ایشان در این زمینه با اشاره به گوشههایی از سیرۀ مراجع سلف و علماء موفق، اظهار داشتند: یکی از عوامل موفقیّت همۀ بزرگان اهمیّت به نظم بوده و مدیران مدارس علمیّه وظیفه سنگینی برای حفظ و رشد جریان نظم در مدارس و در بین مدرّسین و طلّاب، بر عهده دارند.
معظم له با بیان اینکه رمز موفقیّت، پیشرفت و تعالی طلّاب و روحانیّون، تکیه بر دو عنصر مجاهدت علمی و کسب تقواست، برنامهریزی و اقدام مؤثر مدیران و اساتید حوزه در جهت زمینهسازی برای پیشرفت علمی و معنوی روحانیّون به ویژه طلّاب جوان را ضروری و بسیار مهم خوانده و افزودند: طلبه باید با دو پایۀ علم و تقوا حرکت کند و به کمال برسد و فقدان یکی از این دو پایه، او را چه از حیث اجتماعی و چه از نظر مسئولیتهای شرعی، در مخاطرۀ عجیبی واقع خواهد ساخت که جبران آن بسیار مشکل و در برخی موارد غیرممکن است.
ایشان در زمینۀ لزوم تلاش بیوقفه برای علمآموزی صحیح و کاربردی، نقش اساتید و مدرّسین حوزه را در این جهت، بسیار مهم و بیبدیل ارزیابی کرده و تأکید کردند: اساتید حوزه باید بر درسی که ارائه میدهند، تسلّط علمی کافی داشته باشند و نیز لازم است ضمن ارائۀ درس به جهات تربیتی و اخلاقی طلّاب نیز توجّه کرده و به جای پرداختن به بعضی مسائل جانبی و غیر ضروری به ارتقاء و رشد علمی و اخلاقی طلّاب بپردازند.
حضرت آیتالله مظاهری در ادامۀ بیانات خود ضرورت انسانسازی و تلاش برای تهذیب نفس و تخلّق به اخلاق الهی را در حوزههای علمیّه به عنوان یک اصل اساسی یادآور شدند و با اشاره به برخی آیات و روایات، خودسازی را مقدّمه برای دیگرسازی دانسته و تأکید کردند: مسئولان و ادارهکنندگان حوزههای علمیّه و همچنین اساتید و مدرّسان، باید در حالی که خود در رعایت تقوا و مجاهدت با نفس و خودسازی دائمی میکوشند، به صورت عملی و با رفتار نیکو و اخلاقی، به تربیت اخلاقی و معنوی طلاب بپردازند.
ایشان، نهاد روحانیّت را امانتدار نعمت عظیم تشیّع خوانده و با تأکید بر ضرورت حفظ این امانت و سپردن آن به نسلهای بعدی، خاطرنشان کردند: برخی رفتارهای غیر اخلاقی، به خصوص با توجیه سیاسی، نظیر بدگویی، غیبت، تهمت، شایعهپراکنی و اهانت، بنابر آنچه در روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم» آمده، ولایت بین انسان و خداوند متعال را قطع میکند و از این جهت مانع ایفای وظایف سنگین و اصلی روحانیّت و مانع توانایی و قدرت در حفظ و سپردن امانت تشیّع به نسلهای بعدی خواهد شد و اینگونه گناهان، مسلّماً توفیق توبه را نیز از انسان سلب مینماید و بسیار خطرناک است.
حضرت آیتالله مظاهری در پایان با بیان اینکه همواره بسیاری از روحانیّون و طلّاب از نظر معیشت و زندگی در مضیقه هستند، تأثیر مشکلات معیشتی را بر تحصیل علم و کسب تقوا، مذموم دانسته و تأکید کردند: علیرغم تلاش و دلسوزی مسئولان حوزههای علمیّه، مشکلات معیشتی بسیاری از طلّاب و فضلاء حل نشده است و عامل اصلی این مسأله، کمبود منابع و اعتبارات است، ولی در هر صورت طلّاب و روحانیّون عزیز باید مراقب باشند در تحصیل و مجاهدت علمی کوتاهی نکنند و به خاطر مشکلات معیشتی صبر خود را از دست نداده و با بدگویی و گناهان زبانی، تقوای خود را خدشهدار نسازند.
آیتالله طباطبایی نژاد، مدیر حوزۀ علمیّۀ اصفهان، نیز در ابتدای این دیدار گزارشی از عملکرد و فعالیّتهای مرکز مدیریّت حوزۀ اصفهان ارائه کرد.
منبع:حوزه