۰۳ آذر ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۱۰ : ۱۲
انگیزه بعثت، تزکیه نفوس بود
«و امروز سالروز این بعثت بزرگ است و این نعمت عظیم الهى است، توجه کنید
که بعثت براى چه بوده، انگیزه بعثت چه بوده است و اگر کسى تخلف کند از
انگیزه بعثت چه خواهد شد. انگیزه بعثت تزکیه نفوس بوده است و تزکیه نفوس به
این است که خودخواهیها برود از بین، خودبینیها برود از بین،
ریاستطلبیها برود از بین، دنیا طلبیها برود از بین، و به جاى همه، خداى
تبارک و تعالى و هوایِ براى خدا بنشیند. انگیزه بعثت این است که حکومت خدا
در دلهاى بشر حکومت کند تا اینکه در جامعههاى بشر هم حکومت کند. تا
تزکیه در ردههاى بالا حاصل نشود و تصفیه در ردههاى بالا حاصل نشود، این
مملکت و همه ممالکى که هستند اصلاح نخواهند شد.» (صحیفه امام، جلد14،
ص393)
«مسأله مبعث و ماهیّت آن و برکات آن چیزى نیست که بتوان با زبانهاى الکن ما از آن ذکرى کرد؛ و به قدرى ابعاد آن زیاد است و جهات معنوى و مادى او زیاد است که گمان ندارم بتوان حول و بر او هم صحبت کرد.» (همان، جلد17، ص430)
نزول قرآن، از ثمرات بعثت
این ولادت که دنبالش برکات پی در پی بود و منتهی شد به بعثت و نزول
وحی از جانب خدای تبارک و تعالی بر قلب مبارک آن سرور، ابعادش برای بشر
تاکنون معلوم نشده است. آن که قرآن کریم دنبالش بوده است حتی برای
متعمّقان آخرالزمان هم به آن طوری که باید کشف نشده است و
همین مقداری که معلوم شده است و کشف شده است، وقتی که ملاحظه کنید
باقبل از اسلام و معارف قبل از اسلام و فلسفه قبل از اسلام و عدالتهای
اجتماعی قبل الاسلام میبینید که همین مقدار هم یک تحول عظیمی در دنیا
پیش آورده است که سابقه نداشته است و لاحقه هم ندارد. در سیر عرفانی،
شما ملاحظه بفرمایید که قبل از اسلام چه بوده است و بعد از اسلام و با
تعلیمات اسلام مقدس و قرآن کریم چه شده است.
آیات قرآن برای متعمقان آخرالزمان
اشخاصی که قبل از اسلام بودند در عین حالی که اشخاص بزرگی بودند مثل
ارسطو و امثال او، مع ذلک وقتی کتابهای آنها را ما ملاحظه میکنیم
بویی از آن چیزی که در قرآن کریم است در آنها نیست. همین آیاتی که در
روایات ما وارد شده است که برای متعمقین آخرالزمان وارد شده است، مثل
سورۀ «توحید» و شش آیه از سورۀ «حدید»، گمان ندارم که واقعیتش برای بشر
تا الآن و تا بعدها بشود آن طوری که باید باشد، کشف بشود. (کتاب نبوت
از دیدگاه امام خمینی(ره)، ص433)