عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۵۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
به نظر برخي از مراجع تقليد كساني كه هزينه حج تمتع خود را قرض كرده‌اند و بعد از سفر مي‌توانند آن را به راحتي پرداخت كنند، مستطيع هستند بنابراين حج‌شان را بايد با نيست حجه‌الاسلام يا حج واجب انجام دهند.
عقیق: مساله استطاعت حج تمتع يكي از مهمترين شرايط وجود حج است. در سال‌هاي اخير موضوع استطاعت و به ويژه استطاعت مالي، مورد پرسش فراوان زائران بيت الله الحرام قرار گرفته است. 
به طور كلي، استطاعت، يعني آنكه، شخص بتواند به آساني تمام هزينه حج را و همچنين هزينه‌هاي خانواده در مدتي كه به حج مشرف شده است و هزينه‌هاي بعد از آن را بپردازد. 

حجت‌الاسلام والمسلمين ظهيري دبير كميته فقهي حج در اين باره به خبرنگار پايگاه اطلاع رساني حج گفت: به دليل وجود پروسه ثبت نام و ظرفيت محدود زائران ايراني ممكن است چندين سال طول بكشد تا كسي كه مستطيع شده است بتواند حجة الاسلامش را انجام دهد. يكي از سوالاتي كه در اين ميان مطرح است اين است كه آيا كسي كه توانايي خريد فيش آزاد حج را دارد مستطيع است و بايد اين كار را انجام دهد. بسياري از علما معقتدند كه اگر خريد فيش حج امري خلاف قانون باشد جايز نيست اما اگر اين امر خلاف قانون نباشد خريد فيش آزاد حج براي كسي كه مستطيع شده است واجب است و در صورتي كه اين كار را نكند و استطاعت او رفع شود چون قبلا مسطتيع شده، حج بر او واجب شده است و بايد حتي با قرض كردن حجي كه بر او واجب شده را انجام دهد. 

يكي ديگر از مسائل مطرح شده در خصوص استطاعت حج اين است كه اگر كسي كه مستطيع نشده است ثبت نام كند و تا زمان اعزامش هم مستطيع نباشد اما هزينه‌هاي حجش را قرض كند آيا حج او واجب خواهد بود و با انجام آن ديگر حج واجبي حتي در صورتي كه بعدا مستطيع شود، بر عهده او نخواهد بود يا اينكه مطلقا با پولي كه قرض گرفته شده است نمي‌توان مستطيع شد بنابراين حج اين شخص مستحب خواهد بود و اگر بعد مستطيع شود بايد حج واجبش را انجام دهد. 

وي در اين باره توضيح داد: در اين صورت به نظر همه مراجع قبل از قرض كردن قطعا مستطيع نيستند اما زماني كه قرض كردند و در دايره زائرين قرار گرفتند بين علما اختلاف وجود دارد كه آيا آنها مي‌توانند نيت حجه الاسلام و حج واجب بكنند يا خير. به نظر امام راحل، آيات عظام بهجت، سبحاني و نوري اين افراد مستطيع نيستند و حجي كه انجام مي‌دهند به عنوان حج مستحب است و حج واجب نيست. 

اما به نظر آيات عظام خويي، رهبري، وحيد، زنجاني، صافي، گلپايگاني، فاضل، جوادي آملي، هاشمي شاهرودي، مظاهري اصفهاني هرگاه بتواند وام و قرضي را كه براي حج گرفته به راحتي و لو بعد از برگشتن بپردازد مستطيع‌اند و حج آنها، حج واجب يا حجه الاسلام شمرده خواهد شد.

زائران عزيز مي توانند سوالات خود را پيرامون موضوعات مختلف, از قبيل احكام و مناسك حج و عمره از طريق سامانه پيام كوتاه زائر به شماره 3000828881 ارسال نمايند تا كارشناسان و اساتيد پاسخگوي شما باشند.

منبع: حج
211008 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین