وی افزود: با تأمّل در این آیات و روایات و آنچه در معنای تقوا و مراتب آن بیان شد، به دو نکته مهم می توان دست یافت : 1 ـ تقوای کامل به معنای انجام تمام واجبات و مستحبات و اجتناب از همه محرمات و مکروهات است 2 ـ ذکر شماری از خصوصیات متقیان در یک آیه و یا یک روایت. برای نمونه و به تناسب موضوع بحث و یا مقضای حال مخاطب است.
آیتالله
ریشهری در آغاز تفسیر آیه پنجم از سوره بقره گفت: در این آیه حکمت ضرورت
تقوا، ایمان و اقامه نماز و انفاق بیان شده که عبارت است از هدایت ربّانی و
فلاح و کامیابی.
رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث افزود: مقصود
از هدایت ربّانی، هدایت ویژه ربوبی است که اهل تقوا را به مقصد آفرینش خود
میرساند. به عبارت دیگر هدایت قرآنی اعم از هدایت تشریعی و پاداشی است،
اما هدایت ربّانی پاداشی برای کسانی است که هدایت تشریعی همگانی را به کار
بستهاند و هدایت ربّانی دو نقش سرنوشتساز در تکامل معنوی انسان دارد: یکی
شرح صدر و دیگری فلاح.
آیتالله ریشهری در پایان خاطرنشان کرد:
نخستین شرط پذیرش هدایت الهی و عمل به آن، آمادگی روانی برای پذیرش سخن حق
است. هدایت ربانی موجب بازشدن دریچههای دل برای شنیدن حق و پذیرش عملی آن
است که متناسب با مراتب مختلف تقوا، آلودگیهای روحی از انسان دور می شود و
زمینه برای شرح صدر فراهم میشود و شرح صدر زمینهساز فلاح و کامیابی است
که در جلسه آینده توضیح خواهیم داد.
منبع:تسنیم