۰۴ آذر ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الاول ۱۴۴۶ - ۵۶ : ۱۳
ورود گروههای جهادی تکفیری به سوریه با ارتکاب جنایتهای بیشماری توسط عناصر این گروهها که از سراسر کشورهای جهان روی به سوریه آورده بودند، همراه شد که در ارتکاب قتلها و کشتارهای بیشمار علیه مردم سوریه در مناطق مختلف این کشور و به خصوص علیه علویهای سوری، غارت و چپاول داراییها و املاک مردم سوریه و تخریب املاک عمومی، دولتی و خصوصی و ساختارهای زیر بنایی و شبکههای ارتباطی این کشور نمود پیدا کرد و به واسطه عناصر این گروههای جهادی تکفیری در این کشور و علیه مردم آن به اجرا گذاشته شد.
در حالیکه رسانههای مختلف داخلی و منطقهای و بین المللی هر روز از جنایت جدیدی به واسطه گروههای جهادی تکفیری وهابی سلفی خبر میدادند، اخباری در خصوص حمله این گروهها به اماکن و بارگاههای مقدس شیعیان منتشر شد که با واکنشهای تند و شدید بسیاری از کشورهای جهان موجه شد، این درحالی است که این گروهها در طول بحران بیست و پنج ماهه سوریه از حمله به مساجد و مراکز مذهبی واهمه نداشته و دهها مسجد و مرکز مذهبی را هدف حملات تروریستی خود قرار داده و تخریب و منهدم کردند.
اما جنایات این گروههای جهادی تکفیری به اینجا منتهی نمیشود، بلکه حتی اماکن مقدس و بارگاههای صحابه و آل بیت علیهم السلام در سوریه از حملات آنها در امان نماندند که حمله به مزار «حجر بن عدی»، صحابه امام علی(ع) در 12 اردیبهشت ماه جاری و نبش قبر این صحابه جلیل القدر حضرت علی(ع) جدیدترین جنایت از این دست بود که با محکومیت گسترده در جهان اسلام و عرب مواجه شد.
این درحالی است که پیش از این هم شاهد تعدی و تجاوز این گروهها به بارگاه «حضرت سکینه»(س) دخت حضرت امام حسین(ع) و تلاش برای تخریب و منهدم کردن این بارگاه و همچنین تلاش برای حمله به بارگاه مطهر «حضرت زینب»(س)، خواهر گرانقدر حضرت امام حسین(ع) بودیم. موضوعی نگرانیهای بسیاری را هم در میان علما و روحانیون جهان اسلام و هم سران جهان اسلام و مسلمانان جهان و به خصوص شیعیان موجب شد.
در بحبوحه این خبرها، خبری از سوی رسانههای منطقهای منتشر شد که نگاه بسیاری از جمله شیعیان منطقه را به خود جلب کرد. این خبرها از تشکیل گردانی به نام «گردان ابو الفضل العباس» در سوریه و به طور مشخص در دمشق، مرکز سوریه و به طور مشخصتر در منطقه «زینبیه» خبر میدادند که حرم مطهر «حضرت زینب»(س) در آنجا قرار دارد.
گردان ابوالفضل العباس
اما گردان «ابو الفضل العباس» واقعا چه گردانی است و چگونه تشکیل شد؟
در این ارتباط شماری از رسانههای منطقهای از جمله رسانههای عراقی اظهار کردند که پایهگذار و تشکیل دهنده گردان «ابو الفضل العباس» نیروهایی موسوم به «گردانهای حزب الله» در عراق هستند که بنابر ادعای این رسانههای رهبری این گردانها را فردی به نام «ابو مهدی المهندس» برعهده دارد که هم خود و هم اعضای تشکیل دهنده نیروهای موسوم به گردانهای حزب الله عراق شیعیان عراقی هستند.
تشکیل گردان «ابو الفضل العباس» و عناصر تشکیل دهنده آن
اما گردان «ابو الفضل العباس» نیروی نظامی شیعی است که هفت ماه پیش با هدف حمایت و محافظت از مرقد و بارگاه حضرت «زینب»(س) در جنوب دمشق پس از تهدیدات عناصر جهادی تکفیری جبهه النصره مبنی بر انهدام و تخریب این بارگاه مطهر تاسیس شد.
آنگونه که اظهار شده است، تمام رزمندگان این گردان یا از اتباع عراقی هستند که به نظر میرسد، منتسب به «جریان صدر» هستند یا از اتباع لبنانی و منتسب به عضویت در حزب الله هستند و یا اینکه از اتباع عراقی ریف دمشق در جنوب هستند که در سال 2006 پس از خشونتهای طایفهای و مذهبی مهاجرت کرده و راهی سوریه شدهاند تا در این کشور اقامت کنند و گروه سوم اکثریت را در گردان «ابو الفضل العباس» تشکیل میدهند.
با این حال منابع آگاه شیعی در این خصوص اظهار میکنند که سه گروه با انتشار اطلاعیهها و فرمهای ثبت نام اقدام به عضو گیری در گردان «ابو الفضل العباس» کردند که گروه «الیوم الموعود» (روز موعود) وابسته به «جریان صدر» به رهبری «مقتدى الصدر» و گروه «عصائب أهل الحق» (گروههای اهل حق) به رهبری «شیخ قیس الخزعلی» وابسته به «جیش المهدی» (سپاه المهدی) یکی از روحانیون عراقی جدا شده از این سپاه و ائتلاف کننده با دولت «نوری المالکی»، نخست وزیر عراق و گروه «کتائب حزب الله» (گردانهای حزب الله) را در برمیگیرد که تشکیل دهنده «جیش المختار» (سپاه برگزیده) به رهبری یک روحانی شیعی به نام «واثق البطاط» است که مقام رهبری در ایران را به عنوان «ولی أمر المسلمین» به رسمیت میشناسد.
اهداف اعلام شده از تشکیل گردان «ابو الفضل العباس»
فیلم منتشره از گردان «ابو الفضل العباس» در سایتها مختلف اینترنتی افرادی را نشان میدهند که با پوشاندن چهرههای خود بیانیه تاسیس و شکل گیری این گردان را با هدف «حمایت و محافظت از بارگاه حضرت «زینب»(س) از تروریستهای وابسته به گروه «ارتش آزاد سوریه» و گروه تکفیری جهادی «جبهه النصره» قرائت میکنند. در حالیکه در این فیلم نیز تصاویری از آیت الله «محمد صادق صدر»، مرجع دینی راحل عراق مشاهده میشود.
این درحالی است که گروههای تروریستی فعال در سوریه در هشتم ژوئن سال گذشته میلادی در حملهای جدی و خطرناک تلاش داشتند، تا با یک کامیون بمبگذاری شده حرم مطهر حضرت «زینب»(س) را منفجر کنند، اما این کامیون بمبگذاری شده به پیش از ورود به ترمینال خودروهای نزدیک به حرم مطهر به همراه این کامیون منفجر میشود و این عملیات انتحاری ناکام میماند.
بازگشت کشته شدگان
درباره بازگشت کشته شدگان نبردهایی که گردان «ابو الفضل العباس» سرهنگ «باسم خلف العبیدی»، از فرماندهان نیروهای مرزبانی عراق «تیپ سوم – منطقه دو» میگوید که طی روزهای 28 مارس و 5 و 9 آوریل گذشته پیکر هفت عراقی از گذرگاه مرزی «الولید» وارد خاک عراق شد که جوانانی 17 تا 30 ساله بودند و همه آنها در نبردهای داخل سوریه جان خود را از دست داده بودند.
العبیدی در ادامه توضیح میدهد که کشتههای وابسته به سازمان تروریستی القاعده که در نبردهای سوریه کشته میشوند، هیچگاه وارد خاک عراق نمیشود، چون کسی پذیرای این اجساد نیست، به همین دلیل آنها در همان جا که کشته میشوند، دفن میشوند، اما پیکرهای افرادی که در کنار نظام سوریه با گروههای تروریستی مبارزه میکنند، به عراق عودت داده میشوند.
سرهنگ العبیدی در ادامه میافزاید: پیکرهای اعضای گردان «ابو الفضل العباس» که عراقیها و لبنانیها و سوریهای علوی را در برمیگیرد، از جمله پیکرهایی هستند که به خاک عراق عودت داده میشوند.
موضع مراجع دینی
تاکنون مراجع بزرگ و عظام شیعی در نجف اشرف درباره اخباری که در خصوص گردان «ابو الفضل العباس» منتشر شده سکوت اختیار کرده و واکنشی نشان ندادهاند، اما برخی از خطیبان از جمله وکلای آیت الله «سید علی سیستانی»، مرجع عالی شیعیان عراق در خطبههای دینی و مذهبی خود بر اهمیت دفاع از بارگاه مطهر «حضرت زینب»(س) سخن گفته و خواستار مقابله با تلاشهای جهادیهای تکفیری در سوریه برای منهدم کردن این بارگاه مطهر پیش از تخریب و انهدام بارگاه امامین عسکریین در سامرا شدهاند که منجر به وقوع جنگ طایفهای مذهبی در عراق طی سالهای 2005 تا 2008 میلادی شد.
از سوی دیگر «شیخ قاسم الطایی»، یکی از مراجع دینی عراق درباره گردان «ابو الفضل العباس» جهت دفاع از مرقد حضرت «زینب»(س) میگوید که ایده تشکیل این گردان در نجف اشرف و توسط گروهی از جوانان این شهر شکل گرفت که درباره تشکیل گردان «ابو الفضل العباس» از مراجع عظام کسب اجازه کرده بودند که به آنها اجازه این امر داده شد، چون این قضیه، موضوعی بسیار مهم و اساسی برای ما شیعیان به شمار میآید.
این مرجع دینی عراق در ادامه تاکید کرد که مراجع دینی عراق به این جهت با تشکیل گردان «ابو الفضل العباس» موافقت کردند، چون نمیخواستند که فاجعه بمبگذاری گنبد امامین عسکریین بار دیگر و این بار در سوریه و درباره بارگاه مطهر حضرت «زینب»(س) تکرار شود و تشکیل گردان «ابو الفضل العباس» برای دفاع از بارگاه این بانوی بزرگوار را امری بسیار ضروری برای حفظ صلح و امنیت در عراق و سوریه به شمار میآوریم.
شیخ قاسم الطایی در ادامه افزود: موضوع تشکیل گردان «ابو الفضل العباس»
تنها در حیطه و حوزه دفاع از بارگاه مطهر حضرت «زینب»(س) و نه فراتر از آن
قرار میگیرد و این موضوع دخالت در امور طرفهای درگیر در سوریه به شمار
نمیآید، چون این درگیریها از دید ما سیاسی است و ما در امور سیاسی دخالت
نمیکنیم، آنچه برای ما مهم است، دفاع از مقدساتامان به شمار میآید.
درباره توجه و اهتمام جوانان شیعی عراق جهت پیوستن به گردان «ابو الفضل
العباس» شیخ قاسم الطایی میگوید که بسیاری از جوانان مومن و متدین پس از
دیدارهای اخیرشان از سوریه و مشاهده اوضاع در آنجا بسیار متاثر شده و
خواستار پیوستن به این گردان جهت ادای وظیفه خود در خصوص محافظت از
بارگاهها و اماکن مقدس و مذهبی موجود در سوریه عمل کنند که در معرض تهدید
نابودی و انهدام از سوی گروههای جهادی و تکفیری قرار دارند و پیوستن به
گردان «ابو الفضل العباس» را خدمت به اهل بیت علیهم السلام و نشانه ارادت
خود به آنها میدانند.
انکار از سوی جریان صدر
جریان صدر با انتشار این اخبار به شدت وجود هرگونه رابطه بین «سپاه المهدی»، شاخه نظامی این جریان با گردان «ابو الفضل العباس» و همچنین وجود هرگونه رابطه با شیخ قاسم الطایی را رد و تکذیب کرد.
منابع نزدیک درباره گردان «ابو الفضل العباس» چه میگویند
اما یک منبع نزدیک به گردان «ابو الفضل العباس» در گفتوگو با خبرگزاری
رویترز درباره تشکیل این گردان اینگونه توضیح داد که گردان «ابو الفضل
العباس» هفت ماه پیش تشکیل شد و به طور اساسی نبردهای آن اطراف بارگاه مطهر
حضرت «زینب»(س) متمرکز است که در جنوب دمشق، پایتخت سوریه قرار دارد.
وی در ادامه میافزاید که حضرت «زینب»(س) خواهر حضرت «ابا الفضل العباس»
در این منطقه و زیر این گنبد طلایی به خاک سپرده شده که اطراف آن را صحنی
با سنگهای مرمر سفید فرا گرفته و تا پیش از آغاز بحران در سوریه مملو از
زائرانی بود که از سراسر جهان برای زیارت بارگاه مطهرش به این مکان روی
میآوردند.
این منبع نزدیک به گردان «ابو الفضل العباس» میگوید: این گردان برای مقابله با خطر تهدید و انهدام آن از سوی گروههای تروریستی تشکیل شد و ما میدانیم هدف اصلی گروههای تروریستی مستقر در مناطق اطراف منطقه «زینبیه» حمله به حرم و تخریب و انهدام آن است و گردان «ابو الفضل العباس» تنها با یک هدف یعنی حمایت از حرم و محافظت آن از این حملات تشکیل شد.
این منبع آگاه و نزدیک به گردان «ابو الفضل العباس» تاکید کرد که این گردان به شکل مستقل از نیروهای ارتش سوریه فعالیت میکند و تنها انگیزه اعضای این گروه جلوگیری از وقوع خشونتها و جنگهای طایفهای است که مشابه آن را در سال 2006 و پس از انهدام مرقد امامین عسکریین توسط جهادیهای تکفیری در عراق مشاهده کردیم.
