عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۶۲۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۷
رئیس دانشگاه امام صادق (ع) مطرح کرد:
حجه‌الاسلام و المسلمین دکتر سعید مهدوی کنی، ریئس دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به دیدار اخیر علمای تهران با مقام معظم رهبری گفت:‌وقتی ایشان متوجه حضور آیت‌الله خسروشاهی شدند از جایگاه سخنرانی‌شان بلند شدند و به سمت ایشان رفتند
عقیق:آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، از روحانیون مبارز و از شاگردان امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی بود که در دوران مبارزه با طاغوت از طرف امام(ره) مامور سازماندهی روحانیت کرمانشاه شده و به سازماندهی مبارزات انقلابی در آنجا پرداخت.

حجه الاسلام و المسلمین دکتر سعید مهدوی ریئس دانشگاه امام صادق (علیه السلام) در این گفت و گو با اشاره به ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله سیدابراهیم خسروشاهی گفت: مرحوم آیت الله خسروشاهی از شاگردان مرحوم علامه طباطبایی و مرحوم امام خمینی (رحمهما الله) بودند.

وی با اشاره به اینکه ایشان از اساتید بزرگ حوزه علمیه تهران بودند که سابقه طولانی در تربیت طلاب حوزه‌های علمیه تهران داشتند، گفت:  تا چند سال گذشته که حال جسمانی‌شان مساعدتر بود در مدرسه مروی حضور پیدا می‌کردند و دروس متعددی را در حوزه معقول و منقول داشتند که این اواخر به علت وضع جسمی مجبور شدند در  منزل پذیرای آقایان طلاب باشند.

ریئس دانشگاه امام صادق(علیه السلام) گفت: بحث مهمتری را که بیشتر طلبه‌ها از ایشان استفاده می‌کردند، مباحث اخلاقی و عرفانی بود که هم مباحث نظری عمیقی در این زمینه داشتند و هم به لحاظ عملی ایشان انسان بسیار وارسته‌ای بودند و مجلس و محضر ایشان نیز بسیار تأثیرگذار بود.

فرزند مرحوم  آیت الله مهدوی کنی (رحمه الله علیه) به نقل از مرحوم پدر گفت:  در دوره اواخر دهه‌ی 40 که آیت الله خسروشاهی به تهران آمده بودند، به همراه برخی از دوستان همچون حضرت آیت الله آقا رضی شیرازی(حفظه الله)، مرحوم آیت الله خسروشاهی(رحمه الله علیه)، مرحوم آیت الله مهدوی کنی(رحمه الله علیه) و برخی از آقایون دیگر حلقه درس فلسفه‌ای شکل گرفت که مباحث مربوط به درس اسفار در این حلقه مباحثه می‌شد و دیدگاه‌های علامه را به خصوص، مبنای مباحثه‌ی خود قرار داده بودند.

نقش آیت‌الله خسروشاهی در غنای فلسفی و کلامی حوزه علمیه تهران

وی افزود: خوبی این جلسات  آن بود که بسیاری از شبهات کلامی و فلسفی را آقایون متعدد از شهرها و نقاط مختلف ارسال می‌کردند و یا حضوری می‌آمدند و مطرح می‌کردند و در این حلقات مباحثه پاسخ‌هایی برای آن تهیه می‌شد و این باعث شده بود که بحث فلسفه در حوزه علمیه تهران دارای یک پشتوانه و غنایی بشود که این مرهون تدریس و گفت‌و‌گویی است که این اساتید با یکدیگر داشتند و در تربیت طلابی نیز که در این حوزه فعالیت داشتند بسیار مؤثر بودند.

حجه السلام مهدوی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله خسروشاهی تا چند سال اخیر نیز در مدرسه مروی تدریس داشتند و بسیار مورد احترام حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (ره) بودند گفت:  تا آخر عمر آیت الله مهدوی کنی، رابطه‌ی بسیار نزدیک با هم داشتند و بارها بنده از مرحوم ابوی(آیت‌الله مهدوی کنی) می‌شندیم که با عظمت و بزرگی از ایشان یاد می‌کردند و از شخصیت معنوی و روحی‌اشان به بزرگی یاد می‌کردند.

ولایت‌مداری آیت الله خسروشاهی

وی در ادامه افزود: این اواخر به علت مشکلات جسمانی کهولت سن کمتر می‌توانستند که در مدرسه‌ی مروی حضور پیدا کنند و طلاب بیشتر به منزلشان برای استفاده می‌رفتند. با این وجود در جلسه‌ای که مقام معظم رهبری(حفظه الله) با علمای تهران داشتند حضور پیدا کردند و علی‌رغم مشقت و سختی که این حضور برایشان داشت و با ویلچر ایشان را آورده بودند ولی با این وجود سعی کردند که در جلسه‌ی مقام معظم رهبری حضور داشته باشند.

عظمت آیت‌الله خسروشاهی در نزد امام خامنه‌ای

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز عنایت خاصی و توجه ویژه‌ای به ایشان داشتند گفت:  در همان جلسه ای که علمای تهران خدمت  مقام معظم رهبری مشرف شده بودند، مقام معظم رهبری وقتی از حضور ایشان مطلع شدند از جایگاه سخنرانی خود به سمت ایشان حرکت کردند تا روی ایشان را بوسیدند و نشان از جایگاه و منزلت حضرت آیت الله خسروشاهی در نزد مقام معظم رهبری دارد.
منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین