۰۲ آذر ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۳ : ۱۷
وی با بیان اینکه همانگونه که تواضع در برابر خداوند مقام انسان را بالا میبرد، تواضع در برابر بندگان نیز مقام انسان را بالا میبرد گفت: انسان با تواضع دین خود را حفظ میکند و با از دست دادن تواضع دین خود را نیز از دست میدهد.
حجتالاسلام محمدی با بیان اینکه تواضع در جایی که جایگاه تواضع است باعث میشود که انسان نفس خود را به کنترل در بیاورد و مانع از سرکشی آن شود گفت: با تواضع نعمت بر انسان تمام میشود همانگونه که در حکمت 224 نهجالبلاغه حضرت امیر میفرماید: « بِالتَّوَاضُعِ تَتِمُّ النِّعْمَةُ، به سبب تواضع نعمتهای الهی بر انسان تمام میشود.»
وی با بیان اینکه تواضع شرفی است که از هر شرفی بالاتر است در حالی که هیچ خرجی نیز ندارد گفت: این نکته را حضرت امیر در حکمت 113 بیان کرده است « وَلَا حَسَبَ کَالتَّوَاضُعِ؛ هیچ حسب و نسب و شرافتی بالاتر از تواضع نیست.»
حجت الاسلام محمدی با بیان اینکه انسانی که تواضع دارد همچون فردی است که حسب و نسب فراوانی دارد گفت: چراکه تواضع باعث میشود بسیاری از اشکالات از انسان دور شود و مانند شخصی میشود که از خانواده اصیل هستند چراکه عیبهای انسانی که از خانواده اصیل است بر مردم پوشیده میشود و انسان متواضع نیز اینگونه میشود.
وی با بیان اینکه تواضع اقسامی دارد گفت: تواضع به معنای فروتنی است و اقسامی دارد. فروتنی در برابر خدا، فروتنی در برابر مردم و تواضع در مقابل اعضاو و جوارح.
وی با بیان اینکه اگر تواضع قلبی باشد «خشوع» میشود گفت: همه اقسام فروتنی دارای فایده است و اثراتی در سعادت انسان دارد.
وی با بیان اینکه هر نوع تواضعی مثبت نیست گفت: تواضع فقط باید برای خدا باشد؛ به عبارت دیگر تواضع یا در مقابل خداوند است یا در مقابل بنده خدا و اگر در برابر بنده خدا نیز انسان تواضع میکند باید از جهت بنده بودن آن باشد و الا اگر برای چیز دیگر باشد به شدت مذموم است؛ همانگونه که امیر المومنین میفرماید: اگر شخصی را به جهت مالش تواضع کردید دوم سوم ایمانتان را از دست دادید.