منابع نزدیک به گردان «ابو الفضل العباس» اظهار میکنند که گردان «ابو الفضل العباس» پس از شکلگیری به گروههای مسلح کوچکی تقسیم شد که بر هریک از آنها نام یکی از ائمه اطهار علیهم السلام گذاشته شده و به طور اساسی از اعضای آن را شیعیان عراق و لبنان و سوریه تشکیل میدهند.
این منابع آگاه و نزدیک به گردان «ابو الفضل العباس» تاکید میکنند که اعضای این گردان به صورت فردی و شخصی وارد دمشق شده و به این گردان ملحق شدهاند و گردان «ابو الفضل العباس» تابع و وابسته به هیچ کشور یا سازمانی بین المللی یا منطقهای نیست.
فیلمهای منتشره از گردان «ابو الفضل العباس»
تاکنون چندین فیلم از گردان «ابو الفضل العباس» در سایتهای مختلف اینترنتی پخش شده است که در یکی از آنها اعضای این گردان تاکید میکنند که اجازه نخواهد داد که حضرت «زینب کبری»(س) بار دیگر به اسارت برده شود و با کسانیکه چنین قصد و نیتی دارند، تا پای جان مبارزه خواهند کرد.
شهروندان عراقی درباره گردان «ابو الفضل العباس» چه میگویند
جوانان شیعی عراقی در این ارتباط تاکید میکنند که هم اکنون دعوت به دفاع از مرقدها و بارگاههای شیعیان در سوریه همانند بارگاه حضرت «زینب»(س) در تمام شهرهای شیعی عراق مشاهده میشود.
«حسن الساعدی»، یکی از شهروندان عراقی است که اظهار میکند، او نیز همانند بسیاری از جوانان شیعی عراق برای ملحق شدن به گردان «ابو الفضل العباس» در سوریه نام نویسی کرده است و او بر این باور است که این اقدامی مردمی و خود جوش است که وابسته به هیچ حزب یا گروه یا جریان سیاسی یا مذهبی نیست.
«علی حسین»، یکی دیگر از شهروندان عراقی از اهالی شهر «الدیوانیه» تاکید میکند که شهروندان شیعی عراق از مناطق مختلف این کشور با پیوستن به گردان «ابو الفضل العباس» در سوریه از بارگاه حضرت «زینب»(س) در ریف دمشق دفاع میکنند و شماری از آنها در دفاع از این مرقد در برابر حملات گروههای تروریستی وابسته به ارتش آزاد و گروههای جهادی تکفیری وابسته به جبهه النصره در ریف دمشق در جنوب سوریه کشته شدهاند.
«عصام الیاسری»، دیگر شهروند عراقی اظهار میکند که تاکنون مراسم عزاداری در شهرهای بابل و نجف و دیوانیه برای عراقیهایی که در دفاع از بارگاههای مطهر شیعیان در سوریه کشته شدند، برگزار شده است.
«حسین الشامی»، از اهالی شهر صدر بغداد، پایتخت عراق به این نکته اشاره میکند که هم اکنون برادرش در سوریه و در گردان «ابو الفضل العباس» در حال مبارزه و جنگ است.
این درحالی است که در شهر الصدر به گشت و گذار میپردازید، مغازهها و دکانهای بسیار و همچنین شماری از میدانهای این منطقه را مشاهده میکنید که در آنها تصاویری از بارگاه مطهر حضرت «زینب»(س) آویخته شده که بخشها و گوشههایی از آن بارگاه مقدس تخریب شده و آسیب دیده و زیر آن نوشته شده است : «لبیک یا زینب، همه ما فدای تو».
در شهر «الشعب» بغداد پارچه نوشتهای توجه شما را به خود جلب میکند که در آن کشته شدن یک جوان عراقی در فوریه گذشته در سوریه و در دفاع از بارگاه مطهر حضرت «زینب»(س) تسلیت گفته شده است.
در منطقه «الکاظمیه» بغداد نیز جوانی به نام «کرار الفتلاوی» به تازگی تشییع شده است که از اعضای گردان «ابو الفضل العباس» بوده که در کنار نیروهای ارتش سوریه در منطقه حضرت «زینب»(س) معروف به «زینبیه» در ریف دمشق کشته شده است.
این منطقه همچنین چندی پیش جوانی بهنام «أبوکرار الحمیداوی» از اهالی نجف اشرف را تشییع کرده بود که او نیز در منطقه «زینبیه» ریف دمشق کشته شده بود.
منبع:روضه نیوز
211001