عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۳۵۶۳
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۵
آیت‌الله هادوی تهرانی:
استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه عذاب الهی تنها مخصوص دوره‌های قبل نیست نسبت به برخی مفاسد اجتماعی هشدار داد و گفت: نباید تصور کنیم اگر هر مسیری را که خلاف دستورات الهی است برویم مورد مواخذه و عذاب الهی قرار نخواهیم گرفت.
عقیق:آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی در ادامه تفسیر سوره مبارکه مومنون با اشاره به آیه ۶۴ این سوره گفت: خداوند فرمود وقتی ما مترفین را به سمت عذاب می‌بریم شروع و به ضجه و سر و صدا می‌کنند اما به آنان گفته می‌شود که کمکی از ناحیه ما وجود ندارد و بیخود ضجه نزنید زیرا آیات من بر شما خوانده می‌شد ولی شما پشت می‌کردید.
وی ادامه داد: انسان باید در زندگی فردی و اجتماعی توجه داشته باشد که این طور نیست که هر کاری بخواهد بکند و کسی او را مواخذه نمی‌کند زیرا مواخذه الهی بغتة و ناگهانی است.  
آیت الله هادوی تهرانی ادامه داد: اینکه فرمود کل قرآن در حمد و کل حمد در بسم الله و کل آن در باء بسم الله است واقعا تعبیر درستی است زیرا همه قرآن یک نقطه است ولی ما زیر بار همین یک نقطه نیز نمی‌رویم و بیشتر وقت خود را صرف چگونه خواندن و لحن دادن و ادبیات و زیر و زبر می‌کنیم در حالی که اصل قرآن برای این است که ما از غفلت بیرون برویم.
این استاد تفسیر قرآن با بیان اینکه در اسلام رهبانیت وجود ندارد و نیازی به رنج کشیدن مانند مسیحیت نیست اظهار کرد: خداوند نفرموده که از دنیا لذت نبرید و استفاده نکنید بلکه فرموده لذت مشروع ببرید و در چارچوب دستورات الهی این کار را بکنید.
هادوی تهرانی عنوان کرد: انقلاب اسلامی نیز برای این رخ داد که ما را از غفلتی که در آن بیرون بودیم بیرون بیاورد ولی اگر متوجه این مسئله نباشیم و مجددا وارد غفلت ها شویم و سر خود را زیر برف کنیم ممکن است مواخذه الهی سراغ ما هم بیاید که گاهی متاسفانه نیز می‌بینیم روند جامعه در برخی زمینه‌ها مطلوب و براساس دستورات اسلامی نیست و کارهایی می‌شود که عجیب است.
وی با بیان اینکه نباید تصور کنیم عذاب الهی مربوط به همان دوره‌های قبل بوده است بلکه اگرما هم گناهکار باشیم در زمره این افراد و گروه‌ها قرار خواهیم گرفت تاکید کرد: امروز با این همه امکانات از جمله شبکه‌های گسترده صدا و سیما که داریم باید مراقب باشیم ببینیم چه می‌کنیم و نسل جوان ما به کدام سمت می‌روند.
این استاد تفسیر همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه انبیاء گفت: چون داستان ابراهیم(ع) داستان مشترک میان ادیان ابراهیمی است و مختص اسلام نیست و چون روایاتی که در این زمینه وجود دارد احتما اسرائیلیات نیز زیاد است باید در تفسیر این آیات با دقت لازم نظر بدهیم.
وی افزود: تعبیر قرآن در آیه ۷۱ این سوره این است که وقتی مردم ابراهیم را از سرزمینشان بیرون کردند ما او را نجات دادیم؛ آن‌ها تصور می‌کردند با بیرون کردن ابراهیم به او صدمه می‌زنند ولی ما او را از تنگنا نجات دادیم.
وی با اشاره به تبعید امام به نجف گفت: برخلاف تصور رژیم شاه نه تنها امام با حضور در این شهر از آن جایگاه و مقام تنزل نکرد بلکه درس او به یکی از شلوغ‌ترین دروس تبدیل و حتی برخی بزرگان مانند مرحوم آقای خاتم و قدیری نیز پای درس او حاضر می‌شدند و امام جایگاه والاتری پیدا کرد.
هادوی تهرانی بیان کرد: انقلاب اسلامی به برکت اخلاص مجموعه‌ای از مجاهدان و امام رخ داد و برای پیاده شدن ارزش‌های الهی بود ولی اگر اصل ارزش‌ها در ادامه مسیر مورد غفلت قرار گیرد و فقط پوسته‌ای بماند و محتوا تغییر کند با ما همان طور برخورد خواهد شد که در تاریخ همیشگی بشر برخورد شده است.

منبع:ایکنا


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین