسان دارد: یکی
شرح صدر و دیگری فلاح.
آیتالله ریشهری در پایان خاطرنشان کرد:
نخستین شرط پذیرش هدایت الهی و عمل به آن، آمادگی روانی برای پذیرش سخن حق
است. هدایت ربانی موجب بازشدن دریچههای دل برای شنیدن حق و پذیرش عملی آن
است که متناسب با مراتب مختلف تقوا، آلودگیهای روحی از انسان دور می شود و
زمینه برای شرح صدر فراهم میشود و شرح صدر زمینهساز فلاح و کامیابی است
که در جلسه آینده توضیح خواهیم داد.
منبع:تسنیم